hältan är inge bättre trots sprutning.

Sv: hältan är inge bättre trots sprutning.

det är tyvärr den "bästa" vet här ikring, och jag har haft mycket att göra med henne... :-(

hon sa angående fästingsjukdommar(e) att det har tagits så många prov på många andra hästar häruppe men inte en enda har haft antikroppar mot det, det är inge så vanligt här uppe i norr (det var det hon menade med att det inte var logiskt)..

det är alltså på en atg-klinik han utreds....

är han född däruppe då?

Jag hade en borreliahäst på sena 80 talet och i värmland "fanns" inte såna virus ( knappt nu heller) Min häst var född på gotland och köptes därifrån som 1 åring, så han hade alltså fått sitt redan då och symptomen kom som treåring.

Jag tycker bara att din vet utesluter saker som är helt konstiga...OM man skulle göra en artroskopi då kan man faktiskt operera , allt syns som sagt inte på rtg el UL...
hittar man inga fel där och hästen fortfarande är halt så är det mer regel än undantag att man gör en artroskopi ( om hästen är "värd" det)

Och min valack föddes och bodde i fästingland (ett av de första fallen av fästingburen infektion på häst kom därifrån). Jag köpte honom som fyraåring, och där jag bodde då fanns det då garanterat INGEN erlichios.

Flyttade hit 1 jan, i feb trampade han in en pinne på sämsta tänkbara ställe i hoven, och i samband med det bröt akut erlichios ut (fast det fattade vi inte då). Han var då 5 år.

Så, har hästen bott/varit/fötts någon annanstans där det finns fästingburen infektion så är det precis som Martha säger, den kan bryta ut senare!

ja han är född här, vad jag vet i alla fall, hästen är en "avlagd" travare, och har bott här större delen av sitt liv.

du kan ju luska lite, ostkusten, gotland och västergötland har ju ganska så hårt tryck...sen finns det ju både här o där numera...jag vill bara ge dig en hint om att det kan vara ide att ha det i tanke.

Om du vet vad hästen heter ( antagligen så vet du ju det :D ) så kan du ju se på travsport.se vem som är uppfödare och vem som haft han i träning/kört mest så kan du kanske reda ut vart han varit under åren.

Eller helt enkelt tala allvar med veterinären och upplysa honom att det är du som är kunden och du som betalar, och ta nu det där B/E-provet. Eller ta ut DV och ta det.

han har haft samma ägare i 8-9 år..

jag får väl se vad denna behandling ger, så får jag ta upp disskussionen på återbesöket.. tror själv inte på att det skulle vara något fästingburet, som bekant står ju ytterst sällan travare ens en gång i gräshagar, dvs utsätts inte för fästingar på samma sätt som ridhästar gör.. sen då ingen annan häst häst uppe fått denna sjukdom så är ju chansen ytterst liten att min skulle fått det.. tja, får väl ta upp saken med vet sen igen.

För mig, så iaf jag kommer till ett läge när jag egentligen struntar i hur rimligt/orimligt det är, utan allt som kan ge svar på något vis överväger jag. När vi röntgade ryggen etc på K t ex. Jag trodde inte det satt i ryggen, vet trodde inte det satt i ryggen, kiron trodde inte det satt i ryggen. Men tro och veta är två olika saker, och ibland är det just det orimliga som hänt.

Så vi röntgade, rtg helt UA, och vi hade inga mer svar VAD det var, men vi hade uteslutit ännu en sak det kunde vara. Och tyvärr så kan man tillslut hamna i ett läge där alla svar, positiva eller negativa, ändå är till nytta. För ju fler saker man om inte annat kunnat utesluta, dessto mindre 'område' är det att söka på.

Och ang orimligt.. Min tik hade i perioder ett väldigt avvikande beteende. Hon var trött, flåsig, gnällig, skrek till när hon rörde sig, och hade helt klart ont men gick inte att utröna VAR hon hade ont. Hemmavet utredde henne, hittade en halsinfektion som vi iofs inte trodde var anledningen men som behandlades. 'Anfallen' återkom. Hon klinikutreddes med B/E-prov (neg), man röntgade buken, vi röntgade nacken och ryggen (UA), vi tog en hel uppsjö blodprov (UA). Efter lite allmänt vilda gissningar sattes hon på magkatarrmedicin ifall hon hade någon magkänning.

'Anfallen' fortsatte (de kom dock väldigt ojämnt, kunde gå 3 v ller 3 månade emellan, däremellan var hon helt normal och som vanligt). Hon klinikutreddes igen, nya blodprov, man ultraljudade buken osv, hon gick igenom av 'hundsjukgymnast'. Ingenting. Hon sattes på provbehandling med smärtstillande för att se om det gav skillnad.

Efter 2½ år i samband med ett löp visade hon väldigt lindriga tecken på livmoderinflammation. UL visade väldigt lindrig förstorat livmoderhorn. Inte den typiska bilden för en pyo, men hon fick remiss till operation.

Vid operationen så hade hon ingen pyo, men hon hade kroniska, låggradiga förändringar på livmodern. (Dvs det var helt rätt ta bort den).

Sen den dagen - inte ett enda 'anfall'.

Så, ibland är det verkligen det SISTA man tänker på som är anledningen, och ibland är det så långsökt att det nästan är larvigt. Och hittar man inga svar där man tror de ska finnas/förväntar sig att finna dem, då får man helt enkelt börja leta utanför 'ramarna', och förhoppningsvis komma närmare ett svar, även om det inte alltid känns så när man får en massa negativa/UA-svar.

Hej

Vi fick behandla våran häst 3gånger i samma leder sedan har det funkat bra, för oss min sambo är extra kinkig med lindning å linnement. Måste tillägga att skadan fanns när vi skaffade hästen kändes tyngt att skadan var så ihållande.
Mvh Tail

Jag är i samma situation som du. Skillnaden är att jag har en aktiv travare och min har problem med knä och kota i VF och kota HF. Min sprutades för 4 veckor sedan i alla dessa kotor och efter tre veckor åkte vi tillbaka och då var kotan i HF ok. Däremot var hon lika halt i VF i båda lederna. Hon sprutades igen i dessa två och nu ska vi tillbaka den 1 juni. Skulle det visa sig att det här inte hjälper så fanns alternativet att åka in en gång i veckan i tre veckor och spruta med Adequan. Att jag berättar det här hjälper inte dig ett dugg men jag ville bara skriva att sådant här kan ta tid! Jag har inte gett upp att min ska kunna ta sig ut på banorna och tävla. Hon är inte ens startad ännu och är 4 år! Så ge inte upp! Du har tur som har ett försäkringsbolag som betalar...jag får göra det själv...:(

Problem, problem - dessa hästar! Men vad gör man när vet står rådlösa? Min häst är inget monster, blir blir skiträdd när klippmaskinen kommer fram, vilket leder till att ingen riktig utredning kan göras - enl vet. Bara sprutas med tk och c. två ggr, båda koterna fram och vä bak.
Longering, visar inget, böjprov visade rejäl hälta. Röntgen visar inget. Nu har jag ridit henne sedan febr, haltar inte men känns ändå inte riktigt fräsh - stora hårda gallor bak (trots linement och massage)
Har en tid bokad och kommer att resa 30 mil bara för att få en riktigt genomgång av henne - hoppas på denna vet! Är trött på alla gissningar i 1 1/2 års tid.

Problem, problem - dessa hästar! Men vad gör man när vet står rådlösa? Min häst är inget monster, blir blir skiträdd när klippmaskinen kommer fram, vilket leder till att ingen riktig utredning kan göras - enl vet. Bara sprutas med tk och c. två ggr, båda koterna fram och vä bak.
Longering, visar inget, böjprov visade rejäl hälta. Röntgen visar inget. Nu har jag ridit henne sedan febr, haltar inte men känns ändå inte riktigt fräsh - stora hårda gallor bak (trots linement och massage)
Har en tid bokad och kommer att resa 30 mil bara för att få en riktigt genomgång av henne - hoppas på denna vet! Är trött på alla gissningar i 1 1/2 års tid.

men va :eek: varför kan dom inte hältutreda på ritkgit för hon inte gillar klippmaskinen? de är lika me min..men vetrinären har juh även lugnande sprutor att ge... så för min var de rätt lättfixat endå..

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 587
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 864
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025