hälta vid problem i SI-led och liknande?

Sv: hälta vid problem i SI-led och liknande?

En liten fundering som jag har... Alla hästar är ju av naturen sneda (precis som människor, en stark sida och en svag sida), detta ska vi ju med dressyren försöka rätta till för att få en hållbar häst.

Min gammelpålle är svag i sin vänstersida, förböjer sig gärna och är svag i sitt vänstra bakben. Om jag låter honom vila och han promenerar omkring som han själv vill så stärker han sin starka sida, och försvagar sin svaga... Longerar jag honom då, utan inspänning osv så är han knackig på det benet. Är han i full träning och jag jobbar med att stärka hans vänstra bakben så blir det mycket, mycket bättre. Kan tillägga att hästen aldrig har varit halt på ett böjprov, gått igenom flera veterinärbesiktningar, varit i princip i full gång i hela sitt liv och tävlat dressyr.

Kan det ha något med det att göra (alltså den "naturliga" snedheten)? Bara en fundering alltså.

Muskler som är igång är alltid bättre. Även om de har lite skavanker klarar de det bättre med muskler som kompenserar/avlastar.
Men det betyder ju inte att hästen inte ev. skulle ha nytta av behandling, underlätta för hästen att bli av med problemen (och underlätta igångsättningen).

Det är skillnad på "sned" och "sned" tycker jag. Det är en sak att vara naturligt ojämn när man själv får välja, ex. tar i mer med högerhanden (fast översatt till häst såklart ;) ta i mer med sin starka sida). Det är en annan att pga krampande muskler etc. inte kan nyttja full rörelsefrihet, oavsett hur ojämnt stark den är.

Tycker han beter sig som min gjorde för ett år sen, syns tydligt när han välter inåt i vänstervarvet.

Min var halt vänster bak och högre fram vid böjprov hemma. Åkte till klinik och 1 grad vänster bak. Släppte när kotleden bedövades och den behandlades. Vid återbesöket sen var hon inte halt men tog kortare steg, bedövade inre knäleden och visst blev det en förbättring, eftersom vi ändå var där så behandlades knät också.

Enligt min vet så kan hennes hältor kommit från att lederna blivit lite överbelastade när hon fått ordning på låsningen i korset. Ska tydligen inte vara helt ovanligt att det hänger ihop. Min vet rekomenderar inte att både et och vet behandlar samtidigt, så vet fick ta hand om knä och kotled och etn behandlar ryggen.

ETn kan ju lägga saker och ting till rätta, sen är det ju ditt arbete att bygga muskler för att få allt att stanna kvar på plats.

Totola När min ET lägger tillrätta Si sätter han först akupunkturnålar, sen väntar han och när hästen är helt avslappnad och vilar på bakbenet går han fram och med ett snabbt tryck "gungar till" hela bakbenet så det hamnar rätt.

den kända i sala använder ju vinsch för att dra i svansen. vad anser du om hans metod?

Finns dom som använder sig av olika typer av klubbor och "stämjärn" för att lägga kotor tillrätta också.

Då föredrar jag nog hellre att hästen fixar det själv med hjälp av ET än att ETn slår allt tillrätta oavsett om hästen är spände eller avslappnad.

Ja alltså det är ju lätt att snacka om hur man inte borde göra, men ofta är det ju i brist på mildare metoder som fungerar lika effektivt.

Själv är jag dock övertygad att om man med fysiskt våld (alltså inte misshandel, men t ex slå med klubba eller trycka till ordentligt, dra med ordentligt tryck i svansen osv) får man sämre hållbarhet i resultatet, eftersom kroppen inte är med på det. Det blir som ett ytterligare trauma kroppen måste försvara sig emot.

Ja alltså det är ju lätt att snacka om hur man inte borde göra, men ofta är det ju i brist på mildare metoder som fungerar lika effektivt.

Själv är jag dock övertygad att om man med fysiskt våld (alltså inte misshandel, men t ex slå med klubba eller trycka till ordentligt, dra med ordentligt tryck i svansen osv) får man sämre hållbarhet i resultatet, eftersom kroppen inte är med på det. Det blir som ett ytterligare trauma kroppen måste försvara sig emot.
:bow:Jag håller med dig helt och fullt!Bra skrivet.;)
Precis så är det ,och det är också min egen personliga erfarenhet.
Tyvärr är det få som förstår den där skillnaden.:crazy:

svarar alla

nej jag är inget för dem som sliter och knäcker med klubba och dylikt och är allmänt hårdhänt. kan inte vara bra :crazy: hon som jag anlitat nu är väldigt mjuk och masserar lös det mesta. hon chockar inte kroppen. och hon är erkänt väldigt bra. så jag tror hon passar oss väldigt bra! :)

i morron blir det bokning av ny tid igen på kliniken i väntan på att min egentliga veterinär kommer upp om en månad. sedan blir det att ta ut hovslagaren nu med så han får kolla igenom fötterna om han hittar nåt.

det som slår mig är att hästen var nickfri innan jag släppte han på betet. då var han fin. tänk om det är så jävligt att han har fångkänningar utan att någon ser symtom på det? han är inte varm i hovarna men i kronranden och hovövergången på alla 4. men själva hovarna är kalla. det är enda stället han är varm på benen..
hur ska man tolka det?

han är inte tjock och äter inte överdrivet. släpptes på bete för 2 veckor sedan och blev sakta invand. gått på bete alla somrar tidigare. inte vart några kalla nätter..

Haha inte så oväntat att du håller med! :D Kul att höra ifrån dig förresten, det var ett tag sen!

Nominous: Perfekt då att ni ska till kliniken så kan du ju ta upp funderingarna med vet! :)

ja va fan de har vart festival i helgen ;):D

jo jag ska ringa kliniken i morron direkt när jag vaknar. men felet med denna förbannade klinik är att de bara rycker på axlarna och struntar i de mesta.. :( det är därför vi tar upp egen vet från södra sverige för att vi inte är nöjd med kliniken. men hon har haft lite semester nu under sommaren och då har man som inget val. men jag ska absolut ta upp detta med värmen i kronränderna när och om jag får komma in på kliniken snart.

men jag blir bara så orolig. vill absolut inte att det ska vara några fångkänningar. men då borde han väl visa mer påverkan? han ser ju inte ut att ha ont i fötterna när han sätter ner dem. men lite tjurig har han blivit när man lyfter fötterna. men de kan vara jag som inbillar mig med. han har alltid vart lite ryckig med fötterna när man kratsar hovar osv.

Jag tror också att det skulle yttra sig på annat sätt, men fång verkar lurigt, så jag vågar inte uttala mig om det. Finns ju flera varianter.
Har du några bilder på hovarna du kan lägga upp i tråden?

*kl*
Hade ute ET idag och som jag trodde var pålle låst i SI-leden, dock bara på vänster sida, men även beckenet och rygg va det lite skavanker på som hon fixade till. Ska ha ut henne igen om en vecka sedan hoppas jag att pålle ska va rätt och redig i kroppen :p iaf för ett tag ^^"

Jag tror också att det skulle yttra sig på annat sätt, men fång verkar lurigt, så jag vågar inte uttala mig om det. Finns ju flera varianter.
Har du några bilder på hovarna du kan lägga upp i tråden?

ska se om jag kan ta några.. hovis kommer på onsdag iafl :) tur att han kunde klämma in oss!
och tid på kliniken på måndag. :) fick en annan veterinär nu så jag hoppas det kan ge något iafl!

*kl*
Hade ute ET idag och som jag trodde var pålle låst i SI-leden, dock bara på vänster sida, men även beckenet och rygg va det lite skavanker på som hon fixade till. Ska ha ut henne igen om en vecka sedan hoppas jag att pålle ska va rätt och redig i kroppen :p iaf för ett tag ^^"

vad roligt!!! hoppas hon blir bra nu då efter nästa besök! jag väntar med spänning på när min ska undersökas. kommer bli så besviken om man inte hittar något som är utlösande faktor till rörelsestörningarna. börjar kännas så hopplöst nu när alla rycker på axlarna och säger att inget är fel.

Vet hur du har det ^^" Pålle har haft hältor som kommit och gått i över 1½ år nu och vet på klinik har
aldrig hittat orsak utan bara sprutat leder som mest.

så tråkigt :( hoppas verkligen du har hittat orsaken nu!!

min häst har varit frisk tills han fick ett griffelbensbrott för ett halvår sedan som förra ägaren missat helt :( hon skulle sälja honom och jag åkte 70 mil för att provrida, komme rner oc han är halt vänster bak. hon bröt ihop och orkade inte åka till vet och utreda varför (hon hade något personligt trauma över henne).jag tog över honom i början på maj i år och då började jag med två operationer och sedan har han aldrig blivit bra. har sett filmer på honom i februari hos en fodervärd och där är han haltfri. så nån gång mellan februari och april när jag provred fick hästen en smäll på bakbenet som knäckte griffelbenet. han hade ett stoooort överben där smällen tagit och ägaren trodde det bara var ett sår som inte ville läka. knölen som hon sa hade han haft i en månad när jag kom ner.

så ja,, jag får se vad för nåt som lurar efter denna historia. men det bra i det hela är att hästen är aldrig tränad under tiden, bara gått i hage och skrittats. så för hoppningsvis har han inte försämrats genom slitage pga ansträngning.

nu e han skodd och han fick skor bak, hovis hitta inga konstigheter och det blev ingen skillnad i rörelsemönstret :(

Min blev behandlad i ryggen (för andra gången) för 10 dgr sedan nu. Jag tycker inte att jag märker någon direkt skillnad tyvärr... :(
Hon är fortfarande "låst" när man tar tygeltag åt vänster. Galopperar nog inte bättre direkt, men å andra sidan är hon ett vbl som inte fått riktig kläm på galoppen ändå, så hur mycket förbättring jag kan räkna med där vet jag inte. Hon skruvar fortfarande mycket med höger bak, men hon måste skos om (på tisdag) så jag får se lite efter det också.
Enligt vet/ET så var vänster bakben liksom något kortare än höger bak innan beh. Själv har jag oerhört svårt att se detta då hästen är jämnt musklad, så därför ser jag inte heller om det är mer jämnt nu.

Min plan nu är att jogga lite lugnt fram till skoning, sedan köra på lite mer någon vecka eller två och därefter ta ut vet/ET för en ny koll.

Troligtvis har min gått med sin snedhet många år och därför kommer hon troligtvis vara lite värre att få på rätt köl igen. Hoppas dock att det inte behövs hur många behandlingar som helst - man vill ju se en förbättring! (vilket jag tyckte mig göra första dagarna efter första beh, men inte sedan).
Nu har det dessutom börjat knäppa i hästen - bakknä eller höft på vänster sida - och det har det ALDRIG gjort innan. Måste erkänna att det oroar mig något...:crazy:

men usch de lät inge kul :( hoppas det inte är nåt farligt!! jag hatar verkligen när de är nåt fel på våra älskade hästar. det är så jobbigt..
min ET kommer ut första gången i morron. det ska bli spännande måste jag säga! hoppas hon hittar nåt, orkar inte går runt och det inte finns nåt fel men hästen är liks förbaskat halt.. :crazy:

Tålamod! :) Man vill så gärna se förändringen *poff* direkt, vilket såklart kan hända om man har tur, men det mesta måste få ta sin lilla tid.

Jag märker fortfarande positiva förbättringar successivt efter 3 år(!) tänk vad man uppskattar det när rörelsemönstret varit rätt kasst från början! ;) (dock ingen egentlig hälta, snarare sliten kropp i behov av uppfräschning rent allmänt med bl a förskjutet bäcken).

ikväll var ET'n här :) ja shit.. jag tror det var en bra upplevelse!!

först gick hon genom framdelen. hade inga som helst känningar i ben, bog eller manke och rygg.. så det var ju bra.

sedan till det mest spännande, bakdelen. han var helt låst i ländkotorna. de kunde röra sig uppåt och nedåt men inte åt sidorna. han kan inte böja kroppen i högervarv. vänster går bra. så det var bara ena sidan de inte kunde böja sig åt. så hon fick jobba lös dem så han kan böja på ryggen. men musklerna krampade otroligt mycket och musklerna vid torutskotten på vänster sida var 1/3 så stora på som högra (normala) sidan och var jätte korta och stenhårda.

sen var han låst i SI-leden som väntat. men väldigt lätt. det släppte ganska enkelt, så de var hon inte oroad alls för. sen vänster höft (den sida han haft problem med väldigt smärtande griffelbensbrott med komlikationer i 4 månader) var helt låst i framåt-läge :crazy: han kunde inte föra tillbaka höften när han går. vänster höft var också lite förflyttad framåt men inte låst som vänster. detta resulterar i det jag observerat att han sätter in vänster ben under kroppen - han kan inte spåra med det benet och sätta det i linje med frambenet. så detta var ju lite sådär.. men hon fick lös den låsningen till viss del, inte helt men ändå någorlunda bra.

hon körde laser på ryggen och jääävlar vilken aktivitet det blev i ryggen!! ryggmusklerna på den krampande sidan stod och hoppade upp och ner ca 2 cm. han reagerade väldigt starkt på lasern!

så nu ska jag stretcha ut ländkotorna varje dag genom att dra ryggen mot mig på vänster sida så han böjer ryggen som i högervarv. och sedan dra svansen mot huvudet på höger sida så han böjer sig även då åt höger. och sedan massera lätt på muskeln som krampar.

även skritt över stock och sten gärna barbacka så han kan sträcka ut länden fritt.

hon kommer tillbaka om en månad när förhoppningsvis musklerna i ryggen längt sig lite och slappnat av och ska då fortsätta arbeta på han :)

hon tyckte att min beskrivning på hur jag upplever han störning i rörelsemönstret helt klart kan påverkas av hur han var låst i kroppen. så jag hoppas verkligen detta kan vara en väg tillbaka nu!! :)

Läste igenom din tråd och blev glad att du tillkallade ET. Jag har en valack som fick både tuppkam och kortison i båda fram men blev inte bättre. Vid tredje återbesöket hade jag en ny vet som konstaterade att det sitter inte i frambenen utan ryggen/korset. Dock kunde de inte hjälpa mig utan hänvisade till ET. När ET kom ut första gången så var hästen helt sned i hela bäckenet och hade ont i frambenen för att han överbelastat dem istället för att bära vikt bak (Öm i båda fram även fast han stod på vila). Nu är han frisk som en nötkärna och så fort jag märker att han vill lägga sig på framdelen kollar jag rumpans rörelsemönster och kan då "se" låsningen och ET får komma ut.

Mina tips:
Jag har lärt mig hästens rörelsemönster när han är frisk både i longering och när någon går/travar honom vid hand. Jag ser på hans rumpa rakt bakifrån hur den rör sig och ser skillnad när han är frisk/låst. Det är viktigt att veta hur hästen rör sig när den är frisk för att lättare kunna sätta fingret på vad som verkar fel när den har en störning.
Jag har även använt Back on Track vilket jag tycker är supereffektivt. Antingen kan man använda ryggvärmaren eller täcket. Dyrt ja men värt varje krona.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·
Hästvård Nu blir jag galen snart så vill höra om någon av er haft liknande skador. Åkte in till veterinären i början på året eftersom hon varit...
Svar
16
· Visningar
3 010
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Saile
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 789
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka