Hälta som "ökat"

Ninnie

Trådstartare
Måste bara fråga....
Var intr. av en häst, mycket trevlig. MEN, hon hade för några månader sedan vet.bes och fått 2,5 grads hälta vid böjprov -helt ohalt innan och vid ridning. Ca ett halvår innan dess var hon vet.bes med 2 graders hälta samma bakben.
Nu tackade jag nej eftersom hon inte var utredd eller behandlad för hältan men jag undrar vad orsaken kan vara att den ökat...
Vad kan det vara för ngt som inte visar sig vid ridning men som kommer fram vid böjprov ?
Sedan tycker jag givetvis att det är helt förkastligt att annonsera och rida en häst som har en hälta som är outredd :mad: ...... men det är ju en annan sak.
 
Sv: Hälta som "ökat"

Visar sig spatt som ovanstående beskrivet ?
Jag hade en tanke om lös benbit...

Kan tilläggas att röntgen två år tidigare ua.
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 382
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 263
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp