hältan är inge bättre trots sprutning.

F

Fantasi

var in med min häst för tre veckor sedan, han var då halt i div leder runt om men sprutades i kotorna fram (5 grader resp, 2.5-3 grader) samt bakhas ca 1.5 grader) bakhasen var nu bra och den synliga hältan borta, dock så har inte hältorna i kotorna förbättrats det minsta utan han hoppar på tre ben efter böjning fram :-( veterinären vet ej vad hon skall göra och tycker det är konstigt att han inte svarat på behandlingen..

han är förra gången behandlad med både tuppkam och kortison(50/50) samt har fått metacam utöver. plåtarna visar inget.

nu är han återigen behandlad med både tuppkam och kortison samt har fått tuppkam oralt och ska så få tills nästa besök.

men visst ser oddsen ganska dåliga ut då en häst med så pass mycke böjhälta inte blir det minsta bättre på ett behandlingsförsök?
Är han inte bättre nästa gång så sprutas han max en gång till och sen är det bara att rida honom tills en synlig hälta framkommer *hur kul är det*

finns det någon som varit med om liknande? hur gick det för er häst?

jag har ju ställt in mig på att han inte kommer att svara på sprutningarna denna gång heller, det är bara så drygt att vänta, hade jag säkert veta så skulle jag kunna planera för framtiden både för honom och för mig och ev ny häst, men nu är det bara att vänta *suck*:cry: :(

Sv: hältan är inge bättre trots sprutning.

Att hästen ej fått någon förbättring i kotorna kan bero på att grundproblemet sitter någon annanstans, genom det överbelastar hästen frambenen och därmed får den ingen hjälp av medicineringen.

har tänkt på detta oxå men eftersom hältan är femgradig så borde åtminstonde en liten förändring skett iom behandling men inte det minsta har skett.. hästen i fråga har heller inga andra tydliga problem, han är ej sne eller muskelöm någonstans, ej om i ryggen mjuk och fin i kroppen..
har talat med euqiterapeut om det och han ska ta sig an hästen och kolla igenom honom så fort hältorna blivit bättre(vilket dom då inte blivit), för han vill ha så bra utgångsläge som möjligt för sin behandling..

Har man en ledpåverkan pga överbelastning och den inte åtgärdas så spelar det nog ingen roll hur mycket medikamenter hästen får, eftersom den fortfarande överbelastar utsatt område.

Du får göra en titthålsutredning..det kanske inte FINNS nåt att behandla. ELler så får du göra en operation om inget syns på rtg och det är behandlingsbart den vägen, en chansning.

Är kotorna röntgade? Är de andra lederna röntgade? Om inte - börja med det.

jag är med helt på hur du tänker, men, eftersom hältan är så pass hög så skulle det ändå synas en skillnad än om det var orsakat av en överbelastning, för en häst får inte en femma bara så där av en överbelastning, det kommer krypande, och då skulle en förbättring ha setts än om den inte skulle vara bestående...

kotorna är rönkade, och det ser jättefint ut. det var det första jag bad om..

men om det inte finns nåt att behandla skulle ju inte hältan finnas där.. täcker försäkringen en titthålsutredning?

Nä, jag är ganska envis på den punkten och har faktiskt diskuterat mig igenom två dagars besök på klinik för en väns räkning. Och tillslut gav de med sig och fann problemet i den hästens fall, övrigt var samma symtom som på din häst.

jag är med helt på hur du tänker, men, eftersom hältan är så pass hög så skulle det ändå synas en skillnad än om det var orsakat av en överbelastning, för en häst får inte en femma bara så där av en överbelastning, det kommer krypande, och då skulle en förbättring ha setts än om den inte skulle vara bestående...

Näe du, där måste jag säga emot.

Min K slog sig ju sned i bäckenet, och överbelastade pga det. Tog nästan ett år innan vi fick ögonen på bäckensnedheten. Och under detta år så slogs vi ju mot ledinflammationerna som kom av kompensationen, ffa så reagerade framkotorna. I början så behandlade vi - hon svarade - en månad senare var hon tillbaka igen. På slutet behandlade vi utan att hon svarade. Så fort bäckenet väl rättades blev hon ohalt och ledinfl höll sig borta (sen att hon dragit på sig mer permanenta problem av att gå sned så länge och ha så mkt ledinfl är tyvärr en annan historia).

Dessutom s kunde hon vara UA på koll, och tre veckor senare, utan att ha sett sämre och sämre ut i hagen etc, så kunde hon vara 3 grader halt på mesböjning, dvs skulle varit blockhalt på normalt böjprov.

Visst kommer det 'lite smygande', men det handlar snarare om att säg första veckan efter behandling så var hon bra, andra veckan så kanske hon skulle ha haft små reaktioner om man böjt, men sen kom man till gränsen där hon inte pallade mer, och framkotorna tog stryk, och sen går det undan.

EN annan gång var hon ohalt i skritt trav och galopp, kommer galopperandes, saktar av och är TVÄRHALT på ett bakben. Böjprov fyra dagar senare på klinik och halt runt om, högt och lågt..

Fantasi - ja de betalar artroskopi om det rekommenderas av veterinären och anses vara en rimlig undersökning sett till hästens problem. I ditt fall skulle jag tro att du inte har några problem med att få den betald.

Men innan artroskopin skulle jag röntga resten av hästen med. Rubbet både fram och bak.

men om det inte finns nåt att behandla skulle ju inte hältan finnas där.. täcker försäkringen en titthålsutredning?

Jag menar mer att om du gör en artroskopi och ser att leden är "rutten" ...då finns ju inget att behandla mera....däremot kan du ha "sjögräs" ( kommer inte på den riktiga benämningen) alltså att en inflammation har gjort att flimmerhåren i leden vuxit och då gör det ont varje steg hästen tar...dessa kan man genom op ta bort men tyvärr brukar det komma tillbkaka om det en gång börjat.

Jag förstår hur du menar men även om hästen har en överbelastning så ska den ju svara på behandling..åtm några grader. för under konvalecensen..( 2-4 veckor) så arbetar ju inte hästen.

Fast Martha det beror ju lite på, en häst som konstant överbelastar behöver inte svara på behandling, eller 'trilla dit' igen väldigt fort. (Har du 4 v mellan besöken så kan den vara ok och alltså HA svarat efter 2 v, men efter 2 v till är det skit igen).

Dock anser jag att atroskopi är ett smart drag, efter röntgen av 'resten' av lederna med, iom att framkotorna tar så VÄLDIGT mycket stryk. Det tyder ju på att det finns/är problem i framkotorna också, men kan vara sekundärt..eller primärt..enbart Murphy vet typ..

5 grader är MYCKET..jag har aldrig haft nån sån om det inte varit en grov senskada/hovböld eller spricka i benet/fraktur, men då är dom ju lika halta INNAN böjprovet.

Om den har så grova belastningsskador så bör ju det ha synts nåt långt innan det gått såpass långt.

Alternativt att det är en fästingburen sjukdom. Eller nåt annat virus som går på lederna.

Jag hade hållit med dig om jag inte haft K.. Men som sagt, hon kan ha larvat runt glad och lycklig och ohalt, varit möjligen aningens oren (i veterinärögon alltså) i trav på böjt spår, och så när man skulle böja så godnatt liksom. Vi tog aldrig i så det blev en femgraders de gångerna, finns ingen vits, men på mesböjning (dvs väldigt lös) i 30 sek så 3 - 4 grader halt. Med normal böjning blockhalt.

Sen kan hon ju ha sett ut som sju svåra år på lina, och gått igenom böjprov med. Det enda man kunde lita på var att man aldrig kunde lita på vad HON ansåg ang hur hon mådde..

Men den där gången när hon kom galopperande i hagen, helt ohalt (jag har vittnen tack och lov, annars hade jag fortfarande ifrågasatt min mentala status) och så bryter hon av, lugnt, fint och inget konstigt, går tre steg och är sen TVÄRHALT på ena bak. DV ut dagen efter, hästen mkt bättre (½ grad halt på rakt spår, 1 grad på böjt), men blir extremt mkt mer halt bara av att benet böjs. In på klinik 4 dagar senare, och som sagt rejält halt både högt och lågt runt om (2 - 4 gader samtliga leder, värst lågt fram), så tar jag inget för givet längre. De där bussiga, smärttåliga, de låter bli att visa tills det rasar helt och det inte går längre.

Nu att det 'slog igenom' på framkotorna för K var ju just för att de inte var helt hundra, så jag skulle som sagt fortfarande undersöka varför kotorna tar såpass mycket stryk, för det är ordentliga reaktioner där är jag helt ense med dig. Däremot så KAN det bli så illa 'bara' av sned/fel/överbelastning, och det behöver inte (men kan) synas så mycket innan böjprov.

Men som sagt, K har haft sådana kraftiga reaktioner av 'bara' ledinflammation, och V har iofs också haft det, men då pga synnerligen aktiv spatt.

En parentes bara.
Jag hade inte låtit vet. böja den andra ggn, eftersom det redan är utrett var det sitter. Förmodar att den är halt initialt.

Jag vill att de bedövar o släcker hältan i sökandet istället.

Att reta leden i onödan ger en klar försämring i läkandet.

Jag håller på med ungefär samma sak med min häst just nu.

Han är sprutad 2 ggr nu med vila emellan. Han är röntgad 2 ggr utan något syns. Även ultraljudad i kotan men där ser de även fint ut (har ni gjort det?)
Ingen förbättring efter spurutningarna vid böjprov på min. även lagt bedövning för att lokalesera exagt vart hältan sitter (något att pröva om ni inte gjort det) men utan resultat.

Nästa steg är nu att köra en magnet röntgen på min häst ,om nu försäkrigsbolaget tar det, det är inte billigt att bekosta själv men kan vara värt det för på den ser du GARANTERAT vad det är för fel på hästen (enligt min vet i alla fall). Det finns dock bara ett par såna maskiner i sverige och har man otur kan man ha x antal mil för att göra det.

Min egen teori är dock att är det en kotvrickning så TAR det TID att läka. Och även om det inte syns nåt på rönten så gör det regält ont vid provokation. (Kan ju bara gå till mig själv och min egen stukade "kota" (fotknöl) som garanterat inte skulle klara ett "böjprov" trots att det var flera månader sen jag skadade mig.)

Sen tror jag knappast på att box vila främjar läkningen utan jag tror rörelse under relativt kontrollerade former är det bästa.Ut i hagen altså. Men inget ansträngande arbete under en lång tid. Det är mitt nästa drag om inte MR visar något...

Fast jag skulle inte tro på ledvrickning när man INTE Kan släcka hältan med bedövning.. Antar man släckt nedifrån och upp och misslyckats ändå, dvs man har börjat släcka hoven och sen vidare upp, och inte bara försökt släcka kotleden?

Om inte magnetröntgen ger svar, så kan kanske scint vara ett alternativ? Håller tummarna att fbolaget vill betala magnetröntgen.

/Alexandra - bor lyxigt nog så jag har både scint och magnetkamera inom 10 mil

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 587
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 864
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025