Haltar han?

Sv: Haltar han?

Det är alltid vanskligt att ge sig på att ge tips över nätet. Det finns skäl till varför man inte kan få hästen checkad så av utbildat folk(veterinärer).

Men spontant tycker jag inte att den där hästen ger ett sunt intryck tyvärr.

Jag tycker han rör sig orent, med oelastiska och korta rörelser och osunt högt hållet hals/huvud.
Hade jag fått en som såg ut så i träning hade jag ringt min vet, tyvärr.

Det är min spontana känsla. Att ge ett riktigt utlåtande baserat på filmsnuttar är inte lämpligt.. Men spontant tänker jag så här...

Ska vi sätter upp ett karv för dom som vill har en internet bedömning att dom minsten trava upp hästen på hårt underlag? :)

Är det en Bilästnings Halthet eller Rörelser Halt?¨
Titta på filmen igen, se hur han sänker huvud när han belästa vänster fram ben?
Bra vi se hästen vid båda trav siden, titta på vänster bog och höger!
Jag bli väldig misstank på den vänster.....it does no look right Taup :cautious:

Jag tycker hästen ser stel och obekväm ut . Man ser tydligen i vä bak, han vill inte riktigt sträcka ut . Men tror inte problemet sitter varken lågt eller högt utan uppe i rygg, möjligtvis korset . Hur rider du hästen ? I låg eller hög form ? Har du låtit han gå i hög form
Är risken att han spänner sig i bakdelen och bogen och därav
Bli stel och felmusklad . Sätt på honom en sadel eller longergjord med inspänningstyglar, så ser du lättare vart stelheten sitter :)

Jag tycker han ser oren ut fram. Vf skulle jag tippa på men det är svårt att se på film.

KL

Jag ser hälta även på sista videon tyvärr. Är ingen expert men rent spontant ser jag det. Skulle tror att det sitter högt bak och fram är en sekundär hälta..?

Är det bara jag som tycker den ser oren ut fram bitvis?
Baserar det till stor del på hur hästen håller hals/huvud och på hur den rör sitt huvud stundtals..

Mvh Domino_s

edit: sett de andra filmerna nu och vidhåller vid att hästen är oren fram. VF.

Senast ändrad:

Han visa mer hälta idag än vad han gjorde igår. Misstänker också vf. Tror även där är något bak eller i rygg som några skrivit här. Tid hos veterinären är bokad nu i alla fall så får se om någon av oss har rätt.

På filmen från i måndags avlastar hästen höger fram, vilket visar sig genom att den sänker huvud/hals när den har vikten på vänster fram och höjer när den ska belasta höger fram. På sista filmen kan man fortfarande se att den är oren i h f i höger varv, vid varvbytet till vänster varv blir det mycket värre men om det är för att höger fram då måste ta längre steg och belastas hårdare eller om det dessutom är bak/rygg kan man inte se, det som syns är framför allt att den vill ta korta steg med höger fram. Jag skulle inte vänta, detta är ingen pyttehälta och med tanke på hur den snubblar till vid belastning i första filmen är det troligtvis något som gör ont vid belastning snarare än en sträckning. Ryggen ser bättre ut på sista filmen tycker jag.

Mitt svar avser din analys om huruvida hälta sitter högt eller lågt ;) det kan inte ens veterinärer bedöma med ögat vilket är Väl förankrat och efterforskat . Så analyser här på forumet om att hältan kommer från högre upp osv är helt intetsägande för det kan varken du eller ngn annan öht bedöma .

På filmen från i måndags avlastar hästen höger fram, vilket visar sig genom att den sänker huvud/hals när den har vikten på vänster fram och höjer när den ska belasta höger fram. På sista filmen kan man fortfarande se att den är oren i h f i höger varv, vid varvbytet till vänster varv blir det mycket värre men om det är för att höger fram då måste ta längre steg och belastas hårdare eller om det dessutom är bak/rygg kan man inte se, det som syns är framför allt att den vill ta korta steg med höger fram. Jag skulle inte vänta, detta är ingen pyttehälta och med tanke på hur den snubblar till vid belastning i första filmen är det troligtvis något som gör ont vid belastning snarare än en sträckning. Ryggen ser bättre ut på sista filmen tycker jag.

hästar sänker huvud vid belastnings halt och höjer huvud vid rörelse halt.
Titta på filmen igen.

Jobbat där uppe och kände igen honom ifrån hemsidan under sålda hästar.
De har berättat lite om honom och hur kär köparen var i honom! :D

Han är väldigt fin!

Den hästen är mitt allt! Men han har haft problem med hältor och är det hf ser det inte ljust it för honom :( ååh hoppas att han bara gått omkull och hinner bli bra tills veterinären kollar på honom!

Jag anser mig inte vara till räckligt duktig på att se exakt var hältan kan sitta så därför kommenterar jag det inte.

Men jag ska hålla tummen på att han blir bra och det inte är något allvarligare fel!

Skulle gissa på att du har hälta på minst 3 ben på dagens video därav att hältan inte syns lika markant men 1 fram och 1 bak är det definitivt på sista filmen.
Den där hade jag bokat klinik tid till pronto och till dess in i box alt liten boxhage för den där skall inte springa omkring.

Och för säkerhets skull iom hälta på flera ben och årstiden så hade jag direkt plockat honom ifrån allt gräs tills det är konstaterat vad det är så att det inte handlar om fånganfall.

Tid är redan bokad. Han går i en nerbetad gräshage vilket är det enda alternativet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 974
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: MJLee
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka