Halt unghäst

Glimm

Trådstartare
Hur stor är sannolikheten att en 4 åring blir dubbelsidigt halt av att gå i en hage. Varit oren från och till i ett år, första vändan till vet resulterade i att de hittade en redan läkt hovböld och sa det var det som orsakat hältan. Nu efter inridning i skritt, riden ca 10 timmar sammanlagt då jag tyckt han känts lite snubblig och ojämn från och till så gjordes en hältundresökning där han reagerade våldsamt på böjprov på båda fram, även efter bedövning. Hältan släcktes inte heller. Behandlad i båda karpatellederna, metacam och sjukhage. Erlischasprov togs visade 1:80 lägsta positiva resultat. Jag tror det är det han fick förra året men att titrarna sjunkt. Jag upplever honom som ganska trött för sin ålder. Kan det vara erlichias trots låga titrar, vet tror inte det.

Har varit med om att helt oinriden tvååring blivit dubbelsidigt framhalt på bete. Sulöm, fick alltså gå skodd redan som oinriden.

Det var dubbelsidig kotledsinflammation, och det upprepade sig.

Min treåring blev halt fram av att bara gå i hagen. Efter mycket om och men och till slut rätt veterinär så visade sig det att det var SI-lederna som ställde till det. Efter behandling av SI-leder har hästen hållit sig (peppar, peppar) ohalt.

Anledningen till problemet med SI-lederna var att hästen när den var 1,5 år gått omkull i hagen.

Jag har också haft unghäst som blivit halt bara av att gå i hagen. I hans fall handlade det om att han inte rörde sig optimalt pga sin byggnation, muskelmassa(frånvaron av) + lek och bus i hagen.
Tror att det största problemet var att han var instabil i bak, saknade muskler kring knä/lår och hängde då i fram och överbelastade.
Kolla bakkärran tycker jag, en islänning(?) kan mörka hälta väldigt bra, särskilt bak kan det vara svårt att se. Jag fick tjata mig till ett UL av knäet för att veterinären skulle tro mig.

Ja islandshäst, osteopat kollade honom veckan innan. Han upptäckte att han var stel i ena knät. Lite roterat bäcken men annars verkade han ok. Reagerade inget på böjprov bak q

En väns häst hade pålagringar båda fram redan som 2-3 åring. Han finns inte mer pga dessa skador. Ingen vet vart han fått det ifrån.
Är inte Islandshästar extra utsatta för spatt? Spatt kan dom födas med och kanske just denna känner av det och då blir det (ofta) kotledsinflammation fram. Jag hade gjort en grundlig hältutredning...

jag hade en treåring som var halt i kota o karpus båda fram, när han var riden i en dryg månad (alltså inriden = lugnt arbete)
han behandlades först 2 ggr, sen släpptes han i hage i 3 månader och hade han fortfarande varit halt då så hade veterinärerna varit beredda att döma ut honom. Turligt nog har jag en alternativare som hittade problemet, han var "tight" mellan bogblad och manke på båda sidorna och det avhjälptes med akupunktur - en nål på vardera sidan. Det var 8 år sen, han lever fortfarande och har inte haft problem sen dess.

Ja islandshäst, osteopat kollade honom veckan innan. Han upptäckte att han var stel i ena knät. Lite roterat bäcken men annars verkade han ok. Reagerade inget på böjprov bak q
Min visade inget på böjprov heller när det var knäet. Svårt att böja det ordentligt. Men när man gjorde UL så syntes det att det var en inflammation. Enkel och bra undersökning.

En väns häst hade pålagringar båda fram redan som 2-3 åring. Han finns inte mer pga dessa skador. Ingen vet vart han fått det ifrån.
Är inte Islandshästar extra utsatta för spatt? Spatt kan dom födas med och kanske just denna känner av det och då blir det (ofta) kotledsinflammation fram. Jag hade gjort en grundlig hältutredning...
Spatt är inte alls lika vanligt på islänningar längre fick jag lära mig, aveln har arbetat fram andra vinklar i bak som gör risken för spatt mindre. Nu är det vanligare med problem med knäna istället.
/En som sprungit hos vet ett tag med islänning..

jag hade en treåring som var halt i kota o karpus båda fram, när han var riden i en dryg månad (alltså inriden = lugnt arbete)
han behandlades först 2 ggr, sen släpptes han i hage i 3 månader och hade han fortfarande varit halt då så hade veterinärerna varit beredda att döma ut honom. Turligt nog har jag en alternativare som hittade problemet, han var "tight" mellan bogblad och manke på båda sidorna och det avhjälptes med akupunktur - en nål på vardera sidan. Det var 8 år sen, han lever fortfarande och har inte haft problem sen dess.
Min islänning jag har nu som i tre år haft återkommande hov/kotledsinflammationer + div i bak har just träffat en kiro som menar att han problem kommer av muskelspänningar och därav kommande överbelastning i fram. Han menar (i vårt fall) att tänderna är boven, så på fredag ska tänderna kollas och då hoppas vi att det ska lösa sig.
Efter att ha sökt grundorsaken med veterinärer i tre år är jag lite besviken om det är så och de bara har missat att det kan bli sådär av "bara" muskelspänningar. Fan, det var ju nära att vi gav upp här nu.. :(
Kul att höra att fler tydligen blivit bra i sina hältor på detta (för mig) mycket skumma sätt.

Fästingsjukdomar går efter en tid från blodet till cellerna där bakterierna gör stor skada. Det är alltså möjligt att inte hitta titer i blodet trots att djuret är sjukt i en fästingsjukdom.

Om han haft andra symptom skulle jag inte utesluta att det var fästingrelaterat.

Båda fram röntgade, såg jättefint ut, så pålagringar är inte problemet. Spatt är det inte. Det konstiga är ju att han reagerar på böjprovet även när lederna var bedövade. Vid återbesöket om han fortfarande är halt ska vi ultraljuda alla senor, ligament osv. Tror själv på fästingrelaterat , har själv borrelia förmodligen ( tagit prov men inte fått svar) och har skitont i varenda led och muskel i hela kroppen.

Spatt är inte alls lika vanligt på islänningar längre fick jag lära mig, aveln har arbetat fram andra vinklar i bak som gör risken för spatt mindre. Nu är det vanligare med problem med knäna istället.
/En som sprungit hos vet ett tag med islänning..

Vad glad jag blir av att läsa det! Spatt är djävulskt... :( Trist dock att höra att det är knäna som spökar numera istället. Jag har varit på Husaby med min vid 3 tillfällen det senaste och det har varit förvånansvärt många islänningar där för besök/behandling...

Min islänning jag har nu som i tre år haft återkommande hov/kotledsinflammationer + div i bak har just träffat en kiro som menar att han problem kommer av muskelspänningar och därav kommande överbelastning i fram. Han menar (i vårt fall) att tänderna är boven, så på fredag ska tänderna kollas och då hoppas vi att det ska lösa sig.
Efter att ha sökt grundorsaken med veterinärer i tre år är jag lite besviken om det är så och de bara har missat att det kan bli sådär av "bara" muskelspänningar. Fan, det var ju nära att vi gav upp här nu.. :(
Kul att höra att fler tydligen blivit bra i sina hältor på detta (för mig) mycket skumma sätt.

Vem har sagt det?
Har hört annat från en av högsta hönsen inom avel på Island och globalt för Islandshästar.
Där menade man på att det var lika vanligt. Men att man får mer problem tom nu med hästarna iom att de är nättare och rörligare idag. Men ryttarna är inte nättare..

Vad glad jag blir av att läsa det! Spatt är djävulskt... :( Trist dock att höra att det är knäna som spökar numera istället. Jag har varit på Husaby med min vid 3 tillfällen det senaste och det har varit förvånansvärt många islänningar där för besök/behandling...
Ja, jag kan ju tänka mig att ju sportigare man avlar islänningen desto mindre hållbar blir den. Och det är verkligen trist att se.
Sen tror jag att det kan vara så att på sistone har fler "vanliga dressyrryttare" osv skaffat islänning och man rider och tävlar i större utsträckning på en högre nivå. Det innebär fler ryttare som har kompetens att upptäcka fel, om man dressyrtränar blir det också mycket tydligare i ett tidigt stadium att något är fel.
Rider man bara ut, särskilt i grupp, är det otroligt många islänningar som biter ihop och mörkar allt till förmån för att få springa med de andra. Om ryttaren dessutom kanske mest bara rider i skogen för att det är mysigt så kanske man inte ens vet hur det känns när något är fel. Personligen har jag ridit i alla fall hyfsat seriöst i ett 20-tal år, men jag kan inte säga att jag upptäcker varje hälta oavsett med ögat eller när jag rider. När jag har upptäckt fel så har det varit för att hästens motivation har ändrats, och jag känner mina hästar och vet hur de fungerar. Så sen har veterinär fått söka rätt på felet, var det sitter.
Så, en kombi av ändrad användning och ryttares kunskaper har säkert bidragit till fler islänningar på klinik.

Vem har sagt det?
Har hört annat från en av högsta hönsen inom avel på Island och globalt för Islandshästar.
Där menade man på att det var lika vanligt. Men att man får mer problem tom nu med hästarna iom att de är nättare och rörligare idag. Men ryttarna är inte nättare..
Ett par större uppfödare jag pratade med när jag for runt och shoppade senaste tillskottet, även åtminstone ett par veterinärer. Och någon ET vill jag minnas, har för mig att de sa att det berodde på att man avlat fram mer vinkel i hasen(?) nuförtiden, att raka haser hade större risk för spatt. Det där gjorde de väl en studie på också, att de kunde mäta på hästens vinklar om den skulle få spatt eller ej typ.

Ett par större uppfödare jag pratade med när jag for runt och shoppade senaste tillskottet, även åtminstone ett par veterinärer. Och någon ET vill jag minnas, har för mig att de sa att det berodde på att man avlat fram mer vinkel i hasen(?) nuförtiden, att raka haser hade större risk för spatt. Det där gjorde de väl en studie på också, att de kunde mäta på hästens vinklar om den skulle få spatt eller ej typ.

Intressant! Måste kollas upp!
Hur nya måste de vara då ca hästarna?

Låter intressant att kunna mäta vinklar för att se om den kan få spatt. Jag är ju inte utbildad inom det medicinska. Måste fråga herrn då han kommer hem.

Spontant känns det ju inte enbart som det är vinklarna som ger spatten. Även om vissa vinklar alltid ökar benägenhet att få problem i just vissa leder.

Intressant iaf!

Intressant! Måste kollas upp!
Hur nya måste de vara då ca hästarna?

Låter intressant att kunna mäta vinklar för att se om den kan få spatt. Jag är ju inte utbildad inom det medicinska. Måste fråga herrn då han kommer hem.

Spontant känns det ju inte enbart som det är vinklarna som ger spatten. Även om vissa vinklar alltid ökar benägenhet att få problem i just vissa leder.

Intressant iaf!
Ja, artikeln med mätningarna av vinklar hittar man om man googlar lite. Jag tror att SLU var inkopplat där men att undersökningarna gjordes på island. Det var iaf en seriös studie såvitt jag kunde bedöma, och jag vill minnas att deras resultat var ganska entydiga. Detta gällde då unga hästar som sen obducerades och man hittade början till spattförändringar som var mikroskopiska, dvs man hade inte kunnat se det på rtg.

Jag är osäker på from när man räknar med, men min (då) fyraåring ingick iaf i den "gruppen". Antar dock att det måste omfatta åtminstone en del år till om man tycker att man sett en såpass stor skillnad.

Ja, artikeln med mätningarna av vinklar hittar man om man googlar lite. Jag tror att SLU var inkopplat där men att undersökningarna gjordes på island. Det var iaf en seriös studie såvitt jag kunde bedöma, och jag vill minnas att deras resultat var ganska entydiga. Detta gällde då unga hästar som sen obducerades och man hittade början till spattförändringar som var mikroskopiska, dvs man hade inte kunnat se det på rtg.

Jag är osäker på from när man räknar med, men min (då) fyraåring ingick iaf i den "gruppen". Antar dock att det måste omfatta åtminstone en del år till om man tycker att man sett en såpass stor skillnad.

Ja, den typ av spatt man hittar på unga köper jag mer att man kan hitta via vinkelmätande. Det kan nog gå.
Men den förvärvade sas man hittar hos äldre brukar vara mer olika modell på häst. Även om det så klart även där finns en överrepresentation av vissa vinklar.

@skuggi, tidigare studier har (via vinkelmätning av ett stort antal islandshästar) påvisat samband mellan krokhasighet och spatt, dvs krokhasiga (typ femgångs-) hästar har haft större benägenhet att utveckla spatt. Har det alltså kommit nya rön?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 911
Senast: Glimm
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 245
Senast: lett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama