Hälta, svullnad på treåring.

G

gunsmokegirl

Min treåring visar tydligt att han är rädd om sina ben samt länd och kors, kan kniper även med svansen, och är svullen och varm i senor runt om även kotor. (Han har gamla sår som förra ägaren inte skött som därför blivit fula broskbulor på kotorna alla utom en kota har dessa bulor.) Sporadiskt visat difus hälta och rörelse motvillighet. Detta är en helt o hanterad häst. Varför vila inte är ett alternativ, då han inte ens är longerad en enda gång så beror detta inte på överansträngning, förslitning mm.. Vet är kontaktad och han skall till klinik på måndag. Jag vill ändå posta denna tråd för att se vad ni tänker om det och om någon känner igen symtom. Upplever en försämring vid installning. ?!?

Sv: Hälta, svullnad på treåring.

Om hästen är ohanterad så tycker den nog att det är läskigt med beröring på ben och länd kors svans. Rädd om benen och spänner sig låter ganska naturligt om den inte är mycket hanterad. Hur ser hovarna ut på den? Om den verkar ha fått dålig omvårdnad kanske hovvården också är eftersatt? Tänkte i och med att den är svullen i senor och kotor. Kanske klinikhovslagare kan hjälpa när ni är där? Då även sedera om den är rädd om benen.

Varför har du köpt hästen och vad ska du ha den till? Har den stått på stall eller lösdrift?

Låter som du köpt katten i säcken. Det där låter verkligen inte bra! Har du TUR så har den fått borrelia/ehrlischias och det är det som orsakar ömhet i rygg och svullna ben.

tänkte även såg den ut så och var svullen i benen när du köpte den? Eller har det blivit sen du fick den? Du gjorde ingen vet.bes?

Ja visst är det en dålig affär så här i efterhand.. men vill inte att tråden ska dra i väg på detta nu. Älskar hästen, han är super snäll i all hantering men överdrivet rädd om just ben och rygg.. visst har jag tänkt att det har med den sparsamma hanteringen att göra men nu då benen svullnar och blir riktigt varma så snart han stallas in börjar jag bli riktigt fundersam. Inte besiktad vid köp.. tyvärr men som sagt inte det detta handlar om nu.

Jag blev lurad det kan man gott säga. Men nu är det som det är, jag var den godtrogna som tyckte skit samma den är inte fin om benen, nått gammalt sår kan ju alla ha och vad skulle kunnat hända på en ung häst som aldrig ens hanterats av människor mer än fodrats och kanske verkat någon enstaka gång. Hans hovar var inte fina men heller inte så man reagerade på dem, långa men inte flutit ut. Bulorna på kotorna var väl de som störde mig mest men tänkte ändå att de måste ju behandlat hästen iaf. Men där bedrog jag mig. Hon sa i efterhand att hästen aldrig varit skadad och hon hade minsann 24 timmars uppsikt över hästarna. Befängt kan jag tycka då de flesta människor sover någon gång. Men vad fasiken nu handlar det om att ta reda på vad det är, ord står mot ord.

Man får lyfta hovar men han är ängslig och vill bara slita undan benet och ställa sig på det igen.

Nu uppfattar jag det som att du såg allt detta redan innan du köpte hästen. Eller?

Hästen var aldrig halt, svullen eller varm, detta har visat sig senare här hemma. Han var däremot rädd om sig. Men det kan ju unghästar vara, allra helst eftersom de är o hanterade. Hur är det relevant?? Nu handlar tråden om saker jag själv kan svara på, jag hoppades på konstruktiv hjälp och inte att bli dumförklarad.:confused:

Det är väl ingen som har dumförklarat dig? Däremot skriver du att någon lurat dig, och det verkar ju inte så efter vad du beskriver.

Hästen visade ingen hälta, var inte svullen eller varm innan den kom till dig. Det är väl då något den fått problem med under tiden du haft den? Hur har någon lurat dig menar jag? Det är rätt allvarliga anklagelser att komma med.

Som köpare har man undersökningsplikt. Om man inte uppfyller den känns det lite konstigt att påstå att man blivit lurad.

Ja nu orkar jag inte dra hela historien, men när veterinären säger att säljaren ljugit om saker han undersökt på hästen så tror jag honom. Han hävdar att det säljaren påstår inte är rimligt. Så åter igen jag har köpt hästen i god tro och jag har vittnen till allt. När jag skulle köra tillbaka hästen hade säljaren inte kvar pengarna hon fått för hästen, då sa jag att hon kan behålla dem bara jag slipper hästen och alla problem, jag kör tillbaka hästen. Men då sa hon att hon inte ville ha tillbaka hästen även om hon fick behålla hela köpesumman.. vad gör man då skjuter hästen eller går till domstol?? Jag tycker synd om hästen så jag gjorde mig mycket fattig på denna affär. Domstol kan bli än dyrare innan allt är bevisat. Hästen var inte skött hade inte registrerats, hade inte pass, heller inte vaccinerats. Inte hanterats mot allt som säljaren hävdat inför vittnen. Så fortfarande jag törs hävda att jag blivit förd bakom ljuset.

tråkigt att det blev en så dålig affär. Men man lär sig väl av sina misstag.
Jag tänkte att långa hovar kunnat orsaka svullnader i senor och kotor.
Sen om fd.ägaren också är uppfödaren? Så kanske det varit fel foder, fel hantering, dåligt avelsmaterial hon använt osv. osv.

Det du får göra är att ta hästen till kliniken, (de hade du redan bokat va?)
Och där göra röntgen och ev. ultraljud på samtliga ben. De kan svälla i kotorna av lösa benbitar så veterinären och röntgenplåtar kan förhoppningsvis ge dej ett svar och om något går att åtgärda.

Lösa benbitar som ger problem kan du operera bort och förhoppningsvis få en fungerande häst sedan.

Vad är hästen för ras? vet du stammen? Vad skulle du använda den till? hopp dressyr, hobbyridning?

Sedan rekommenderar jag dej igen av att ta hjälp av en hovslagare(kanske på kliniken) och fixa hovarna ordentligt :)
Hur länge har du haft hästen? vad fick du betala?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka