D

Dinna

Red ett dressyrpass igår och instruktören ville att jag få fram mer påskjut i traven.
Vid ökningarna upptäcke vi att min häst plötsligt visade hälta i hö bak genom att sänka sig och korta steget.
Har nyligen röntgat all fyra: kotor, haser och knän och där hittades inget. Är något plattare musklad på hö sida av "rumpan", är i övrigt fint/jämt musklad även om det behövs mer av den varan..
Skulle vara tacksam om någon kunde ge mig en förklaring/teori på varför hältan endast syntes i ökningarna, vad det kan vara och vad man kan göra. Min häst är mycket positiv till arbete men såg i och för sig inte speciellt bekymrad ut nu heller...
Tack på förhand!

Sv: Hälta!!

Jag vet en häst som gör samma sak. Om man försöker få honom att öka mer än han riktigt klarar av så sänker han sig och får någon typ av rörelsestörning. På honom beror det främst på att han är lång i kroppen och inte riktigt orkar bära upp sig i ökningarna, faller fram på framdelen, tappar bakdelen och då tapar han också takten i traven. När han är välmusklad så klarar han av att öka mkt mer utan att det här händer så med honom är det bara att träna rygg och rumpmuskler så att han orkar bära upp sig bättre.
Han är noga kollad av vet. och det enda man upptäckte var att han har en lindrig hovbroskförbening h. fram (tror jag) men den ska han inte och verkar inte heller ha ont av.

Ledinflammation knä eller kota bak? Påminner om min hästs problem, dvs i början, nu har det utvecklats till en regelrätt hälta eftersom det tog lång tid innan både matte och veterinärer hittade felet. Min är också genomröntgad och där finns ingenting, allt är u.a. Så mitt tips är åk in till klinik och låt dem böja igenom hästen runtom plus arbetsprov på lina efter böjning. Det är mitt tips, vänta inte för länge med det! ps. Även det här med ojämnt musklad på rumpan stämmer in.

Hoppas att allt går bra och att ni kommer tillrätta m hältan.

Troligtvis är det en muskelbristning eller en försvagad muskel. Tänk i omvänd situation, om du har ont någonstans så gör det ondare ju mer du belastar den delen av kroppen.
Försök massera det område du tror att värken kommer från, ta gärna lite linement eller ormsalva (finns på apoteket)
Blir det inte bättre kan du ra ut en akut. hästmassör som kan kolla muskelaturen med värmelampa.
Lycka till!

Tack till er alla för era svar. Bra att höra andras åsikter när hjärnspökena härjar.
Tror nog att jag börjar med att ta ut en kiropraktor. Om det skulle vara en inflammation i en led är det väl om jag inte har alldeles fel en sekundär reaktion. Det samma kanske gäller för den muskulära biten. I vilket fall som helst skulle det vara skönt att få en kiropraktors omdöme hurvida hon är sne och vind eller inte.
Hoppas jag inte är alldeles ute och cyklar...

Din hästs muskelskillnader (läs: problem) påminner lite om det som min equiterapeut hittade på min häst i förrgår. Det visar sig inte heller som hälta (vi är inte i kravställarfas i inridningen ännu, min häst och jag) men som markbundenhet och vissa rörelsestörningar (t.ex. så nystar hon med vänster fram). Det var inte alls ett stort problem sa ET men ändå väl värt att åtgärda innan jag börjar ställa kraven, så jag tycker du tänker rätt när du tänker kiropraktor/massör/ET eller vilken titel nu den du har tänkt ta ut har...

/JES

Liknande trådar

Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Saile
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
A
Hästvård Nån som varit med om liknande? 6-årig häst som rids uteritter i skritt, trav och galopp. Behandlad på "Klinik1" för...
2
Svar
29
· Visningar
5 103
Hästvård Japp, då har "gammelmannen" åkt på bakbenshälta. Klinikbesök inbokat på måndag. Usch... Kan dra lite stort vad som hänt: Han är 18 år...
2
Svar
26
· Visningar
4 112
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka