Hälta på högersida på en 3 åring! Vet pratar om att dömma ut???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Eliza77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 368
E

Eliza77

Hej alla kunniga och erfarna unghäst ägare!

Jag behöver lite uppmuntran och råd!
Jag har ett fullblod som jag ridit in under våren och som sedan gick 3-års testet. Han har varit lite knackig i höger varv och vill inte gallophera högergallop. Han har vilat hela sommaren men nu när jag skulle sätta igång honom så kände jag att jag ville att vet skulle titta på honom innan. Resultatet blev initsial 1 gradig hälta på höger fram och bak. Vid böjprov markerade han lågt fram och högt bak, 2 gradigt.

För 3 veckor sedan sprutade de honom i hov, kota fram och kota, has, knä bak men utan resultat. Nu vid återbesöket så sprutades han igen. Och vet börjar tala om utdömning och att han har så mycket problem.
Han är inte hårt tagen men har vuxit extremt mycket under det sista året.
När vet bedövade lederna så slutade han halta när hon bedövat hela benet bak.

I mitt tycke så vekar det konstigt att han skulle ha en kronisk inflamation i alla leder. Nu kommer en ET ut och tittar på honom om 2 veckor för att se om det kan vara muskelärt eller ryggen.

Men vad tror ni? Är det inte lite magstarkt att spruta alla leder och prata om utdömning baserat på böjprov och släckta leder?

Sv: Hälta på högersida på en 3 åring! Vet pratar om att dömma ut???

Jo i min värld är det både magstarkt och dålig veterinäretik.
Ett förslag är att låta röntga hästen. Troligen får ni en betydlig mer nyanserad bild av vad som orsakar hältan.... Det är steg 1 enligt mig.

Oj!, glömde säga att han är röntgad. Inga förändringar eller konstigheter.

Jag skall byta vet till en annan som jag fått rekomenderad till nästa besök på kliniken. Men jag tänker inte boka något återbesök förän ET varit ute.

ET suckade högt när jag berättade vad vet sagt...

personligen är jag väldigt kritisk till dt här med utdömning, det verkar som att rätt många av de hästar som fått Triangelmärkning faktiskt kan bli/är friska..

personligen är jag väldigt kritisk till dt här med utdömning, det verkar som att rätt många av de hästar som fått Triangelmärkning faktiskt kan bli/är friska..

Detta är ju något som uppmärksammats de senaste åren.
Ibland tror jag att orsaken är att hästägaren inte orkar vänta ut/reda ut grundorsaken till problemen. De vill ha en utdömning...

MEN ibland tror jag att det är ett enkelt sätt för en veterinär att lösa sitt problem när denne kör fast och inte har nya infallsvinklar. Speciellt när vi talar om en så ung häst som TS... Inte alla veterinärer är villiga att se sig besegrade och remittera vidare till någon som kan bättre.

Dessutom är inte alla veterinärer öppna för andra alternativa behandlingar. ex ET, IR-terapi, Massage... osv...

Utdöning skulle jag bara göra efter att hela hästen är ordentligt genomgången och hade permanent skada.

Har ni kollat för ringkota?

Nej, men de har ju röntgat alla ben så borde det inte ha visat sig då?

Jag har ingen erfarenhet av det...

Beror ju lite på var på benen de röntgat.

Det blir som en pålagring vid kronranden som växer.

De röntgade hov, kota och knä fram och kota, has och knä bak.

Hade hästen inte svarat alls på behandlingen i lederna?
Om hästen har svarat lite kan man ju ombehandla med samma preparat eller pröva ett annat. Det är ju individuellt vad de svarar på.
Det finns ju även ultraljud då man kan se hur brosket i lederna ser ut.
Utdömning på en såpass ung häst med så lite sjukdommshistoria tycker jag låter knepigt.

om hästen har vuxit väldigt mkt och du har tränat den kan det röra sig om rejäl växtvärk vilket skulle förklara att han inte svarar på sprutning.

Jag tycker också det verkar konstigt att döma ut en häst bara efter de grunder jag kan läsa i tråden.
Jag skulle nog velat utesluta Erlichia också.
Att ta ut ET som TS skriver och kolla efter låsningar i rygg mm skulle jag också provat, hästen kan ju vara sned och därigenom snedbelasta resten av kroppen. Om det är fallet så kan man ju fundera vidare efter vad ET hittar. Sedan kan ju en häst ha en del låsningar utan att det förklarar alla problem, men det kan ju ge en del pusselbitar för detektivarbetet.
Problemet är väl om det är broskskador i lederna, det syns ju inte på röntgen, och kan väl ge just att lederna inte svarar på behandling. Man kan ju gå in i leden och titta, kanske inte i alla de påverkade lederna i detta fallet, men för att se om det verkligen är broskskador som ligger bakom.
Om jag skulle ta bort en häst utan att känna att jag någorlunda visste varför, så skulle jag nog inte kunna sluta grubbla någonsin över vad som egentligen var problemet.
Att byta klinik för att få en second opinion är ju ett sätt att komma vidare.

Nej, han är inge "bättre". Jag säger det med lite frågetecken för jag ser ingen skillnad på honom. När vet böjde så såg jag hältan men annar så märks den inte mer än att man känner stelhet i höger varv när jag red honom. Vilket jag inte gjort nu på 4 veckor så jag kan inte själv avgöra.

Jag lät inte vet böja honom på återbesöket. Jag såg ingen anledning att göra det.

Jag kan tillägga att den vet jag hade på kliniken inger inte direkt något förtroende.

Ultraljud tänker jag prova om ET inte hittar något och han inte blir bättre av denna omgång sprutning...

Men visst borde det finnas fler förklaringar än ledinflamationer.

Jag kan tillägga att jag inte tänker ta bort honom eller döma ut om jag absolut inte måste. Han är min ögonsten och jag har stora planer för honom.

Om du inte har förtroende för vet så varför inte byta klinik? De skickar över journaler och röntgenbilder, så det ska inte vara något problem.
Vad du skriver så tolkar jag det som att det är en led som ger problem högt bak? Om hältan lågt fram inte släcktes av bedövning, så kan ju det betyda att hältan sitter någon annan stans. Normalt sitter det ju diagonalt i och för sig. Jag har sett en häst halta hö fram och vä bak, men bedövning hö fram släckte ingen hälta, däremot bedövning vä bak släckte både fram och bak.
Varför vet behandlade så många leder inser jag inte riktigt av vad jag kan läsa mig till i tråden.

Jag skall prova en annan vet på kliniken först, en som många rekomenderar och är öppen för allternativa behandlingar.

Problemet var att de bedövade både fram och bak samtidigt. Hovled fram och kota bak. Ingen skillnad.
Sedan kota fram och has bak. Då slutade han halta fram. Sedan knä bak och då slutade han halta bak.

Men problemet är ju att bedövningen inte kan isoleras så. Den omkringliggande muskelaturen och vävnaderna blir ju också till viss del bedövad.
Inte helt oväntat att han slutar halta bak när "hela benet" är bedövat.

Angående diagonalt så markerade han även vid böjning lågt fram på vänster men det verkade inte vet inte bry sig om.

Är strålbenet och dess kringliggande bursor kollade?

Min erfarenhet är att bedövningen är ganska precis, vet kan lägga ett antal olika. Så om hältan bak släppte när knäet bedövades så skulle jag tolkat det som att knäet hö bak kan vara boven? Om sedan hästen överbelastar framkotorna (kotorna är ju indikatorleder, man får ju oftast hält och böjprovsreaktioner i framkotoran av mängder av olika orsaker) så är det ju inte så konstigt skulle jag tycka.
Att vet inte brydde sig om hältan vä fram verkar logiskt, den beror troligen på att hästen överbelastar vä fram eftersom den har ont hö bak. Och om hästen sedan överbelastar hö fram eftersom den har ont i vä fram verkar inte heller ologiskt.
Bakknäet är ju ganska komplext, så det finns säkert delar där som inte svarar på en sprutning i själva leden.
Men detta är mina lekmannagissningar, hoppas du kommer vidare i letandet efter orsaken, så att din frisk förhoppningsvis kan bli bättre!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 030
Senast: MiniLi
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 886
Senast: Josofinito
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 966
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka