Halt sto med föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lilltufsan
  • Startdatum Startdatum
L

Lilltufsan

Någon som haft ett sto som varit halt vid fölningen? :confused: Hur har det gått? :crazy:

Mitt sto har haft oturen att halka och få en kraftig sensträckning :( och hon kommer fortfarande att ha ordinerad boxvila när fölet kommer. :crazy: Jag är orolig för hur det kommer att gå med en busig fölunge vid sidan. Fölet måste ju få tillfälle att röra på sig men mamman måste hållas lugn så inte skadan går upp. Moment 22 :crazy:

Någon som har tips eller ett litet, litet pytteråd :crazy: till en orolig stoägare..? Mitt första föl så jag har noll erfarenhet. Står dock uppstallad i ett avelsstall så där finns folk med lååång erfarenhet men ändå.

Ska stoet hållas lugn hela sommaren är det kanske läge att så fort som mäjligt efter fölningen försöka hitta en fostermor.
Kanske känns lite drastiskt, men klart bäst för fölet-

Jag vet inte hur bra lösning det är egentligen, men det fall då jag sett de där så var det iofs bara den första månaden efter fölning som stoet var tvungen att ha boxvila. Men de byggde enligt varianten med creepfeeding. Fast stoet var i feedern.

Det var en liten (100*100 meter?) hage som var lätt att överblicka. Mitt i den byggde en en liten boxhageruta med bara EN slana staket. Så stoet tog sig inte ut, men fölet kunde promenera under bäst det ville.

Så stoet stod still, men kunde hela tiden SE fölungen, och fölungen kunde traska omkring i hagen men komma tillbaka till mamma om det blev skrämt eller när de ville dia.

Nu bar det som sagt bara första månaden, sen kunde stoet börja gå ut i större hage och fick då gå ut i 100*100 metersdelen, och efter ytterligare några veckor gick sto och föl ut på bete med andra ston och föl, och det var inga problem.

Dock var det ett rutinerat fölsto och inte en förstagångare, så hon var rätt lugn bara hon SÅG fölingen.

Det är inget jag skulle våga rekommendera till någon så, men du frågade ju efter erfarenheter och det är den jag har.

Annars har det bara varit så att stoet behövt några veckor boxvila, och då har de haft det, och så flera gånger per dag så har stoet tagits ut vid hand med fölet skuttandes fritt. Fölet har också fått rejsa lite i hage medan mamma hölls i mitt i hagen. De blir ju fort trötta fölen nä de är så små, och då gick de in i boxen igen tills fölis sovit och vilat och så ut igen. Mycket jobb, men det löste problemet. Men det är ju bara hållbart den allra första tiden.

Så den springand epunkten tycker jag är HUR LÄNGE stoet behöver boxvila efter fölning?

Mitt föl kom i mitten på april, då det här kan vara tidig vår eller sen vinter (dvs skitväder). Det var sen vinter förra året och kallt, ruggigt och regnade in absurdum. Så sto och föl gick ut i egen hage och var ute tilsl fölet ville lgga sig, då togs de in. Sen när fölet vilat klart så ut igen.

STOET var erfaret fölsto och en stabil matgam, så när de var ute så stod hon mest och mumsade hö och skrittade efter fölis de gånger hon rörde sig (de hade liten hage i början) så där skulel det fungerat rätt bra med boxvila med skrittpromenader t ex. Men som sagt, det är första veckorna - månaden, sen bör de ju ut med andra hästar och det blir en annan 'fart' på det hela.

Det är ännu så länge för tidigt att säga hur länge hon måste stå - hon har haft en liknande senskada på andra frambenet :crazy: den ådrog hon sig i mitten av april och då kunde hon släppas på bete i början av juni, alltså ca 1.5 mån efter skadan.

Nu skadade hon sig i mitten av februari så chansen till betessläpp/vanlig hage till början av juni är ju med tanke på förra skadan väldigt god MEN hon är ju TUNG nu vilket ju belastar den skadade senan ytterligare :crazy: dessutom kommer hon antagligen att röra sig/ranta efter ungen när den väl föds vilket väl ytterligare försvårar läkningen. :crazy:

Hur stor yta behöver fölungen att röra sig på i början? :confused: Fölboxen är ca 25 kvm och det finns en rasthage som är ca 20x20m, hur länge räcker den ytan för fölet? :confused:

Egentligen är det väl omöjligt att förutse - går det bra så går det bra, annars får man skaka fram en fostermor. :crazy:

:bow: Tack tack tack för dina erfarenheter!

Skrev inlägget nedan innan jag såg ditt. Varianten med en box i mitten av hagen är förstås möjlig, risken är ju att hon får fnatt men det märker man väl rätt omgående...

Fölet kommer väldigt tidigt, 1:a veckan i mars, så kanske kan det räcka med promenader med stoet i lina ett bra tag...

Jag hoppas ju innerligt att det här ska läka så pass bra att de kan gå i alla fall i en liten hage i april (mitten av april = 2 mån efter skada).

Jag står på telefonlissta nu och ska prata med en av veterinärerna på Strömsholm så jag får lite mer synpunkter på hur man kan underlätta för läkningen...

Med tanke på vädret så kommer du iaf inte att kunna ha dem ute mer än korta stunder nu. Fölet får aldrig ligga ner så det blir kallt och/eller blött och om inte snön försvinner och det torkar upp snart så blir det box i vilket fall som helst större delen av tiden. I synnerhet om du själv inte har möjligheter att passa dem i hagen. :(

De har passning hela dagen även om det inte är jag själv som är där (avelsstall med runt 10 fölston i stallet). Har tyckt att det varit en nackdel med ett så tidigt föl men med tanke på skadan nu är det kanske en fördel... promenader med stoet i lina blir nog bra, hoppas på det i alla fall.

Du har en FÖRDEL med den tidiga fölningen =) Den ökar markant chansen at sto och föl ska kunna gå ut på bete när betet kommer, och dessutom att fölet komemr kunna tillgodogöra sig betet (ytterligare en fördel ;))

Jag bor i norra Uppland, och mitt föl är fött 14 april. Och som jag skrev, i början var det ett heltidsjobb att ta dem in och ut hela tiden, för fölis inte skulle ligga.

20*20 metershagen räcker bra i början, fölen springer mest rundbana kring mamma innan de vågar ge sig ut på längre äventyr. Exakt hur länge den räcker är en bra fråga, men ganska länge skulle jag tro. Man får ju sluta sträva efter det ideala och sträva efter det acceptabla för fölet i ditt fall.

Och det är inte ALLS säkert att stoet blir fnattigt och springigt i början. Damen här stod mest still och lät lillan stå för springandet. Däremot skrittade hon en del efter, men mest åt hon hö, med fölet i närheten. Men hon kudne stå och äta elelr bara titta när fölis drog vansinniga repor runt hagen, kände inget behov av att hatta efter sålänge fölis inte var för långt bort och hon såg den lilla. När mamma tyckte hon kom långt bort ropade hon på fölet, kom det inte då for hon iväg och hämtade henne. Men generellt var stoet LUGNT. Kollar man på bilder från när fölis är liten så står mamma mest och äter eller står och..står ;)

Sen när mamma började springa var det faktiskt för hon ansåg att det var dags att gå ut till de andra hästarna och blev orolig när hon inte såg dem. Då fick de barnvakt i en intilliggande hage och det var lugnt igen =)

Så jag skulle ta ut stoet och hålla i henne i hagen och låta fölet springa. I början springer de som sgat runt mamma i större och större lovar och mamma brukar vara lugn bara hon kan följa fölet med blicken. Sen får du ju testa hur lugn hon är i 20*20 hagen helt enkelt, och som sagt ta in iaf såfort fölet vill lägga sig.

Rent spontant så tror jag det där kommer gå jättebra! Enda problemet kan ju vara att det blir mkt spring vid hopsläpp´sen?

Nu har vet. kollat på hennes ben igen så nu vet jag lite mer, även om man förstås inte kan veta säkert...

Hon är nu ½ grad halt i skritt och 3 grader i trav (7.5 veckor efter skada). Vet. trodde sjukhage hela sommaren och liten hage till hösten för mitt sto, så det är väl det man får planera efter. :crazy: Hon får alltså inte springa alls på benet. Däremot får vi från nu börja promenera henne :) 2x5 min / dag till att börja och än så länge bara inne i stallgångarna :crazy: det är isgata överallt ute men det försvinner väl snart.

Promenaderna ska ökas succesivt, vet. sa att det blir ett bra sätt för fölungen att röra sig, att springa runt stoet medan man promenerar helt enkelt. Kan tänka mig att vi går en halvtimme morgon och kväll om några veckor, att ökas till en timme morgon och kväll om ytterligare en månad dvs sådär i slutet av maj kanske...

Nu har det ju inte blitt nåt föl än *trumtrumtrum* så jag vet ju inte hur hon kommer bli med ungen MEN jag hoppas att hon är cool, då tror jag nämligen att det kan gå bra med promenaderna. Sen kan man ju ta henne på lina i en liten hage och se om hon är kul om ungen skuttar runt henne. kanske går det också bra, att man går till en lite större hage på lina och betar stoet... medan fölungen får fnatta runt.

Allt hänger på hur hon blir med ungen. Det är en mycket cool häst allmänt. Sen jag hoppas jag också att senan läker lite bättre :crazy: när fölet väl är fött - det försvinner ju en hel del kilon, om man säger så.

Har ni fler tips för halt sto med föl? Liten utebox med en hög slana som ungen går under var ett bra tips... vet sa också att man kan vänja av lite tidigare, kanske vid 5 mån., så att fölet får komma till flocken.

Ytterligare en variant är att gipsa benet igen, släppa ut sto&föl i en liten gräshage och hålla tummarna för att senan håller :crazy: Kan ju hända att hon håller sig lugn om hon är lugn på lina... gå får hon ju men inte springa.

Glömde..

..fråga vet. om det finns något lugnande man kan ge stoet som INTE går ut i mjölken?? Någon här som vet? Om hon blir helfnattig och ska ranta efter ungen alltså. :crazy: Hoppas verkligen inte att det behövs.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
860
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 763
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Avel Jag har fått hem mitt sto efter två år hos sin fodervärd då alla hästar hos fodervärden omhändertagits av länsstyrelsen på grund av...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 988
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar