Hälta baktill - men varför?

Sv: Hälta baktill - men varför?

Tack jag hoppas också att det löser sig. Idag har jag klurat på en massao lika teorier till hans hälta. Men jag bliri nte klokare av det tyvärr :o:crazy:

Usch...nu gör det mer ont i magen :crazy:

Känns som att jag pga att jag litade på ETn har gjort mer skada på min häst än innan...

Uppdatering: Nu vet jag orsaken till N´s hälta. Var inne på kliniken idag igen för vidare undersökning med scanning/ultraljud.

Höger bak som det gäller:
Ligamentskada framsidan av knät
Senskada framsidan av hasen

Enligt veterinären var detta ovanligt då det brukar vara det ena eller det andra, inte 2 sånna här skador samtidigt. Hans teori är att N har vurpat i hagen eller fått ett rejält slag över hasen och knät. Men det är inga färska skador utan har varit där ett tag. Därav släpandet av högerbenet.

Även ett stort gammalt ärr i muskelvävnaden höger höft. Men inget som orsakar hältan. Utan det är de två andra skadorna.

Nu är det först 2,5 månad i sjukhage som gäller (till N´s stora förtvivlan) och inget bete i år :cry: Minst 1 timmes skrittpromenad/tur varje dag. Har en veterinär som förespråkar lite motion iaf :) Sen återbesök. Får se vad som händer sen. Kan ta upp till 6 månader :crazy:. MEN prognosen verkar iaf relativt god! Tack och lov! Och då får de 6 månaderna vara värt det! (hur man nu säger det till en häst? ;))

Senor och ligament ska läka under kontrollerad, succesivt ökad belastning - så det är inte bara din veterinär som är för motion, utan det är vedertagen praxis och standard. Och i takt med att läkningsbilden tillåter det kommer du få öka motionen =)

Håller tummarna det går bra, och skönt de hittade felet. Hoppas det inte läkt med alltför mycket ärrvävnad den tid som varit! Du får gärna rapportera hur det går.

Skönt att höra!

Ja jag hoppas också att det inte läkt fel under dne tid som gått. Men det trodde inte vet.

Tack!

Usch vad detta är träligt!!! gått 5 dagar och både jag och N är så sjukt trötta på detta nu..."Bara" 10 veckor kvar...
Men vi ska klara detta för att han ska bli bättre. Har skrittat honom nu i 4 dagar 1-1,5 h. Pigg som en mört men kontrollerbar. Tur man har en sån stabil häst i psyket .-)

MEN har fått göra sjukhagen mindre. Nu kan han i princip gå två steg och sen vända...men då han kunde går 4-5 steg kunde han även travar runt. Har vinklat om hagen också.

Någon som har något tips på sysselsättning för honom i hagen? Ja mer än att äta. Han har ett slowfeeding nät men det skiter han i, han vräker i sig allt på ett par tim ändå...:grin: Tips på det också? Dubbla nät?

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 518
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit