Hälta på alla fyra ben!

Det trodde jag också när en av mina hästar blev utdömd av samma klinik för just ledproblem, han behandlades dock med kortison etc men ingen bättring av det.
Som en sista chans tog jag kontakt med en kiropraktor, hästen hade vid det laget problem med alla ben och tiden för avlivning var redan klar. Slaktbilen skulle komma 1 vecka senare, den kiropraktorn som behandlade min häst gjorde ett strålande jobb. Pållen lever i högsta välmåga, och har hunnit med några tävlingar också. Vi behövde ingen slaktbil, så den avbeställdes.

mmm okej. har dock haft en equiterapeft ute som har gått igenom honom ordentligt så...vilken kiropraktr var det du kontaktade?

vill du PM:a namnet och gärna telefonnummer till mig...gör alt för att få min häst bra igen

ÅH herregud. :eek:

Vilken planet kommer du ifrån?

Att plocka av en häst som REDAN har ont i benen och förändra vinklar osv drastiskt, för att sedan tvinga den att gå och ömma, spänna sig osv enbart för att man blint litar till en filosofi att bota alla krämpor - låter snarlikt djurplågeri i mina ögon det. :mad:

Jag förstår att du vill göra allt du kan för att få din häst frisk. Frågan är om hästen vill det?

Även om man hittar och botar faktorn som utlöst dessa hältor är det inte säkert att hästen blir bra. Det är så mycket som kan ha skadats under tiden.

Lita på dina veterinärer råder jag. De har trots allt en låååång utbildning och erfarenhet. Visst är det bra att alternativa metoder kommit men de är ingen superlösning eller alternativ utan ett komplement.

Tyvärr tar allas liv slut förr eller senare.

är fullt medveten om det men är beredd att prova om det nu skulle visa sig fungera så är det bra. Är intälld på att jag kommer få ta bort honom men det utesluter itne att ajg fortfarande hoppas på att han kommer blr bra

min kompis har en häst som plöttsligt blev halt.. e sa att de va en spark men sen plöttsligt blev han halt på alla ben och orka inte äns gå. han stod i sin box och kunde inte röra sej. då tog de ut veterinär hon tog prover och han hade ett virus? han kanske har ett virus? svårt å tro men ändå..

alla funderingar är välkommna! tror dock det låter lite underligt...pys har troligen så här med facit i hand varit dålig i sina ben under hela tiden ajg ahft honom - 1½ år

Jag tycker det är lite konstigt att dom kan säga att han är så dålig att han endast kan användas som promendhäst när dom inte ens har tagit röntgen på honom. Om lederna är hela och brosket bra m.m. har jag svårt att tro att han inte ska kunna användas. Jag hade ALDRIG gett mej. Jag hade tvingat dom att ta bilder.
Det är bra att ge Glucosamin(BIOglucomin) till en häst som har ledproblem( finns i hästaffärer.) Jag hade också använt Back on track bandage på dom leder som du kommer åt.

mmm okej...glucosamin har jag funderat på, kanske borde köpa och ge honom det.

får se vad de säger när jag kommer tillbaka med honom om fyra veckor...känns som om jag vill röntga honom föra tt se vart felet egentligen sitter...borde kanske ha stått på mig mer.

min häst var skev i bäckenet och hade överbelastat sej så han hade hovledsinflammationer båda fram och hasledsinflammation ena bak. vi hade haft problem under två år och varit på olika kliniker utan att dom hittade själva felet. I somras när dom hittade felet blev han utdömnd. jag fick tag på en equiterapeut som hjälpte min häst och han blev helt bra på en behandling. jag pm:ar hans namn och nummer så kanske du kan få hjälp.

har redan provat equiterapeut och det hjälpte inte...har kontaktat kiropraktorn som jag fick tips om av en i den här tråden och hon kommer ut den 14 februari till mig...hon hade gott hopp om att pys skulle bli frisk!

Vad tråkigt att höra om din häst! :(

Du svarade på Boj´s fråga:
i det här fallet är det ryggproblemen som kommit från benproblemen...
Vart kommer då fel belastningen ifrån?

Varför rötgades inte hästen?
Blev hästen bedövad och släckte hältan i så fall?
Allmän behandling med kortison? Vart?

har pratat med en kiropraktor nu och fått lite andra vinklar på problemet. Enligt denna kiropraktor så är dennadiagnos som Pys fått ett vanligt problem bladn hästar som ska skolas om till travare och denna kiropraktor har behandlat flera hästar med samma problem och de har blivit helt bra.

Vart kommer då fel belastningen ifrån?

Kanske uttryckte mig konstigt.. Enligt veterinären så är benen huvudproblemet och ryggen avbelastningsskadan medan enligt kiropraktorn så är det tvärtom...dvs att hältan kommit av ryggen. Vet itne riktigt vad jag ska tro...

Varför rötgades inte hästen?

Veterinären bedömde att hältan satt på så många ställen att det itne behövdes...kanske borde ha stått på mig där och krävt en röntgen men tänkte inte så långt när jag var där.

Blev hästen bedövad och släckte hältan i så fall?

nej, de bedövade itne lederna eftersom veterinären tyckte att de tint egikc. Pys reagerade i för många leder för att det skulle fungera helt. Vets bedömning

Allmän behandling med kortison? Vart?

tablettform...så allmän behandling i det här fallet är hela kroppen...

Pys fått ett vanligt problem bladn hästar som ska skolas om till travare
Skolas om till travare?? Från vaddå?? Men jag antar du skrev fel.. och då vart det ju rätt kul... :rofl: :rofl:

Enligt veterinären så är benen huvudproblemet och ryggen avbelastningsskadan medan enligt kiropraktorn så är det tvärtom...dvs att hältan kommit av ryggen. Vet itne riktigt vad jag ska tro...
En belastningsskada kommer ju sällan från 4 ben, utan från 1 skadat och avbelastat ben...
Dvs. att om hästen blir halt avbelastar den benet och bler då fel musklad... vilket i slutändan kan leda till belastningsskador runt om...

Veterinären bedömde att hältan satt på så många ställen att det itne behövdes...kanske borde ha stått på mig där och krävt en röntgen men tänkte inte så långt när jag var där.
Det veror antagligen på att veterinären vill avvakta och vänta och se vad som sker med medicinen du fått...
Togs det något blodprov?

Konstaterade veterinären att hästen var halt innan böjprov? Eller framkom det under böjprovet?

problem bladn hästar som ska skolas om till travare

:rofl: Det var roligt, fast jag antar att hästen har varit travtränad/tävlad och sen blivit ridhäst. :D

Kanske uttryckte mig konstigt.. Enligt veterinären så är benen huvudproblemet och ryggen avbelastningsskadan medan enligt kiropraktorn så är det tvärtom...dvs att hältan kommit av ryggen. Vet itne riktigt vad jag ska tro...

Om hästen inte har specifika benproblem, så kommer felbelastningen med stor sannolikhet ifrån någon annan stans tex ryggen.

Det är aldrig lätt när man står på klinik, och känner sig rätt utelämnad. Men du gör rätt i att angripa erat problem från olika håll, så tror jag säkert att det kommer att blli bra.

:smirk: så fel det kan bli...menade självklart att Pys skolats om från travare till ridhäst... :D Skyller på trötthet *flin*

känns lite jobbigt att veterinären och kiropraktorn har olika syn på problemen...detta gör mig smått förvirrad och jag vet itne riktigt vem jag ska lita på...

Togs det något blodprov?

nej, något blodprov tigs inte...

Konstaterade veterinären att hästen var halt innan böjprov? Eller framkom det under böjprovet?

hältan syntes tydligt vid longering i båda varven "diagonalt benpar". Sedan gjordes böjprov och där visades tydlig hälta på alla fyra ben

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 633
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka