Hälta vid böjprov, hur gå vidare?

phie

Trådstartare
Hade veterinärbesiktning på en häst som jag vill ha. Domen var inte så upplyftande, men jag vill höra hur ni Bukare resonerar.

Hästen var dessvärre tvungen att gå oskodd och longerades som utökad rörelsekontroll. Resultatet var ½ grads hälta på det inre frambenen i båda varven. Det tolkar jag som att hästen är ömfotad, eftersom det skedde på stenströsslad asfalt och hästen hade tappat inget mindre än tre skor på en dryg vecka eller så.

Under böjprovet visade hästen måttliga reaktioner lågt i bägge fram. Ett ben visade 1½ grad, det andra benet visade strax under 1 grad. Vet. rekommenderade en hältutredning innan köp, vilket jag funderar på. Är det värt det, eller ska man vara aktsam på dessa provokationsresultat och strunta i köpet?

Också; Vem är det av köpare/säljare som borde stå för hältutredningen i sådana fall? Jag stod för besiktning, hyra av transport samt bensin åt ägaren så att vederbörande kunde frakta hästen till och från kliniken idag. Ägaren är inte så pepp på hältutredning eftersom denne är säker på att hältan endast är böjprovsrelaterad. Hästen har varit helt frisk och utan några tillstymmelser till hälta och dylikt innan.

Sv: Hälta vid böjprov, hur gå vidare?

Säljaren borde stå för en hältutredning enligt min mening.

Jag skulle aldrig köpa en häst med mer än 0,5 grades reaktion vid böjning, dvs inte utan en ordentlig utredning.

Hästen var dessvärre tvungen att gå oskodd och longerades som utökad rörelsekontroll. Resultatet var ½ grads hälta på det inre frambenen i båda varven. Det tolkar jag som att hästen är ömfotad, eftersom det skedde på stenströsslad asfalt och hästen hade tappat inget mindre än tre skor på en dryg vecka eller så.

Verkar inte så smart att göra veterinärbesiktningen på en häst utan skor, som inte har varit barfotad tidigare. Det är väl bara att göra om provet med skor, låter det som.

Om jag var du skulle jag släppa hästen här och leta vidare, att köpa sig problem känns onödigt.

Jag tycker också att du ska leta vidare.

Om du verkligen har fastnat för hästen tycker jag absolut att den ska hältutredas innan köp. Vad menar ägaren med att hältan "bara" är böjprovsrelaterad!? Med ett sådant resonemang är det ju helt meningslöst att göra böjprov, eftersom alla hältor i samband med böjprov är böjprovsrelaterade... Självklart är böjprov enbart ett av flera verktyg i en hältutredning, men får man en reaktion när hästen böjs ska man givetvis gå vidare. Se till att hästen skos och gör en ordentlig utredning.

Vad gäller betalningen tycker jag att det är självklart att ägaren ska betala både veterinärundersökning och hältutredning. Är det helt omöjligt att få det så kan du eventuellt erbjuda dig att betala hela/en del av beloppet om hälturedningen visar att hästen är frisk.

Jag vet inte hur det fungerar med försäkringar, men kan tänka mig att det kan bli reservationer om inte hästen har gått igenom veterinärundersökning u.a.

Att ägaren tycker att hästen har varit helt fräsch innan betyder inte att den måste ha varit det. Dubbelsidiga hältor är luriga!

Det finns många fina hästar!

Hej Jag har köpt en häst som visade hälta på båda fram vid böjprov, han bahandlades, sprutades på båda fram och fick stå tre veckor, sedan blev han friskförklarad av veterinär och sen köpte jag honom, givetvis till reducerat pris, vilket jag tycker att du ska göra också. En veterinär kan böja en häst halt. Jag hade en fullt frisk häst jag skulle sälja som var i bra kondition och ingen hälta. Jag fick promenera i manegen med honom i 40min innan veterinären kom. Han visade ingen hälta när jag gick med honom men vid böjprovet på ena fram så blev han blockhalt. Har även varit med om en hovslagare som har verkat hästen ojämnt ca 1½ cm skillnad i trakterna på fram, han markerade då hälta fram, inte konstigt. Jag har också hört att lite äldre hästar ofta markerar vid böjprov just för att det är en sån konstig påfrestning för benen. Så min mening är att inte lita fullt på böjprovet, men givetvis ska du inte köpa en halt häst, kanske ha den på prov ett tag för att se om den håller. Och så ska du inte betala fullt pris för hästen tycker jag. Lycka till ;)

Jag hade inte relaterat longeringshältan till ömfothet om det gav utslag på böjprov också (och rätt mycket).

Jag hade släppt hästen.

just att hästen inte varit halt osv. innan hade jag inte brytt mig om alls.

"att hältan bara är böjprovsrelaterad" tycker jag är ett något lustigt resonomang, det är ju för att provosera leden man gör böjprov och då ev. upptäcka "fel" som inte märks just nu/innan (utan böjprov) men som kan ge stora problem senare om inte orsaken hittas/åtgärdas.

om jag varit hästens ägare så hade jag tveklöst bekostat en hältutredning (villket jag även har gjort vid försäljning om det varit problem), men då på skodd häst om den är ömfotad.

jag hade inte tagit ställning för att köpa eller låta bli innan jag visste vad utredningen visar.

Cheran: Jag kan ju inte göra annat än att hålla med. Tycker att man borde göra allt man kan för att försäkra sig om att hästen är frisk samt att köparen får en hel häst som säjare.

Sara-Ida: Håller med. Visste om att han hade en tappsko i söndags och ägaren skulle sko honom. Fick lite av en överraskning när hästen bara hade en sko på foten... Tror dock inte att så stora hältgrader beror på att han böjdes barfota.

Ancor: Jo, det lutar åt det hållet. Tyvärr, hästen var riktigt trevlig!

Zog: Jag hade verkligen fastnat för hästen, men det var ju inte små avvikelser den visade upp.
Angående "bara böjprovsrelaterat" funderade jag också en och två gånger. Hästen blev ju inte blockhalt, om det nu var det som avsågs med den kommentaren.
Angående försäkringen är hästen redan försäkrad utan reservationer, vet inte om sådant skulle ändras om jag skulle ta över försäkringen?

Brunkulla: Kul med en liten solskenshistoria i allt elände :)

Lovisaleonora_: Det lutar ju åt det hållet, eftersom ägaren inte verkade vara pepp på en utredning - i alla fall inte att betala en.

hillevie: Veterinären resonerade på samma sätt som du; Han tyckte inte att jag skulle slå ett köp ur tanken innan en hältutredning gjorts. Problemet är att jag inte är intresserad att stå för den eftersom det inte är min häst och det borde vara i ägarens intresse att sälja hästen fräsch.

givetvis ska inte du bekosta en utredning, det är ju ägarens/säljarens ansvar oavsett om du ska köpa eller inte. är hästen "billig" och säljaren mer snål än rädd om hästen ?

Hästen kostar runt 40 papp, så den är väl inte billig per se. Tror inte att det är en fråga om snålhet utan ekonomiskt trångmål i det här fallet.

och det ekonomiska "trångmålet" blir nog inte bättre av att dom väntar ;) pålle blir kanske inte helt lättsåld om pålle inte är ua. vid bes. och billigare att beh./utreda blir det nog inte heller :angel: är hästen försäkrad så blir det ju ändå inte så dyrt att utreda, för det läre dom ju göra i vilket fall som helst i slutändan.

hade pålle därimot kostat 5-15.000 så hade det kanske varit lite mer förståligt om dom inte velat bekosta utredningen först, utan tyckt att köparen kunnat ta det.

kanske som "tale sättet" att snålheten bedrar visheten :confused:

Hade veterinärbesiktning på en häst som jag vill ha. Domen var inte så upplyftande, men jag vill höra hur ni Bukare resonerar.

Under böjprovet visade hästen måttliga reaktioner lågt i bägge fram. Ett ben visade 1½ grad, det andra benet visade strax under 1 grad. Vet. rekommenderade en hältutredning innan köp, vilket jag funderar på. Är det värt det, eller ska man vara aktsam på dessa provokationsresultat och strunta i köpet?

Också; Vem är det av köpare/säljare som borde stå för hältutredningen i sådana fall? Jag stod för besiktning, hyra av transport samt bensin åt ägaren så att vederbörande kunde frakta hästen till och från kliniken idag. Ägaren är inte så pepp på hältutredning eftersom denne är säker på att hältan endast är böjprovsrelaterad. Hästen har varit helt frisk och utan några tillstymmelser till hälta och dylikt innan.

Var visst en gammal tråd, så jag raderade mitt svar.

Hälsning Maja

Till alla: Tack för era åsikter angående detta. Pratade med min ridlärare och hon ansåg också att jag skulle leta annat, så det är så det får bli. Jättetrist, för hästen var helt underbar :cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 452
Senast: mackan
·
Hästvård Min kuse har vart på hältutredning på klinik för 4 veckor sedan, och återbesök igår. Hennes diagnos är knäledsinflammation v.f, 1 grad...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Toxid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka