hälta vid problem i SI-led och liknande?

Sv: hälta vid problem i SI-led och liknande?

det är ett bra tips att lära sig se skillnad i rörelsemönstret!! nu har han ju varit sjuk hela tiden jag haft honom så det kommer ju ta tid innan jag 'får se' den friska versionen av hästen, om jag någonsin får göra det! men jag hoppas så innerligt på att jag får det. :)

jag har redan ett BoT täcke. men nu går han på bete så det är ju sådär att slänga på täcke hit och dit :p men det blir ju annat när de stallas upp och står stilla mer än de gör på betet. jag tror ändå att betet måste vara optimalt så han aldrig står stilla, utan håller sig mjuk och smidig hela tiden.

vad skönt att höra att din blev helt frisk!!! jag hoppas det händer oss med. :)

Jo, det är ju det där med tålamodet som är det svåra! Man vill ju se en förändring liksom...
Linade hästen igår, och hon såg inte ett dugg bättre ut än innan behandlingen, men vi får väl helt enkelt behandla igen.

Hur ofta kan man hålla på? Nu är hon beh två gånger på en månad, och som sagt utan synbar förändring. Det jag är rädd för är att den överansträngning som hon har på höger fram ska leda till en hälta om ingen förbättring sker snarast.
Hur ofta behandlar du din häst?

Känner också en viss oro inför vilken ET man skall anlita - är den man haft tillräckligt bra osv...
Ni som använder ET:s här får gärna PM:a mig om namn och kontaktuppgifter på den/de som ni anser är riktigt duktiga på sin sak!

Skönt att ni förhoppningsvis hittade problemen! :)

Det är ju inte lätt det där med en för en själv hyfsat ny häst, att veta hur den "ska" se ut i rörelsemönstret. Även om man är van att titta efter sånt kommer också faktorer som olika hästtyper/individuella "normala" skillnader/träningen in i bilden som man får ta hänsyn till. Man vet liksom aldrig när hästen är det mesta den kan bli, för även om man tror att man upplevt det så vet man egentligen aldrig om det hade kunnat vara bättre, utifrån den hästen. (Hästar kan t o m "ta över" sin mammas problem redan som liten, upplever jag.)

Som lite kommentar till stallannero´s inlägg.

hästen i fråga ser faktiskt bra ut när han travar på rakt spår och på volt i vänstervarv ser han ok ut men i högervarv nickar han ner på höger fram. men ingen hälta på böjprov. för mig känns det glasklart - hälta... men om man inte hittar nåt när man böjer då? hoppas det kan vara nån låsning och snedhet som spökar ändå.. :(

exakt min häst för 2år sedan, hon wobblade i höger varv på böjt spår samt hade en kraftig rörelsestörning hö fram.
Vägrade lyfta hö bak och slog för att döda om hon skulle skos bak.
Klippkort hos kiron och massör samt drogning i ett år vid skoning har gjort henne tillitsfull och jämn nu.
Hon reagerade inte heller på böjprov när jag köpte henne, men var ej ridbar då pga snedheterna.

Jo, det är ju det där med tålamodet som är det svåra! Man vill ju se en förändring liksom...
Linade hästen igår, och hon såg inte ett dugg bättre ut än innan behandlingen, men vi får väl helt enkelt behandla igen.

Hur ofta kan man hålla på? Nu är hon beh två gånger på en månad, och som sagt utan synbar förändring. Det jag är rädd för är att den överansträngning som hon har på höger fram ska leda till en hälta om ingen förbättring sker snarast.
Hur ofta behandlar du din häst?

Känner också en viss oro inför vilken ET man skall anlita - är den man haft tillräckligt bra osv...
Ni som använder ET:s här får gärna PM:a mig om namn och kontaktuppgifter på den/de som ni anser är riktigt duktiga på sin sak!

Du skriver två gånger i månaden, hur länge? Alltså hur många behandlingar.
Du borde helt klart ha upplevt skillnad, iaf mellan gång 1 och 3, beror lite på vilken typ av behandling det gäller, men "alla" borde uppleva någon form av märkbar skillnad efter max 3-4 behandlingar, annars skulle jag byta ET, eller kanske t o m behandlingsform.
Fast det beror lite på hur man ser det också.. Man kanske inte märker av just "den" effekt som man själv var ute efter, dock vill man ju se att det går åt rätt håll.

Du kan PM:a om du vill med vart du bor så kan jag se om jag kan hitta någon att rekommendera genom kontakter. :)

(Som svar på hur ofta jag behandlar min häst: det varierar, själv har jag lite andra förutsättningar än de flesta så jag behandlar ganska ofta och för småsaker :angel: mycket med förebyggande tänk, skulle rekommendera ca var 3:e vecka om man som helhet i hästen upplever att det behövs, annars ca varannan månad om hästen börjar bli hyfsat bra och man vill underhålla, när hästen känns "färdig" räcker det med behandling "vid behov" dvs om man känner att det behövs, vid det laget har man troligen lärt sig känna skillnad i hästen på ett annat sätt.)

exakt min häst för 2år sedan, hon wobblade i höger varv på böjt spår samt hade en kraftig rörelsestörning hö fram.
Vägrade lyfta hö bak och slog för att döda om hon skulle skos bak.
Klippkort hos kiron och massör samt drogning i ett år vid skoning har gjort henne tillitsfull och jämn nu.
Hon reagerade inte heller på böjprov när jag köpte henne, men var ej ridbar då pga snedheterna.

Samma reaktion på vår förra ponny som fick problem med SI-leden. Gick inte att skos bak, wobblade med bägge bak.
Problemen började med att ponnyn inte gärna ville fatta galopp utan slängde in bakdelen vid fattning. Sedan eskalerade det hela.

(obs har inte läst hela tråden så svarar med risk för att upprepa något som någon redan har sagt)

Min pålle har låsning i SI leden för ca 4 år sedan. Det yttrade sig inte i hälta, hon blev bara knäpp och ville inte hoppa. Jag bokade i tidigt skede tid med veterinär som endast tyckte att hon var lite spänd i ryggen, hittade alltså inte låsningen, och inte ordinerade något mer avancerat än tömkörning en vecka. Jag valde själv att avstå från ridning i ca 1 månad och hoppade inte på ca 3 månader. Det gick bättre ett tag efter det men snart kom besvären tillbaka. När hon på en hopptävling slagit över med mig fick jag nog och vägrade rida henne förrän jag visste vad som eg. var problemet, för något måste det vara. Jag fick ut en kiropraktor som hittade låsningen, vid det laget hade hon dessutom ont i ryggen och bakbenen. När hon hade arbetat med min pålle promenerade jag en vecka och började sedan rida igen. Det var inte samma häst som innan, helt plötsligt kunde jag rida från stallplanen utan att bråka i 10 min först, wow! Ett par återbesök med ca 4-6 veckors mellanrum och hästen var helöt återställd igen. Har sedan aldrig fått låsning igen.

Föreslår att du kollar din häst hos Equiterapeft eller kiropraktor, för verterinär verkar inte hjälpa...

Mina tips:
Jag har lärt mig hästens rörelsemönster när han är frisk både i longering och när någon går/travar honom vid hand. Jag ser på hans rumpa rakt bakifrån hur den rör sig och ser skillnad när han är frisk/låst. Det är viktigt att veta hur hästen rör sig när den är frisk för att lättare kunna sätta fingret på vad som verkar fel när den har en störning.
Jag har även använt Back on Track vilket jag tycker är supereffektivt. Antingen kan man använda ryggvärmaren eller täcket. Dyrt ja men värt varje krona.

Lycka till!
Skulle vilja lägga till att för många är det svårt att SE skillnader i rörelsemönstret!
Jag tex har mkt lättare att KÄNNA skillnaderna.
Både vid ridning eller bara genom att känna på hästen.Eller HÖRA hur den rör sig.
Tror man måste utveckla sitt sinne för hur det känns!
Hur känns hästen?
Och framförallt hur känns jag själv! om min kropp är sned och skev hur kan vi förvänta oss att inte vi påverkar vår häst negativt..
Häst och ryttare är ju ett team.
Sen om hästen är skruttig och sne så kan den "flytta på oss i sadeln" och göra oss sneda i kroppen.
Själv rider jag som en kratta,men är jag nybehandlad i kroppen själv så går min häst som en dröm.;):D
Ville bara tilläga det.:cool:

jo jag är nog också mer en sån som känner skillnad. men i och med att hästen aldrig varit fräsch hos mig så är det svårt att känna vilken skillnad som är den BRA. som nu efter ET varit ut, första gången jag skrittade så kändes han jättekonstig!! inte alls som jag är van. och jag vet inte om det är bra eller dåligt :) så det kommer nog ta ett tag innan man känner skillnad. när jag klev av och gick så gick han rakare än han brukar, så där verkar det vara ett bra tecken. men han rör sig lika illa i traven. kommer nog ta tid.

jag hoppas och tror iafl att det blir bättre med tiden. hon löste ju all låsningar men musklerna var såå krampade så jag antar att det inte blir nån skillnad nu första gången. för musklerna lär ju dra tillbaka låsningarna och snedheten. hon ville ju vänta hela 4 veckor med att komma ut igen och det lär ju vara för att jag ska hinna jobba lös musklerna lite kring ländkotorna som krampade. sen efter det kanske det händer saker? när man knäcker lös han igen och musklerna är mjukare så de inte drar tillbaka kotorna igen. då kanske de får lägga sig mera normalt.

eller är jag ute och cyklar?

hon visade bara att jag skulle massera och stretcha rygg och ländmusklerna fram till hon kommer, men finns det något man kan göra åt höfterna? fast vi kanske kommer dit sedan när länden är bättre? :) men man vill ju försöka åtgärda allt, men med sånt här kanske man börjar i en ände? eller?

Ha lite tålamod! ;) Som du säger, man måste börja någonstans. Hästen kan bli överbehandlad också, att man pushar för hårt sas mot vad kroppen kan ta emot, och det är ju inte heller bra. Nu tror jag inte risken är så stor, men som hästägare tror jag det är bäst att snarare försöka låta hästkroppen göra jobbet själv, försöka trigga till det genom att ex. gå över bom-mönster och i terräng. För på så vis kan ändå hästen "komma undan" sånt som den inte är bekväm med, samtidigt som det blir lättare för den om den jobbar igenom hela kroppen.
Min personliga åsikt, bör tilläggas.

nu har jag några funderingar igen :p

som jag skrev innan så markerar han fortf i trav på böjt spår. men på rakt spår är det knappt märkbart, men det finns där.
i går fick han prova galoppera lös i padocken då vi busade lite från marken. till min förvåning så har hans skittaskiga högergalopp blivit likvärdig med vänstergaloppen! han har sedan innan blivit väldigt jämfota bak i högergaloppen ( sett från filmer innan jag tog över han bara några veckor innan han kom till mig) men nu var den väldigt fin!

så någonting bra har hänt i galoppen , men traven är oförändrad.

men nu slog en tanke mig. ska jag börja låta honom börja cantra lite lätt ute i skogen? alltså enbart rida i skritt och galopp, skita i traven där han bevisligen snedbelastar ännu.

ET'n sa att han fick gå i de gångarter som kändes bra. och min erfarenhet är är galopp är väl väldigt bra för rygg och korsverksamheten? det måste väl bli ett bra komplement till att skritta över stock och sten. börja galoppera väldigt försiktigt, men det måste ju ändå bli en bra träning för ryggen?

men sen kommer ju motståndartanken och väcks till liv :D tänk om han är framhalt ändå fast veterinärerna ej hittar det. då lär de ju bli värre att sitta och galoppera på han. :(

jag orkar inte stå och stampa på samma ställe hela tiden så jag funderade på att låta han börja galoppera lite smått och under tiden se med jämna mellanrum hur han ser ut i traven på volt i lina. blir det värre slutar jag på en gång, blir det ingen skillnad eller bättre så fortsätter jag.

vet är bokad till i början på september och ET'n kommer ut igen vid samma tidpunkt.

vad tror ni om mina idéer? är jag galen?? :o

Ha lite tålamod! ;) Som du säger, man måste börja någonstans. Hästen kan bli överbehandlad också, att man pushar för hårt sas mot vad kroppen kan ta emot, och det är ju inte heller bra. Nu tror jag inte risken är så stor, men som hästägare tror jag det är bäst att snarare försöka låta hästkroppen göra jobbet själv, försöka trigga till det genom att ex. gå över bom-mönster och i terräng. För på så vis kan ändå hästen "komma undan" sånt som den inte är bekväm med, samtidigt som det blir lättare för den om den jobbar igenom hela kroppen.
Min personliga åsikt, bör tilläggas.

jo risken lär ju säkert finnas att man börjar pyssla på lite för mycket. är väl bättre att lägga tid och energi på en sak och fixa den och sedan gå vidare. :)

Om du anser att hästen är i skick/kondis till det så absolut, galoppera på. Vet. brukar väl på sätt och vis tycka det är bra att man rider på om de inte hittar något, för att symptomen kan bli tydligare om man har otur och de blir sämre av det :angel:
Galoppen är ofta bra för att de rör ryggen mer, och har svårare att avlasta diagonalt. Men jag tycker ändå man ska variera, inte bara galopp och ffa inte bara rulla på rakt fram, utan använda alla gångarter och kanske ta några fattningar/varierande sträckor snarare än att ligga och rulla på länge. Gör man det senare lär de ändå lätt hitta sina avlastningsmetoder i galoppen.

det jag har tänkt är att göra fattningar så han får börja jobba och att ryggen får sig lite träning - för att variera att bara skritta över stock och sten och cavaletti. tänkte inte ligga och rulla på sträckor. ev kanske cantra lite i svagt uppför sedan när kondisen är bättre.

han har ju ingen speciell kondis. han var fullt igång i mars, vilat april, och sedan har han skrittat 5 dar i veckan sedan dess. så något slag av ''spring'' käns som jag kan lägga in. men vill skippa traven just för att de blir diagonal avlastning och mera statiskt jobb i ryggen.

om jag travar eller galopperar 10 steg bryter av skrittar 10 steg och sedan trav eller galopp igen några gånger under turen kan väl inte spela nån roll vilken gångart egentligen? galopp är ju skonsammare..

men självklart börja lugnt!! idag fick han galoppera ca 20 meter en gång i var galopp. så det handlar ju inte om några massor :) utan just bara för att börja aktivera ryggen mera.

vad tror du?

Svenska Equiterapeutförbundet har en hemsida med namn till alla som är utbildade ET:n och anslutna till förbundet. De som är anslutna till förbundet har en ansvarsförsäkring. Vet inte om det räknas som reklam om jag länkar till den sidan!?

Du känner hästen bäst och har mao lättare att säga om just "den" hästen av någon anledning är ett undantag. Det är alltid bäst om hästen får variera mellan alla sina gångarter om man kan, dvs att man inte av någon tydlig anledning får prioritera bort det (travare som inte "kan" galoppera på riktigt eller blir tokstressad av det, häst som fått annat ordinerat av vet. osv). Använder den alla sina gångarter så använder den också större rörelseregister i sin kropp.
Att man vid igångsättning börjar med 1-2 gångarter för att sen öka på är ju rätt naturligt, men då satsar man ju ändå på att använda hela registret inom relativt kort framtid.
Å andra sidan - tycker man hästen bara sliter på sig och totallåser sig i traven t ex då kan man ta mindre trav och lägga mer krut på gångarterna som upplevs mindre slitande, använda traven mest som kvitto på om det börjar gå åt rätt håll.

Jaha, nu är kusen behandlad av HL för första gången!
Som tidigare ET har sagt och även veterinär satt problemet enl HL i si-leden. Med andra ord är hästen nu både "knäckt" och dragen i bakben - ska bli spännande att se om det blir något resultat.
Första dagen efter behandl var hon helt tokig och studsade runt som en tok. Nu skrittad några dagar, så vi kommer väl inte se om det gjort ngn skillnad förrän vi har kommit igång lite mer.

Eftersom inga tidigare beh av andra ET.s har gett resultat så känner jag mig skeptisk. Men den som lever får se!:grin:

Hur går det för dig med din häst? Har ni börjat komma igång eller är han knackig än?

ET'n har varit tillbaka och ALLT var borta :o hur coolt som helst!! Hon var så förvånad att alla låsningar var borta och att alla muskler som krampat var helt avslappnade, dock lite underutvecklade. Så nu var det massage och arbete för att bygga upp dem igen. Höfterna hade inte fått tillbaka full rörlighet ännu, men det var inte låsta och var tillbaka i utgångsläget. De har ju legat låsta i ett framförskjutet läge innan. Dem skulle få tillbaka rörligheten med hjälp av lite träning. Så det var sjukt roligt!! ET såg ingen anledning att komma tillbaka mera då det skulle behövas ett trauma för att han skulle bli dålig igen
Men vi kom överrens om att hon skulle få komma tillbaka om 3 månader igen om allt fortsatte som det ska, bara för att kolla igenom han efter igångsättningen.

Var hos veterinären igår för en sista genomgång, han rör sig fortfarande inte bra. Ser jättehlat ut när han travar i hagen och longeras utan att gå i form. När han går i form ser han fin ut.
Enligt veterinär så var han inte halt, snedbelastar ingenting. Han rör sig annorlunda pga att han är omusklad och ur kondition. Springer med handbromsen i :D Han hade en liten överansträngning i höger bakknä men var inte halt. Hon var 100 på att det är en avlastningsskada sedan han vilat vänster bak sedan operationen så hon behandlade knät med cortison för att det inte skulle utvecklas till nåt.

Inget återbesök, skritt i två veckor och sedan sätta igång han. Han ska galopparbetas varannan dag bara han fått jogga igång lite. Han har ju bara skrittat i 5 månader. Men hon ville inte att han ska travas i början för ryggens skull. Den ska jobbas genom galoppen tills han orkar bära upp ryggen i traven.

Så det går skitbra känns det som :love:

Hoppas din blir bättre med!! :)

Tibbes "skada" är tillbaka igen. I fredags blev han jagad i hagen vi ihopsläppet och trampade snett eller något med ena bak ( han var svullen + man ser en reva längst hoven) Idag var benen fina men när jag släppte honom på banan så gick han orent V.B i traven. Hältan eller vad man kan kalla det sitter i låret ser det ut som och det var V.B han var låst i SI-leden som han blev behandlad för ca 4-5 veckor sedan. Kände över länden och han tappade baken vid tryck. Så blir att ringa ET igen.

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·
Hästvård Nu blir jag galen snart så vill höra om någon av er haft liknande skador. Åkte in till veterinären i början på året eftersom hon varit...
Svar
16
· Visningar
3 010
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Saile
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 789
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka