Hälta pga järnbit.

S

SessCa

Sitter här och spekulerar. Hovlsgaren hittade en ca 1 cm lång järnbit i ena hoven på pålle då han verkades för röta som han fått under sommaren. Pålle var i samband med detta halt.

Hovslagaren säger att järnbiten VÄXT in i hoven - borde inte det ha orsakat hälsa långt innan då? Och hur i helskotta skulle tidigare hovslagare kunnat missat sånt? Det tar väl ändå ett litet tag innan den kan växa in såpass långt.

Själv vill jag hellst tro att pålle trampat upp biten, som förmodligen haft lättare att ta sig in och göra skada då hoven redan var dålig. För mig låter det mest logisk att biten trampats in, men tydligen inte för alla andra. Jag förstår att det är himla svårt att säga i efterhand, men vad tror ni? En bit som växer in i hoven måste väl börja göra ont innan? Eller?

Sv: Hälta pga järnbit.

Tycker nog att det verkar mest sannolikt att han fått rötan straxt efter att han har trampat in järnbiten...
Men det är nog lika sannolikt att rötan gjort att järnbiten lättare kommit in i hoven...

Som sagt, en riktig "vilket kom först? Ägget eller hönan"-fråga

Röta fick han runt om så jag tror inte den var orsakad av järnbiten, snarare dåligt underlag och dålig hovvård under sommaren då han stod hos fodervärd. :crazy:

Åh, jag fattade det som om han bara hade röta på den hoven som hovis hittade järnbiten i...

Men då är det nog mest sannolikt att rötan gjorde att järnbiten lättare kunde tränga in i hoven...

Ja, precis, det är även det jag tror.

Men hovis hävdar bestämt att järnbiten växt in. Att en järnbit inte kan tränga in i hoven på det sättet vid tramp. :crazy:

Skulle den växt in så borde den ju börjat i kronranden. Den kan ju inte gärna växa in nerifrån, mot tillväxtriktningen.
PL

peter_lundin skrev:
Skulle den växt in så borde den ju börjat i kronranden. Den kan ju inte gärna växa in nerifrån, mot tillväxtriktningen.
PL

Det har jag inte tänkt på. :o Det betyder alltså att hovslagaren snackar massa strunt alltså?! Känns ju hemskt tryggt. :crazy:

Det brukar ju vara så med metallskrot och annat liknande som på ett eller annat sätt "hamnar" i hoven, de trampas in och växer ut, om de inte verkas ut.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 286
Senast: Lejd
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka