Varför denna STRESS?
Hästen har varit in på klinik och konstaterats halt på alla fyra benen med reaktioner i ett flertal leder, dessutom har den problem (som jag fattat det?) i ryggen som troligen kommer från benen.
Och veterinären har som FÖRSTA (inte sista som jag fattat det?) valt att prova med allmän kortisonbehandling ("rundsmörjning"). Som jag ser det är detta inte "fel", "för lite" eller något utan en bra BÖRJAN. Man måste hitta ORSAKEN för att komma åt och behandla vad det är, och med så mycket kompensations- och belastningsproblem är det som att leta efter en nål i en höstack, man måste försöka mina kringsymptomen. T ex genom att försöka med allmän kortisonbehandling.
Att röntga NU säger eg ingenting om det inte ser ut som FAN på röntgen. Tvärtom, om de hittar ett röntgenfynd i ett ben eller ryggen, så vet man fortfarande inte om det är det som gett problemen eller om det INTE ALLS har något att göra med hästens problem. Min valack ser t ex INTE vacker ut i ryggen på röntgen. Men han har inte problem av detta. Men ska man bara gå på röntgenbilderna så kan man härleda alla hans problem till ryggen och slå ihjäl honom på stört.
Samma sak nu med den stora, fula röntgendefekten i hasen. INGEN vet om eller isf hur mycket den påverkar just nu, det är det vi håller på att ta reda på. Och som vet sa när jag fick se bilderna (det är en STOR och FUL defekt) "Det är lite vanskligt att visa djurägare sådana här bilder. Den är stor och ful men det går INTE att säga i nuläget om det är den som orsakat problemen eller ej. Men ser hästägaren sådant här så tenderar de att få panik, börja gråta och sen mentalt ge upp". Och det kanske helt i onödan. Det finns mer än en häst som ser förjävlig ut på röntgen men inte har problem av det, sen finns det det med snudd på obetydliga röntgenförändringar som har jätteproblem av det. Men röntgen är ingen universalmetod för diagnosticering (om det inte gäller benbrott etc) utan en DEL i det stora hela.
Och hästen ska på återbesök och det finns god tid för röntgen då.
Varför reagerar så många med att det brinner i knutarna?
I sådana här fall är det ju så att man måste försöka få ner symptomen lite och se var grunden är. På samma sätt kan man om man behandlar hälta på ett ben få hälta på ett annat ben, som kommer fram när det andra benet blivit friskt. Så får man behandla nästa ben med etc och tillslut hittar man förhoppningsvis grundproblemet.