Hälta efter jakt?!

Ciindy

Trådstartare
Som vissa av er kanske redan vet så har jag en Norrbottenspets hane på snart sju år.

Under tidigare år när han har jagat så har man inte alls märkt på han att han har blivit stel eller liknande efter en dagstur i skogen. Från och med det här året så är han stel efter att ha jagat några timmar och efter dagens jakttur var han ordentligt halt på höger fram. Han har haft bättre kondition det här året än vad han har haft andra år så jag tror inte att det beror på det heller. Är det så att åldern börjar märkas på han redan? :eek:

Vill inte inse att han kanske inte är så ung som jag vill...

Sv: Hälta efter jakt?!

En av våra blev halt efter jakt förra året.
Han hade fått en fraktur på en tå. Det måste ha gjort jätteont, men han sa ingenting, bara linkade lite. :crazy:

För säkerhets skull hade jag nog röntgat bog och armbågar för att utesluta pålagringar. Speciellt eftersom det låter som att det inte är en engångsföreteelse.

Det är första gången han är halt men han har blivit stel efter jaktdagarna. Ser mycket bättre ut i dag men helt ok är det inte. Närmaste veterinärstation vi kan röntga ligger nästan 25 mil bort så det är ingen resa vi gör "bara sådär" tyvärr. :(

Känns som att den här hältan är mer på "lederna" än ben. Eftersom han är stel dagen efter en jakttur nu känns det som att det kanske har ett samband ?

Ja, om det är något som kommer och går lär det ju inte vara en plötslig fraktur.

Men att åka till röntgen med en hund som visar dessa symptom är väl inte "bara sådär"? Det är väl bättre att utreda så snart som möjligt, så kan ni få hjälp med behandling innan det är för sent!

(Usch, vad pessimistisk jag framstår i den här tråden. Inte min avsikt, jag håller tummarna för att det går bra för er!)

Självklart skulle vi åka med han om vi tror att det behövs, har gjort det tidigare och tvekar inte att göra det igen. Men eftersom att jag är näst intill 100% säker på att det inte har någonting med benen att göra utan leder och muskler. Sen så är det första gången han är halt i hela sitt liv och det är efter en ganska lång och jobbig jakttur + att han är stel i resten av kroppen, då misstänker jag att det har ett samnband. Han är inte halt längre iallafall och även det får mig att tro att det har med stelhet/träningsvärk att göra. Men tack för hjälpen.

Jag tror att det är det att han med åren har blivit stelare och det tar på muklerna mer än när han var 4 och att det är därför han är stel, och vad gör man åt det isånna fall och är det möjligt att det är så?;)

Det låter som om det skulle kunna vara artros.

Har varit inne på det, men jag ringde och rådfrågade veternärerna här imorse och tog upp om det kunde vara det men det sa dom att det med 99%säkerhet inte var. Dom trodde bara att det var en blandning av att han börjar bli äldre och att han har börjat få längre sök och mer go och att det tog mer på musklerna än vad han var van vid. Fick rådet att avvakta eftersom det var första gången han var halt.

Men nu ska han vila till lördag och sen efter den jakturen kolla av om det ser bättre eller sämre ut.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 863
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 994
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat