Hälta bak

Fragile

Trådstartare
Hej!

Har en DSG på 7år i April och hon haltar nu bak. Ska såklart åka till veterinären men tänkte bolla lite tankar med er under tiden

Hon har haft "problem" förr, 2 gånger (2011 och 2010) var jag med henne till vet. och där har de inte hittat något fel förutom en kort muskel (2 olika veterinärer) höfterna är röntgade o de ser bra ut.
Analsäckarna har kollats och som sagt höfter. En vet. sa att hennes muskel på innersidan av låret är kortare o fick då smärtstilland o jag stretchade.. de blev bättre men nu är det värre än vad det någonsin varit

Han rör ena bakbenet i en båge utåt. tappar balans när hon springer och ska göra svängar så hon ramlar. Har svårt att hoppa upp i säng/soffa
Benet hakar upp sig så hon hoppar på 3 ben, när hon ska bajsa får hon fnatt o springer medans hon gör nr2

I helgen badade hon o hon är känslig för att bli kall så kanske det triggade igång detta? För det började igår...

Min mor tror det sitter i korset o att det är nån nerv men jag vet inte alls.
Några tankar? :(

Sv: Hälta bak

Om benet hakar upp sig så får det mig ofelbart att tänka på patella luxation. är knäna kollade ordentligt av en veterinär som kan "sin sak" ?

Jag har ingen erfarenhet av hund på detta... Men jag har själv korta muskler i höfterna, och det kan göra jävulskt ont. Fick problem förra veckan, då på grund av att jag sovit i en annan säng, då kan ja knappt gå sen. Så jag kan tänka mig att det kan vara samma för hundarna att det inte behövs så mycket för att det ska börja göra ont... Jag kan inte sitta länge på stolar utan dyna då får jag ont, eller sitta för länge överhuvudtaget.

Stretcha hjälper, men man måste verkligen hålla i det. Slarvar man kommer problemen tillbaka igen, kan säga att jag slarvar något fruktansvärt :o Men jag har mig själv att skylla i alla fall :D

Knäna är kollade av de två olika som jag skrev om och de har inte hittat nått. De har röntgat knäna med har jag för mig
Men jag är sugen på att åka till en 3dje vet. i stan...

SandraM: Ja jag kanske borde stretcha henne fortfarande? Jag kände dock på muskeln och tycker den känns ok..

Knäna är kollade av de två olika som jag skrev om och de har inte hittat nått. De har röntgat knäna med har jag för mig
Men jag är sugen på att åka till en 3dje vet. i stan...

SandraM: Ja jag kanske borde stretcha henne fortfarande? Jag kände dock på muskeln och tycker den känns ok..

Kan säga att jag själv tycker att mina muskler känns ganska ok, visst det känns när jag stretchar. Men jag tycker ju själv inte att det är så illa som naprapaten säger... ;) På honom låter det som om jag kommer få stretcha hela livet mer eller mindre, då man bara kan hjälpa det att bli bättre men aldrig helt bra. Och att träna alla de små musklerna runt om!! :)

Åk till en bra fysioterapeut! Kanske behöver hunden laser eller liknande för att stretchingen ska ge verkan.

Ja, 2010 och höfterna är fina

squarepants Okej, ska höra med vet. först bara men låter som ett bra sätt om det nu "bara" är musklerna som spökar

Ja, 2010 och höfterna är fina

squarepants Okej, ska höra med vet. först bara men låter som ett bra sätt om det nu "bara" är musklerna som spökar

Det kan vara klart värt att kolla upp ryggen med. Min ena hund fick för 1,5 år sedan problem med just att hon ibland drog upp ena bakbenet i smärta. Det såg ut som om knäskålen hakade upp sig, men hon var då nyligen kollad och hel fri. Åkte till duktig ortoped som kollade knäna och dom var fortfarande felfria, men däremot hade hon en mindre muskelskada i ryggen (blev även röntgad) - troligtvis pga en smäll efter att ha blivit påsprungen av en annan större hund.

Hon blev helt bra efter en tid med stretching av ben/rygg. Så att söka en fysioterapeut (eller vad det heter) är nog en vettig väg att gå:)

Registrerar SKK patellakontroll på DSG? Det är bara vissa veterinärer som är auktoriserade att göra patellakontroll. Den görs genom att vetten böjer bakbenen på ett visst sätt för att känna om knäet är ok eller om det luxerar (hoppar ur). Det kan luxera inåt eller utåt. För det mesta hoppar det själv tillbaks, men inte på alla. Även jag tycker att det låter mest som patella luxation. Det är väldigt typiskt då att de hoppar på 3 ben ett eller flera steg, sen går de som vanligt igen. Man kan i och för sig få samma symtom om något ledband har blivit uttöjt p g a att något hänt med benet.

Jag har tidigare haft en hund med patella ua, men som p g a en olyckhändelse i valpålder fick opereras för uttöjt ledband så snart han blev vuxen.

Ja det ska jag göra, hon hukar sig ju lite, kniper med svansen..

dpmatte: Jag vet inte riktigt faktiskt. Är dåligt insatt i rasen tyvärr. Okej, det var en vet. på Djurdoktorn här i stan som kollade hennes knän vet inte om han är auktoriserad ska kolla det :)

--

!En viktig sak ja glömt nämna!

Detta händer ALLTID innan löp. Alla 3 gångerna har det varit just denna tid på året och hon brukar börja löpa i mitten av oktober.
Kan de svullna upp såpass att det trycker på nerver i ryggen (kanske långsökt) men förra året fick hon världens tuttar och hel konstig just vid detta löp...

Ja, då ska ju det vara ok.

Då återstår om det eventuellt kan vara uttänjt ledband p g a någon händelse.

En sak till kom jag att tänka på nu precis. Du sa att hon hade badat och är känslig för att bli kall. Vattensvans? Men då kan hon inte vifta med den, den hänger förmodligen bara rakt ner i så fall. Gör ont. Men samtidigt tycker jag inte att det ska påverka hennes steg på det sätt som det gör.

Jag har aldrig haft tik, så det vågar jag inte svara på om löp kan påverka på det sättet.

Vattensvans är det inte för kommer det en ekorre står den rakt upp och hon viftar med den när jag hämtar henne från dagmatte :)

Nä jag insåg det igår att detta händer samma tid på året o nu 3dje året i rad.. innan löp
Ska se vad vet. säger :)

-:Uppdaterar lite här:-

Var hos fysioterapeut efter tråden gjordes och hon trodde hon fått en smäll i ryggen och hon behandlades och det var bra, har även kastrerat henne pga hemska löp

Men nu är det samma sak igen med benet, balansen och hon bajsar på sig i tid och otid(?) hon kan inte hålla sig. Igår va vi ute sista rundan innan natt vid 21.30 o hon bajsade men sen bajsade hon inne 2 gånger på natten. Inte lös i magen, samma mat som alla år.

Ska ringa vet idag och boka tid men känns som jag inte får nått gehör, kanske svårt för dem att veta med men.. känns jobbigt allting :(
Hon har blivit mer orolig och kan inte vara ensam alls, knappt i bilen för hon bajsar på sig (känns som bajsandet har med rädsla/osäkerhet att göra)
Men jag håller mer på rutiner nu än vad jag någonsin gjort
Hemma går hon efter mig hela tiden och jag har bara en etta (jag har inte flyttat nyligen heller)

-:Uppdaterar lite här:-

Var hos fysioterapeut efter tråden gjordes och hon trodde hon fått en smäll i ryggen och hon behandlades och det var bra, har även kastrerat henne pga hemska löp

Men nu är det samma sak igen med benet, balansen och hon bajsar på sig i tid och otid(?) hon kan inte hålla sig. Igår va vi ute sista rundan innan natt vid 21.30 o hon bajsade men sen bajsade hon inne 2 gånger på natten. Inte lös i magen, samma mat som alla år.

Ska ringa vet idag och boka tid men känns som jag inte får nått gehör, kanske svårt för dem att veta med men.. känns jobbigt allting :(
Hon har blivit mer orolig och kan inte vara ensam alls, knappt i bilen för hon bajsar på sig (känns som bajsandet har med rädsla/osäkerhet att göra)
Men jag håller mer på rutiner nu än vad jag någonsin gjort
Hemma går hon efter mig hela tiden och jag har bara en etta (jag har inte flyttat nyligen heller)

Med tanke på hur du beskriver det, att hon utöver problemet med benet får problem med balansen och inte kan hålla sig, funderar jag på om det kan vara ett neurologiskt problem. Din fysioterapeut hittade något i ryggen förra gången hon var dålig. Är ryggen röntgad? Är diskbråck och spondylos uteslutet?

Du måste nog verkligen propsa på en större utredning av veterinären och inte "bara" en hältutredning.

Ja rygg och höfter är röntgade, jo det har vi funderat lite på med. Iomed att förut blev det alltid värre vid löp.. och nu detta med att hon inte kan hålla sig

Ja denna gång ska jag gå på hårdare så får vi se vad de säger
Diskbråck och spondylos ska jag be dem kolla för denna gång. Tack för svar!

Ja rygg och höfter är röntgade, jo det har vi funderat lite på med. Iomed att förut blev det alltid värre vid löp.. och nu detta med att hon inte kan hålla sig

Ja denna gång ska jag gå på hårdare så får vi se vad de säger
Diskbråck och spondylos ska jag be dem kolla för denna gång. Tack för svar!

Ja gör det, var tydlig med att nämna balansproblemen i kombination med det andra. Jag har själv en hund med diskbråck som dock aldrig fick några neurologiska symptom. Tänk på att inte alla försäkringar täcker hela kostnaden för MR/CT som krävs för att upptäcka det då det inte syns på vanlig röntgen.

Jag vet en hund som fick balansproblem efter diskbråck i nacken, så hittar dom inget i ryggen kan det vara värt att leta högre upp!

Ja, jag tycker jag varit tydlig innan och jag blir så frustrerad. Ibland känns det som de inte lyssnar. Upplever att det alltid är så stressigt och att min hunds problem inte tas på allvar.

Okej ska tänka på detta! Förra året la jag ut 15.000 på vet. kostnader för inget verkar gå på försäkringen.... (kastrering förstår jag ju såklart)

Tack för ditt svar :) ber om ursäkt att jag låter uppgiven

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132
Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 245
Senast: mlii
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 059
Senast: Nirvana
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 197
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar