Halt, vet. vet inte vad som är fel..

M

Mogelbulle

Jag har haft mitt varmblodssto i snart två år. Hon har aldrig varit sjuk eller halt på den tiden. För ungefär 7 veckor sedan blev hon halt och har varit det sedan dess. Vi var till vet. efter 3 veckors hälta. Ringde efter 2, men det tog en vecka innan vi fick en tid.

Vet. gjorde böjprov, vilket inte var omtyckt av pollan, det märktes att det gjorde ont när han böjde.
Vet. kom fram till, efter bedövning, att det var knä- och kotleds inflammation i båda frambenen.(vi kom p.g.a. att hon var halt i v.f.).
Hon behandlades med kortison och fick en ny tid om 12 dagar.

Andra gången vi var dit mådde hon ganska mycket bättre och hon behövdes bara få behanling i Höger kota och i vänster kota och knä.

Fick en ny tid igen efter ca 12 dagar, denna gång var hon väldigt halt och mådde inte bra, han gjorde böjprov och sedan bedävade knä men det blev inte bättre ändå. Vi gjorde röntgen och det syndes iallafall ingenting där. Så behandlingen med kortison hade inte hjälpt ett dugg.
Han sa att det var inte bra och han var osäker ifall hon någonsin skulle bli bra. :cry:
Vet. hade alltså ingen aning nu om vad det kunde vara.
Han kände på hovarna och kä´nde puls nu.

Nu ska vi behandla för något fångliknande i 10 dagar och hoppas att hon ska bli bra, annars kör vi kuren 1 gång till...

Men en fråga: Om det är fång så skulle hon väl vara försiktig och öm i hovarna när hon går.
Och jag förstår inte vad som skulle ha utlöst fången eftersom att hon, vär hon blev halt bara gick på hö och fibergi bas.

Nu jag och funderar var skon igentligen klämmer.
Hovslagaren kommer imorrn, men han borde väl kunna se och känna ifall det verkar spm fång...

Jadu, jag försöker tänka på annat och hålla hoppet uppe men det är svårt när man inmte ens vet vad det är för fel på henne...
Ville bara skriva av mig och få ut känslorna lite. :(

Sv: Halt, vet. vet inte vad som är fel..

kan ni inte röntga henne då ?

Senast ändrad av en moderator:

Jag lider med dig...
Har ungefär samma problem med min Kenny. På ett vanligt djursjukhus går det inte att hitta något som skulle kunna vara fel, så vi ska till Skara på en magnetröntgen för att kunna se de delar som en vanlig röntgen inte kan se (mjukdelarna alltså).
I torsdags hade hon stått i 9 veckor... Det är inge kul alls...:(

Skulle kunna vara ngt fästingrelaterat som erlichia. Det lär kunna ge fångsymptom bl a. Kortison som hon har fått kan ju också utlösa fång.

Jag skulle nog ta ett blodprov iaf och kolla ev. erlichia så du kan utesluta det. Hittades inget där skulle jag nog testa en equiterapeut/kiropraktor och se om hältan inte kommer någon annanstans ifrån. Kanske konsultera en annan hovslagare också?

Senast ändrad:

det är pest att inte veta vad som är fel och om det kommer bli bra.
men jag har bestämt mig för att inte låta mig grubbla över vad som kommer hända utan bara att njuta varje dag jag får med henne.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 879
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 340
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 946
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka