halt, svullen häst

W

WithTeeth

Jag har en halt häst, hon är inte jättehalt utan markerar bara lite.
Skodde henne i tisdags, hon blev halt på onsdagen (trodde då att hon var lite öm efter skoningen då hovslagaren verkat lite mer än vanligt), ingen svullnad eller värme.

Igår kväll var hon även lite varm bak vid senan till, i morse var hon både varm och svullen.

Pratade med veterinären som tyckte att jag skulle få någon till att ta av skon, så nu är jag på jakt efter det, då jag inte själv duger till detta.

Nu till min fråga, hur lång tid efter det att skon kommer av borde svullnaden börja gå ner om det är ett sömtryck eller liknande?

Tacksam för svar.

Sv: halt, svullen häst

Om du misstänker skorelaterade bekymmer - ring hovslagaren så han får titta på sitt jobb. Det är ju en form av reklamation i så fall, och viktigt att det görs rätt.

Problemet är att hovslagaren inte bor på samma ort, försöker få tag i honom men är inte säkert att jag kan få upp honom till oss. Jag vill ju gärna få bort skon så fort som möjligt så vi kan konstatera om det är det eller ej. Framförallt vill jag gärna göra det så bra som möjligt för hästen.

Om du är så bekymrad tycker jag du ska nita upp skon själv och dra av den. Det måste väl finnas utrustning i stallet så det går att göra vid akutfall som detta (det är ju att jämställa med sjukvårdslåda för häst).

Har du ingen annan i din närhet som klarar att dra av skon?

Den tången vi har har så korta skänklar så jag duger inte till att ta av någon sko med den visade det sig. Men fick låna en tång och en tjej som hjälpte mig att ta av skon från ridskolan i närheten så det problemet är ur världen.

Men min egentliga fråga var ju när man kan tänka sig att svullnaden borde gå ner om det skulle vara ett sömtryck?

(Hoppas jag inte verkar sur och grinig, är bara otroligt dålig på att uttrycka mig)

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 563
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Ajda
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 983
Senast: Meglio
·
Hästvård I ett försök att inte bli hysterisk undrar jag om eta erfarenheter av sömtryck? I onsdags blev min skodd, red ut en kortis på torsdagen...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 405
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar