hältan är inge bättre trots sprutning.

Sv: hältan är inge bättre trots sprutning.

Humm...jag var lite otydlig kanske. Jag har ett monster som man kan lägga bedövning på en gång, men kommer man en gång till i samma behandligstillfälle så skickar han en in i väggen trots X antal duktiga asistentes och verrinärers ihärdiga försök att göra det vid upprepade tilfällen. Så där av är bedövingen utan resultat. Och det funkar ju inte att ge lugnande tyvärr. (Häst:devil: )
Men vad är scint för något? Blir ju glad om det finns fler alternativ att pröva. Man blir ju lite konfunderad när vetrinären bara kliar sig i hunvudet och säger humm...ja nu vet jag inte vad vi ska göra mer med den här hästen :crazy:

Ja det kan ju vara vadsomhelst..ett förstärkningsband om man har "tur" ...K var ju dålig hela tiden i stort sett...skulle varit intressant om dom kollade hela den hästen som ett undersökningsprojekt...du kanske skulle fått ett svar på alla hennes problem där.
Har dom dessutom haft återkommande inflammationer så är det lätt hänt att leden tar kronisk stryk.

Ja det kan ju vara vadsomhelst..ett förstärkningsband om man har "tur" ...K var ju dålig hela tiden i stort sett...skulle varit intressant om dom kollade hela den hästen som ett undersökningsprojekt...du kanske skulle fått ett svar på alla hennes problem där.
Har dom dessutom haft återkommande inflammationer så är det lätt hänt att leden tar kronisk stryk.

K hade ju återkommande ledinfl mellan jan - september 2005, var helt UA och igång mellan oktober 05 - maj 06, då benbiten spökade minimalt och togs bort för säkerhets skull. Sen sned efter OP, bhandlad, bra igen, sen ny op och sned. Sen rättade vi ju direkt efter tredje OP, och var UA, tills det sket sig en gång för alla i slutet av förra året, efter det var hon bara bra 1 - 2 månader nu på senvintern/tidig vår.

Men Kele har faktiskt, i år undantaget, haft totalt sett längre tid bra än dålig, även om det är lätt att tro motsatsen.

Svaret ang alla hennes problem hade vi ju. Snedheten var roten till det onda, tyvärr så eftersom vi inte fick fatt i det i tid så tog framkotona stryk, kroniskt, och fixade det sen inte, and the rest is history.

Sen, Kele var ju kollat hela hon, det som fanns kvar var att scinta hela hästen och magnetröntga allt som går att magnetröntga. I övrigt så hade vi ju kollat allt som gick att kolla.

ska ta upp detta med min euqiterapeut och se vad han säger!

varför skall jag rönka resten av hästen? de tre värst drabbade lederna är rönkade och plåtarna ser fina ut, tror inte försäkringen bekostar plåtar på andra leder då?

hältorna är lokaliserad till kotorna via bedövning och släckning(efter böjning). gjorde första besöket. dom måste ju på återbesöket böja leden för att se om det blivit någon förbättring..

han har inte boxvila, utan hagvila, går dessutom snart ut på bete. sprutas med intervaller om tre veckor.

om det var en ledvrickning, borde inte hältan synas för ögat i tex longerlina då? förövrigt så släcktes hältan med bedövning.

för de kanske kommer av tex någonting i ryggen som spökar och gör att den överbelastar fram....

Ja fast jag menade obduktion. att du kollade henne från topp till tå vet jag :D

Jag personligen tycker du ska göra en artroskopi....dåvet du om det är nån ide att spruta...är det skit i leden så kan du ju spruta ett helt liv utan att det blir bättre.

Jag hade en "kroniskt" halt travare, det var hans framknän som spökade..honon sprutade vi med adequan varje vecka i 5 veckor ( han hade redan varit opererad en gång) Han blev såpass bra iallafall att han kom till start...när jag hade honom hade han tjänat ca 100 000, idag har han 2,2 miljoner på sig...dock får dom behandla honom ofta har jag hört.

Det finns saker man inte ser på UL, rtg.

Ja fast jag menade obduktion. att du kollade henne från topp till tå vet jag :D

Ah, jo jag hade gärna velat ha en obduktion jag, jag hade gärna velat ha den där scinten med, och definitivt velat se en magnetkameraröntgen på de där framfossingarna..

Men tyvärr är det ju inget som jag har råd med på egen hand, och försäkringsbolaget var ju inte det minsta intresserade av att betala något av det heller, så =/

Men hade de velat 'forska' på henne så hade jag gärna 'donerat'. Ffa hade jag velat veta hur det såg ut i hovarna, kring strålbenen.. Även omd et var ett rel 'nytt' fynd, så tror jag det var det hon 'föll på', oavsett om det kom pga de snudd på konstant ledinflammationerna när hon var sned.. (undrar OM det hade slutat lika om inte dåv equiatriker envist hävdad hon inte var sned..), eller hade 'blivit ändå'.

varför skall jag rönka resten av hästen? de tre värst drabbade lederna är rönkade och plåtarna ser fina ut, tror inte försäkringen bekostar plåtar på andra leder då?

För att det händer att det enda ben de INTE är halt/a på är där problemet sitter. Kompisens häst t ex var aldrig halt på ena bak, men väl de andra benen. När det är ohalta benet tillslut röntgades så nej men ojdå, en lös benbit där, har man sett. Dvs hästen blev inte halt på det benet för den för att spara det benet använde det mindre, och överbelastade de andra, som hon blev halt på..

Försäkringsbolaget har btw betalat för full röntgen på K, inklusive rygg, manke, halskotpelare och nacke. Det ligger i försäkringsbolagens intresse att få en diagnos ställd med, det kostar dem ju stora pengar om hästen hältutreds, behandlas, utreds, behandlas om och om igen. Speciellt om det då är lönlöst egentligen.. Om man då via rtg av exvis rygg upptäcker något som förklarar hältorna, så är även fbolaget hjälpta av detta, då hästen endera kan få korrekt behandling och på sikt sluta kosta fbolaget en massa i veterinärvårdsersättning, alternativt slås ut för det är lönlöst, och sluta kosta fbolaget en massa i veterinärvårdsersättning.

Anser bara vet att det är berättigat att röntga (där skiljer det sig tyvärr..) så betalar bolaget.

skall ringa veterinären i morgon bitti och diskutera både om det finns möjlighet att rönka övriga leder samt om det kan vara något fästingburet. sen skall jag även prata med et om ev snehet. han belastar ju faktist det femgradiga benet mer än det andra om man tittar på honom rakt framifrån(under bringan så ser man att han lutar snett) dessutom är det oftast det benet han har under sig då han äter, det andra ställer han fram.. bäckenet är dock rakt så vitt jag kan se på bäckenknölarna..

Min pålle hade ledinflammationer i höstas, hovleden båda fram och knäled hb. Knäleden och vf hovled tog fösta behandlingen hand om men hf ville då inte ge sig. Vi sprutade han tre gånger med kortison och tuppkam och fortfarande var han halt, utan böjprov dock ca 1.5 grader. Han fick en vila utan sprutning och då gick han på butta, blev ju då såklart betydligt bättre.
Sedan började vi behandla med adequan, en gång /vecka i trevckorsperiod, guuud vad mycket bättre han blev....dessutom är han friskförklarad sedan sju veckor och är glad, pigg och helt ren.
Så tetsa det medlet! För mig och min pålle var det ett halvårs kämpande som nu äntligen har gett med sig!!!!!:love: :love:

Vad är adequan? Hur verkar det?

nu har jag då i alla fall pratat med min veterinär och hon säger som så att jag kan slå bort att det skulle vara något fästingrelaterat då det inte är logist för femöre..
titthålspperation eller ultraljud är ingen större ide då han redan behandlas och behandlingen inte skulle bli annolunda även om man såg felet.. svarar han inte på behandlingen så gör han ju det inte oavsett om man vet det exakta feler eller inte (enligt henne)

angående att ta ut en et så tyckte hon jag skulle vänta tills efter återbesöket eftersom han nu är behandlad, hon trodde inte att det skulle inte hjälpa mig med nuvarande problem(inflammationer) med kotorna, (därimot så är det ju bra för att förebygga så det inte blir fler inflammationer om vi nu får bort dem han har). Oavsett om det beror på en snebelastning borde vi sett en skillnad på graderna i hältan ansåg hon.

Som jag tolkar det på henne(utan att hon sa det rakt ut) så är chansen kanske inte så stor att få bort hältan, utan att det blivit förändringar i ledkapseln/ledbrosket som gjort det kroniskt..

att han belastar sitt femgradiga ben mer än det andra tolkar hon som om han då i alla fall inte har ont i benet..

med andra ord så är det bara att vänta och se om han svarar på denna behandling, annar sätter jag punkt där och låter honom fortsätta som sällskapshäst/promenadridning hos någon som kan ge honom ett bra hem..

Ta en second opinioin av annan veterinär tycker jag..

Du kan ha problem med saker i en led som inte syns på röntgen, men som du ser via en artroskopi. Visst, det kan vara fel som inte går att åtgärda, ja. Men det kan vara åtgärdbart med.

Fästingsjukdomar har aldrig logiska symptom. Jag fick ju i ett halvår av en klinik, inkl positivt prov, hör att det INTE var erlichios. Bytt tillslut klinik som tyckte det var skolex på erlichios, och behandlade honom. Han kom hem som sitt vanliga jag igen, jämfört med utdömning och avlivning om det varit den andra kliniken.. Nu är kanske inte fästingburet min första gissning på din, men ju mer man kan utesluta.

Säger som Alexandra...BYT veterinär...det var faktiskt bland det värsta jag hört från en vet :eek:

Jag har jobbat med travarkonvalecenter i 10 år och har ju nästan bott hos veterinärerna med hästarna som kommit till mig.... Det är inte många rätt din veterinär har....jag blir alldeles chockad

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 587
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 864
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025