Nu har vet. kollat på hennes ben igen så nu vet jag lite mer, även om man förstås inte kan veta säkert...
Hon är nu ½ grad halt i skritt och 3 grader i trav (7.5 veckor efter skada). Vet. trodde sjukhage hela sommaren och liten hage till hösten för mitt sto, så det är väl det man får planera efter.

Hon får alltså inte springa alls på benet. Däremot får vi från nu börja promenera henne

2x5 min / dag till att börja och än så länge bara inne i stallgångarna

det är isgata överallt ute men det försvinner väl snart.
Promenaderna ska ökas succesivt, vet. sa att det blir ett bra sätt för fölungen att röra sig, att springa runt stoet medan man promenerar helt enkelt. Kan tänka mig att vi går en halvtimme morgon och kväll om några veckor, att ökas till en timme morgon och kväll om ytterligare en månad dvs sådär i slutet av maj kanske...
Nu har det ju inte blitt nåt föl än *trumtrumtrum* så jag vet ju inte hur hon kommer bli med ungen MEN jag hoppas att hon är cool, då tror jag nämligen att det kan gå bra med promenaderna. Sen kan man ju ta henne på lina i en liten hage och se om hon är kul om ungen skuttar runt henne. kanske går det också bra, att man går till en lite större hage på lina och betar stoet... medan fölungen får fnatta runt.
Allt hänger på hur hon blir med ungen. Det är en mycket cool häst allmänt. Sen jag hoppas jag också att senan läker lite bättre

när fölet väl är fött - det försvinner ju en hel del kilon, om man säger så.
Har ni fler tips för halt sto med föl? Liten utebox med en hög slana som ungen går under var ett bra tips... vet sa också att man kan vänja av lite tidigare, kanske vid 5 mån., så att fölet får komma till flocken.
Ytterligare en variant är att gipsa benet igen, släppa ut sto&föl i en liten gräshage och hålla tummarna för att senan håller

Kan ju hända att hon håller sig lugn om hon är lugn på lina... gå får hon ju men inte springa.