Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Absolut inte! En häst som inte är fräsch i kroppen oavsett ras och ålder, och dessutom visar hälta skall redas ut med veterinärhjälp innan man börjar arbeta denne igen!!
Min fundering är vem är det som har böjt fram en 5-gradig hälta utan att ge rekomendationer....??? va?
(Vet att det finns folk som gör böjprov på häst utan att ha nån riktig utbildning, eller dom kanske har utbildning, men är inga veterinärer. Hade jag haft en veterinär som hade böjt fram 5gradig hälta så skulle den veterinären velat gå vidare och ta reda på varför den visar hälta.)
Böjde dom bara hela benet eller böjde dom både högt och lågt?
Jag hoppas du skämtar (väldigt dåligt skämt då iofs).
Har hästen en 5 gradig hälta på ett ben så stödjer den inte ens på det benet utan hoppar farm på dom resterande tre! Och har den en 2 gradig hälta på dom resterande tre måste du ju fatta själv att något är rejält fel
Har råkat ut för en häst som skulle sättas igång efter en längre viloperiod (ingen som kunde/ville rida). Hästen såg helt ok ut från backen. NÄr jag satt på henne kändes en rörelsestörning. Efter mycket om och men fick vi ägaren att gå med på ett veterinärbesök. Undersökande vet var/är en erkänt skicklig vet spec på ben. Efter om och men visar det sig att hästen är halt på tre ben. De två pga att de avlastade det sjuka benet. Eftersom hon var halt på mer än ett ben syntes det inte tydligt fick vi förklarat - hästen "haltade" liksom jämt. Det slutade med två perioder på stall och dubbel hältbehandling med (tror jag) tuppkam (det är 15 år sen så ...). Så skärpning - hästen ska till veterinär.
Om du sedan väljer att misshandla din egen kropp och springa när kroppen protesterar är ditt problem. Den dagen kommer när du inser hur dumt och farligt det är men då är det för sent. Vad du utsätter dig själv för straffar endast dig men hästen är ditt ansvar och faktiskt kan djurskyddsinspektörer ha synpunkt på att använda en skadad/halt häst.
NEJ!!!!! Man rider inte en häst i det tillståndet...Detta MÅSTE ju vara ett SKÄMT Ingen kan väl ändå anse att det är ok att rida en häst som inte är OK.
För GUDS skull, säg att det är ett skämt eller be din mor skaffa nya vänner
Jag skulle absolut inte rida! :O
Minmedryttar häst är halt just nu men det syns bara när man jobbar på böjt spår coh när man sitter ner i trav på det benet. Fats i hagen är han hur pigg och glad som helst. Vi går ut och går med han en sväng varje dag... Jag skulle få dåligt samvete av att rida en häst som har ont ...
Hästhantering
Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Hästmänniskan
Hej!
Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);)
Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
Hästmänniskan Jag har utbildat alla mina åtta hästar själv. En var iofs inkörd när jag köpte henne, men resten har jag fött upp själv eller köpt som...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.