Haltar han?

Sv: Haltar han?

Svårt att se då han verkar såpass spänd. Just före han börjar galoppera tycker jag det ser konstigt ut bak, men jag vet inte om det har att göra med att han håller på att gå över i galopp eller ifall han går över just därför.

En så stor häst borde röra sig betydligt större och med mer kraft än den gör nu. Jag skulle kolla upp den.

Är det bak ni ser det? Jag ska se ifall jag kan fixa en mindre skakig film i em.

Bakskorna plockades av i måndags för att där var för dåligt med hov för att spika dit nya. Kanske därför han ser konstig ut bak?

Jag tycker också han ser spänd ut. Stallägaren hade sett honom springa som en galning i hagen söndags kväll. Kanske han har gått omkull och sträckt hela sig på någon vänster?

Bakbenshältor är svåra att se för ett otränat öga men jag tycker att han är ser klart oren ut på vänster bak, det syns tydligare i högervarvet.

Om han nyligen blivit av med sina bakskor är det väl inte omöjligt att han är öm i tassarna? Tycker oxå han ser ut att ta väldigt korta steg med bak.

Jag ger det veckan ut, har det inte släppt då så ringer jag veterinären på måndag.

Fast det förklarar inte hältan han visade i måndags. Jag har en video på det också som jag kan lägga ut så ni får se.

Hade det varit min häst hade jag kollat upp den, tycker inte att den ser ut som att den ömmar. Tycker det ser ut som om det sitter högre, min första tanke är knäled. Bättre att kolla upp en gång för mycket än att vänta och det blir värre!

Tycker hela hästen ser stel ut när han springer och att det är något med ena bakbenet, men kan inte bestämma mig för vilket ben.
Hoppas att det inte är något allvarligt. :)

Han ser klart störd ut och tittar man på halsens rörelser ser man att det fortplantar sig hela vägen fram. Med ryggen så sänkt ser det nästan ut som om den försöker avlasta ländryggen rent av. Den kan ju ha sträckt sig eller fått en bristning i en muskel men det har ju också hänt att hästar gått omkull och fått spricka i bäckenet så det är nog hur som en sak för en veterinär att avgöra. Läcker häst annars!

Tycker han ser ojämn ut, men ingen "katastrof". Om han var väldigt halt i måndags och mycket bättre nu tycker jag att du kan avvakta lite med veterinär. Om du nyligen plockat av skorna kan det såklart bero på det, men det kan också vara en vrickning i hagen. Blir hästen inte helt bra efter 1-2 veckor skulle jag kontakta veterinär, eller om han blir sämre.

Hade ett sto i träning för inte så länge sen som troligtvis vrickat sig i hagen, hon var tydligt halt på böjt spår, fick vila 2 veckor, red igång ca 1 vecka och efter det kunde jag rida henne som vanligt.

Det är alltid vanskligt att ge sig på att ge tips över nätet. Det finns skäl till varför man inte kan få hästen checkad så av utbildat folk(veterinärer).

Men spontant tycker jag inte att den där hästen ger ett sunt intryck tyvärr.

Jag tycker han rör sig orent, med oelastiska och korta rörelser och osunt högt hållet hals/huvud.
Hade jag fått en som såg ut så i träning hade jag ringt min vet, tyvärr.

Det är min spontana känsla. Att ge ett riktigt utlåtande baserat på filmsnuttar är inte lämpligt.. Men spontant tänker jag så här...

Kort i steget, superspänd och väldigt brydd. I vissa steg tydligt framhalt, men i andra rörelsestörning bägge bak.

Tror nog att en hältutredning kommer att ge flera problemområden, jag tror hästen har ont både fram och bak.

Här kommer videon från i måndags http://www.youtube.com/watch?v=YfKPnolH4Ic

Och här är en video från idag http://www.youtube.com/watch?v=eJlX8fTGYXU
Jag tycker han ser mycket fräschare ut idag än vad han gjorde tisdags (den första videon) Men jag är inte lika övertygad som min sambo är att han inte haltar. Jag tycker att jag ser lite, lite..

Som jag skrivit tidigare så ger jag honom veckan ut innan jag ringer veterinär. Anledningen att jag lägger ut videos här är för att få er åsikt och lära mig se om en häst går orent även fast det är pyttelite.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 974
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: MJLee
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka