hälta vid problem i SI-led och liknande?

Sv: hälta vid problem i SI-led och liknande?

Min häst har alltid varit sne, tappat ena bakbenet ibland och varit ojämn. Tog för ett år sen ut kiropraktorn för första gången och hon är sen dess behandlad med ca 8 veckors mellanrum.

Kiropraktorn tar bort låsningar och lägger hennes Si-led tillrätta. Efter behandlingen är det vila 2 dagar och sen köra på som vanligt.
Mitt jobb som ryttare är att arbeta upp muskelaturen kring Si-leden så de orkar hålla leden på plats. Och så måste jag stretscha ut musklerna som drar ihop sig så leden lägger sig fel.

Om du trycker med handen mellan virvelnshögsta punkt och ner mot baklåret känner du som en limpa som sträcker sig från höftknölen. Massera den före och efter ridning. Gnugga händerna över muskeln så känner du att hästen spänner. Sen tar du svansen och drar emot dig så ser du oxå muskeln sträcka ut sig.
Sen kan du krama om bakbenet och stryka händerna på insidan av låret fram och tillbaka och hårdare och hårdare.
Och bäst av allt, stå bakom hästen och tryck med fingrarna samtidigt som du långsamt drar dem mot dig på varsin sida av ryggraden. Hästen svankar och skjuter sen rygg, då håller du kvar där så musklerna sträcks ut ordentligt!

Min häst har blivit en ny häst efter hon började sin behandling.
31230141.jpg

31230144.jpg

Hej alla.

Jag skulle bara vilja nämna att SI-leden som ni alla pratar om inte alls är en led som kan hamna fel på det sätt ni beskriver, det ni talar om bör vara sacro-lumbal-kopplingen, som kan hamna snett och låsas pga akut trauma (halka i hagen t.ex.) alt. pga snedbelastning av någon anledning.
SI-leden (sacro-iliaca) är kopplingen mellan bäckenet och korset. Den är något mjuk på den unga hästen för att den ska kunna växa, sedan är den dikt fast med hjälp av ordentliga bindvävsfascior (hinnor/senplattor). Hästar KAN drabbas av glapp i denna koppling också, men då är de i regel inte fungerande som ridhäst, eller draghäst över huvud taget mer, pga den smärta det orsakar dem.
Vad gäller SL-kopplingen så krävs starka länd-/kors- och ryggmuskler, för att orka hålla emot. SI-kopplingen sitter på INSIDAN av bäckenet, varför det är svårt att specifikt bygga stabilitet kring den med ryggmuskulauren.

Hoppas det löser sig för dig med dig häst, håller tummen allt jag kan =)

// Mvh - J

Aj aj, försiktigt med att dra i svansen!
Inget jag skulle rekommendera någon att prova själv, knappt så jag låter en utbildad alternativare göra det, särskilt med det tryck som visas på bilden.

den kända i sala använder ju vinsch för att dra i svansen. vad anser du om hans metod?

jättetack för alla idéer!! ska ta med mig dem till träffen med ET. :) nu är det bara en vecka kvar. ska bli spännande att se vad hon säger och hittar. hoppas hon hittar nåt bra. han är ju lite speciell i ryggen så nåt galet lär de absolut vara. och det ska bli intressant att se om han rörelsestörning blir förändrad. men jag är ganska säker att det finns en hälta fram med. så tid kommer att beställas på kliniken så fort de öppnat nu efter semestern.. men jag ser fram emot besöket av ETn :)

Min kiropraktor sa att det är 3 muskler som ett kors, som dragit ihop sig t.ex. gått omkull eller bara rullat/lagt sig på en sten. Då de hänt på en liten punkt har bara dom musklerna sagt "aj" och dragit ihop sig och inte resten i rygg och rumpa. Så blir det snett. Behöver alltså inte vara något våldsamt som en omkullridning i full galopp!

carinaso Han har gjort ett kanonjobb med min häst. Efter första behandlingen var hon så rofylld efteråt att man skulle kunna tro hon blivit drogad!

*kl*

nu har jag filmat när jag longerat idag :( jag förstår inte hur veterinären kan säga att det inte är nåt fel på hästen, att jag är löjlig. ''ställ av han till i vinter då...'' fick jag bara.. ''varför så bråttom?'' :(

som jag med mitt amatöröga ser så i högervarv ser han ju kraftigt halt ut på höger fram. eller ser jag fel?? sen i vänster varv så tycker jag det ser diffusare ut. att han ibland markerar höger och ibland vänster. men kanske mest vänster. eller inbillar jag mig det?
är det alltså så att han byter ben han markerar beroende på varv? vad tycker ni? om det är så att han byter - då lär han väl vara dubbelsidigt framhalt eller kan det vara ett tecken på rygg/korsproblem lika gärna?

film

ska bli väldigt intressant att se hur han ser ut efter att ETn varit här om en vecka. ska longera 'så fort jag får' efter det för å se om det blir någon förändring.

och för er som inte läser alla inlägg så är hästen under kraftig utredning hos veterinär. har opererats 2 gånger och varit på klinik 11 gånger sedan i slutet på april. veterinärerna säger att det inte är något fel på han efter att OP är gjord. alltså som han är nu. ET ska kolla på han för första gången om en vecka och ny veterinär ska utreda honom i början på september när hon kommer upp (bort 70 mil bort) och ev ska jag åka till annan stad om 2 veckor om det är lika illa efter ET varit här. så inget tjat om att jag bör uppsöka klinik.. för det håller jag på med. jag vill bara dela det jag ser och tror och att någon annan får komma med vad de ser som kan det här bättre än mig :)
nu är det alltså ingen ''behandla hemma med hjälp av buke'' utan jag spånar fritt med hjälp av er under utredningen vad det kan vara som inte vet hittar eller vill hitta :(

den kända i sala använder ju vinsch för att dra i svansen. vad anser du om hans metod?

Rent allmänt så anser jag att man bör undvika att rätta ett trauma med ett annat trauma. Svansen är inte gjord för att dra i (och då menar jag kotorna, inte svansstråna! ;) ).

Trodde att du skulle visa en film på en döende svan... Men jag kan inte se några större fel på din häst, den tittar sig omkring och är lite uppblåst, den linkar till ibland, har den skor?
Jag har haft en häst som blev utdömd p g a pålagringar och ligamentskador i och kring SI leden och den kunde inte trava fritt utan att stå på öronen, din ser inte alls ut som om den skall gå omkull.
Jag har inte läst alla inlägg och jag förstår om du är orolig men jag håller med Riverdance om att man nog kan blanda ihop alla konstiga namn på olika led och muskelproblem som en häst kan få. Om din häst hade haft allvarliga problem med sina korsryggsleder så hade den varit extremt snubblig, inte gått att sko på bak, slagit över i passgång i övergångarna trav/galopp, vikt sig som ett v i åtminstone ena sidan när du skall galoppera, inte kunnat galoppera i en ren tretakt, slängt sig bakåt (åtminstone ibland) när du skall sitta upp och framför allt, bara stupat på framkärran helt plötsligt. Men, det kanske står någonstans för jag har inte läst exakt allt.
Håller också tummarna för att allt går bra för dig och din häst.

så uppträde han inte när han hade sin låsning i SI-leden för ett år sedan. ägaren märkte det enbart på att ahn inte tog ut baksteget lika långt längre. det tog ET ett halvår att få han bra. så jag tror ändå att nåt kan vara galet med honom. galoppen är sisådär. han blir gärna lite jämfota i högervarv bak.
snubblig är han absolut inte. men jag har hört många hästar som man inte märker nåt fel på alls men får ledhältor, och de har kommit pga snedhet, låsningar osv från rygg och kors. så jag tror inte att de måste stypa på huvudet om det är nåt litet fel i rygg eller kors. en sådan häst som du beskriver känns som den gått på tok för länge med låsningar, snedhet och låter inte bra. det finns väl grader?

han är ej skodd bak. men om han är hovöm så borde han ju inte ta ut baksteget. då blir de ju stappliga och kantiga i steget. spänner sig. han tar ju ut baksteget för rejält för att vara hov öm tycker jag???

jag tycker iafl att han ser väldigt halt ut på filmen. speciellt i höger varv! :(

Senast ändrad:

Ja, på denna filmen så ser ju inte hästen så rolig ut, det kan jag hålla med om :(.

nää han gör ju inte det :( så jobbigt att inte få nån ordning på det. speciellt när vetterna inte är så intresserad av att leta heller, eller ens bry sig. så det är med ett rent nöje det blir vet byte...

ingen som vill hjälpa mig att reflektera över rörelserna på filmerna? på den senare filmen syns det mer hur illa han rör sig. vad får ni för känsla och funderingar?

tycker han rör sig lite likt gjorde när jag tog han till klinik, han hade knäledsinflammation, men troligen fått det pga snedbelastning och hovslagaren tror att det är SI-leden som ligger bakom, så jag ska ha ut ET på måndag och se vad hon säger, fick dock spruta bakknäna 2 ggr för att bli av med knäproblemen (sist va för snart 1 månad sedan). Nu rör han sig mkt bättre men skuter upp ena "rumpan" mer när han travar på volt.

Jag har fortfarande svårt att se exakt vad, men helt klart är det problem fram. Jag skulle se till att få dubbel- och kanske trippelutlåtande på verkningen eftersom jag själv har erfarenhet av ömmande hovar som ger rörelsestörning trots hovslagare med erfarenhet och bra rykte. Särskilt eftersom det är så diffust och vet. inte hittar något.
(Risken är ju att inte heller ET hittar annat än symptom om det är hovarna det sitter i.)

Annars skulle jag säga halsen/manken, men det är isf mest sannolikt bara ett symptom, inte ett ställe där de drar på sig trauman. Skulle också kunna vara diagonalen v.fram/h.bak. Vänster fram dröjer kvar längre i backen och om det är för att avlasta så är det isf högerbak, iom att traven är tvåtaktig diagonal.
Bäst om du får hästen undersökt. Men som sagt - se gärna till att få fler utlåtanden om hovarna först om du har möjlighet. Är de obekväma i fötterna kan det bli väldigt diffust och ge biverkningar längre upp som sen ET luras av, börjar man då behandla symptom kommer det tillbaka lika snabbt igen. (Been there, done that! ;) )

hovis har semester en vecka till och min vanliga har flyttat så jag är på jakt efter en ny. så jag hoppas få tag i en snabbt. har åxå funderat lite över fötterna. men han visar inte att han har ont i dem på det sättet.. han är ju barfota bak men om de är ömma brukar de ju halta till på stenigt underlag och liknande. det gör han inte. han tar ut steget helt och är avslappnad.

vilka ben tycker ni han haltar på då? som sagt så ser de ju lite diffust ut :crazy:

OM det skulle sitta i hovarna så tänker jag att det ffa är båda fram, kanske vänster mer än höger. Eftersom hästen håller huvudet högt och ser ut att vilja avlasta framdelen, samtidigt som den som sagt dröjer kvar aningens längre i backen med v.fram. (kan vara t ex att den är obekväm med trakterna, då kommer den sätta ner tån först/hoven platt istället för trakten först, och förmodligen avvika i fasen där trakten kommer ner efter tån, att det är den lilla dippen man märker av). Märks tydligare i skritt än i trav isf eftersom den måste dröja kvar på varje fot längre i skritten (om man tittar efter det alltså).
Sen kan det såklart vara att v.fram drabbas hårdare för att hästen vill lägga mer vikt på v.fram och avlasta högerbak.

Att de ömmar på stenigt underlag tyder på klen sula (ok, inte bara, men som exempel) en strålbenshälta och/eller för höga eller ojämna trakter, eller allmänt mindre bra anpassad verkning, det ändrar helt enkelt i hur hästen vill röra sig för att göra det bekvämt. Ont blir det ju bara om de skulle rätta till sitt rörelsemönster utan att det obekväma är borta, men så osmarta brukar de inte vara frivilligt! :p Lite beroende på grad såklart, men din häst var ju inte jättetydligt oren.

Men jag har som sagt jättesvårt att säga vad som är hönan och vad som är ägget. Att jag tycker du ska kolla hovarna först om du har möjlighet till det (kanske någon bekant med bra kunskap om hovar man kan skicka över bilder till? och/eller dito hovslagare som man kan skicka bilder och göra rådfrågan till? som second opinion, eftersom folk har så olika åsikter) så är det oftast bättre att få det tillrättat först. Det är ofta ett primärt fel, mindre bra verkning = mindre bra effekt i hela hästkroppen.
Medans det ET´s pysslar med är lite alltiallo. Antingen ridningen/träningen, sadeln, tänderna, hovarna, yttre trauman (gått omkull i hagen etc.), foderstat, allmäntillstånd, etc. Det har oftast orsakats av något. Och egentligen det enda en ET kan hjälpa till att rätta till grunden för, det är yttre trauman. Sen kan ET hjälpa till att underhålla och hålla hästen bättre i trim trots andra bakomliggande problem, eller hjälpa kroppen bättre till att rätta till sig själv efter gamla problem, - men som du säkert hör i mitt inlägg så blir det ett mindre tacksamt jobb om orsaken fortfarande finns kvar! ;)

Kollade igen på andra klippet, och där ser det faktiskt mer ut som att det sitter bak (kors/höft h.bak). Även det kan dock vara en bieffekt. Hönan eller ägget :)

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·
Hästvård Nu blir jag galen snart så vill höra om någon av er haft liknande skador. Åkte in till veterinären i början på året eftersom hon varit...
Svar
16
· Visningar
3 010
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Saile
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 789
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka