Shenzi

Trådstartare
Jag behöver lite råd nu, jag är rätt så orolig..fast jag vet inte om jag är för nojjig eller för dum som inte gjort ngt än...

min nordsvensk kom in från hagen för ett par veckor sedan ungfär och gick rätt sakta, på morgonen var han halt och fick därmed vila i en mindre hage ett par dagar. ju mer han rörde på sig desto mindre hälta visade han. efter tre dagar var han som vanligt, busade och grejade i hagen så jag släppte hästarna på betet igen. så var han bra i en vecka, imorse när jag tog ut honom från boxen var han halt igen. linkade rätt rejält med redan efter några steg så rörde han sig mycket bättre. väl ute i hagen så haltade han inte, utan gick bara väldigt sakta. vad kan det vara? kan han ha fått en spark, sträckt sig? han har aldrig varit halt och är pigg o glad för övrigt. bör jag ringa veterinär, eller kan de vara en idé att ta ut ET? tack för råd!

MVH
/Sandra

Sv: hälta

personligen tycker jag att man börjar med att ta kontakt med veterinär.

det kan ju beror på så väldigt mycket så någon gissning vågar jag mig inte på :crazy:

Hej!
Det bästa du kan göra är att ta ut vetrinären.
Bättre att ta ut den en gång för mycket, en gång för lite!

Själv har jag en D-ponny, som står på vila nu!
Pgn av hälta, som visat sig vara kotledsinflammation. :(

Så jag är jätte noga nu, att ta ut honom så fort hon visar någon hälta eller något mer.

Men de kan vara en hovböld, som är på väg att bryta ut.
Eller en vrickning eller nått sånt!
Du har inte kollat vart de sitter exakt!?

Mvh. En hästtokig tjej.

jag bad hovis ta en titt efter hovböld, men visiteringen visade inget. eftersom han är sämre på morgonen, för att på eftermiddagen inte visa ngt alls så funderar jag på om det kan sitta i musklerna, typ ngn sträckning eller så..men idag har jag oroat mig så mycket att det blir att ta ut veterinär. men jag tar gärna emot fler tankar om var hans hälta kommer ifrån!

Veterinären är första steget, som kan hjälpa dig hitta en stukning, kotleds, carpus- eller hovledsinflammation.
Hittar inte veterinär något tycker jag att en Equiterapeut är vettig att ringa ut. Men börja med veterinär.

igår så var veterinären ute och hon hittar verkligen ingenting. böjprov osv visade inget. hon bedömde hans hälta mycket mild, knappt 1:a, däremot är han värre på morgonen. igår kväll så var han pigg och glad, jag såg bara en störning i rörelsemönstret och vet tror det är en sträckning eller smärta efter en spark (vår ardenner väger över 1 ton så hennes hovar är inte och leka med). hon tog ett blodprov för att kunna utesluta den där fästigsjukan jag aldrig kan lära mig att stava till. jag blir så nojjig när hästarna inte är riktigt friska, men hade tänkt att ta ut ET iaf för lite massage eller ngt :)

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 002
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka