Halt unghäst

@skuggi, tidigare studier har (via vinkelmätning av ett stort antal islandshästar) påvisat samband mellan krokhasighet och spatt, dvs krokhasiga (typ femgångs-) hästar har haft större benägenhet att utveckla spatt. Har det alltså kommit nya rön?
Vet ej.
Ärligt talat så minns jag inte vad den sa, studien jag läste(och som säkert är den du tänker på), vilken typ av vinkel som gjorde att man riskerade spatt.
Veterinärer, någon ET och iaf ett par större uppfödare har sagt till mig att rakare has=risk för spatt=gammal modell på isis. Nuförtiden(oklart tidsspann) ska aveln ha gjort bättre(mindre raka) haser = mindre problem med spatt, och att nu är knäproblem vanligare.
Med reservation för att jag helt missuppfattat något. Men jag har haft ett par hästar med raka/trånga haser där man pratat om just att det skulle kunna vara större risk för spatt på dem. Och min senaste är väldigt vinklad i hasen och där menade ET att det var bra just med tanke på risken för spatt.

Vet ej.
Ärligt talat så minns jag inte vad den sa, studien jag läste(och som säkert är den du tänker på), vilken typ av vinkel som gjorde att man riskerade spatt.
Veterinärer, någon ET och iaf ett par större uppfödare har sagt till mig att rakare has=risk för spatt=gammal modell på isis. Nuförtiden(oklart tidsspann) ska aveln ha gjort bättre(mindre raka) haser = mindre problem med spatt, och att nu är knäproblem vanligare.
Med reservation för att jag helt missuppfattat något. Men jag har haft ett par hästar med raka/trånga haser där man pratat om just att det skulle kunna vara större risk för spatt på dem. Och min senaste är väldigt vinklad i hasen och där menade ET att det var bra just med tanke på risken för spatt.
Jag tänker att krokhas inte är samma som "inte rak has"/normal has, krokhas låter som ett exteriört "fel" eller en oönskad ytterlighet iaf?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 911
Senast: Glimm
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 245
Senast: lett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama