halt sällskapshäst

VippeViper

Trådstartare
Jag skulle behöva lite hjälp just nu. Jag har precis skaffat häst och vet inte riktigt om allt detta med skador och så vidare. Min häst mår bra men sällskapshästen som jag har i hagen är halt när han travar. Han har inte ont när han går i vanliga fall men det kan komma lite till och från. Annars är han en helt underbar och pigg häst. Det jag undrar är om det är det är elakt att låta honom gå i hagen och bara vara som sällskap?
Tanken var att han skulle bli en extra ridhäst men när han haltar så rider jag honom absolut inte. Jag har fått låna honom av en annan kvinna (någon som inte bryr sig så mycket). Hon berättade att denna häst har haltat till och från i 1 ½ år och hon har ingen aning om varför. På grund av att jag ser på honom att han inte fått någon kärlek på de senaste åren så har jag jätte svårt att lämna tillbaka honom. Hur illa är det att ha honom som sällskapshäst?

Sv: halt sällskapshäst

självklart måste du utreda detta med veterinär. Även om hästen bara ska gå som sällskap så har den ju uppenbarligen ont!
Om hästen har dragits med hältan så länge utan behandling är ju dock risken stor att den inte kommer bli bra...

Hästen måste ses över av veterinär!

Och utöver det så tycker jag inte det är snällt att bara låta en häst (om den är frisk) gå i hagen, dom flesta hästar vill hitta på något oavsett om det är körning, ridning eller promenader.

Hästen måste ses över av veterinär!

Och utöver det så tycker jag inte det är snällt att bara låta en häst (om den är frisk) gå i hagen, dom flesta hästar vill hitta på något oavsett om det är körning, ridning eller promenader.

Och jag tycker inte att det är elakt att låta hästar bara gå i hage utan att "stimuleras" mer än det.

Vilka är "dom flesta hästar som vill hitta på nåt" de har jag aldrig hört talas om...

Det beror nog på vad det är för hage. En stor varierad lösdrift med många kompisar, det kan hästar säkert nöja sig med.

Om du inte vill lämna tillbaka hästen (till en ägare som inte verkar ha brytt sig om hältan) så kolla om det är okej att du tar den till veterinären. Vill ägaren inte betala så hade jag betalt själv om jag ville ha kvar den! Hur som så ska hästen inte behöva halta och ha ont även om den "bara" är sällskapshäst.

För övrigt så kan sällskapshästar ha det mycket bra även utan ridning, körning osv, huvudsaken de får vara friska får bra omvårdnad och utevistelse med sällskap av annan häst.

Jag ser bara att det finns två alternativ, gör en hältundersökning så fort som möjligt eller lämna tillbaka hästen.

Enligt lagen är du skyldig att låta hästen genomgå veterinärbehandling om den har ont.

Alltså är det INTE OK att låta den gå och ha ont utan att veta varför.

Och jag tycker inte att det är elakt att låta hästar bara gå i hage utan att "stimuleras" mer än det.

Vilka är "dom flesta hästar som vill hitta på nåt" de har jag aldrig hört talas om...

Jag håller med, de har ju sina polare att hänga med och gör ju hästiga saker.

Om du inte vill lämna tillbaka hästen (till en ägare som inte verkar ha brytt sig om hältan) så kolla om det är okej att du tar den till veterinären. Vill ägaren inte betala så hade jag betalt själv om jag ville ha kvar den! Hur som så ska hästen inte behöva halta och ha ont även om den "bara" är sällskapshäst.

För övrigt så kan sällskapshästar ha det mycket bra även utan ridning, körning osv, huvudsaken de får vara friska får bra omvårdnad och utevistelse med sällskap av annan häst.

Jag ser bara att det finns två alternativ, gör en hältundersökning så fort som möjligt eller lämna tillbaka hästen.

Vet någon på ett ungefär hur mycket en hältundersökning går på?

Beror på vad som krävs för att lokalisera hältan. Och hos vilken klinik.

Hos dyra här får man sällan en utredning under 20 000 kr.

runt 3´500-4´000 kostar det häromkring, har jag för mig åtminstone... brukar köra på att blunda och bara betala.

Hästar är olika och jag tror det finns individer som är fullt nöjda med att bara vara i hagen med kompis och så finns det individer som absolut vill ha mer aktivitet. Men haltar hästen så behövs absolut en utredning.

Hur gammal är hästen? Är den skodd eller barfota?

Min är ju en sån som stått och tittat på de andra som levt rövare. Enda gången han springer till lite är när vi släpper till sommarbetet.:D

skulle väl säga ca 3000 för en ordinär veterinärkontroll, men hittar man inte felet fort med ordinär undersökning och vidare undersökningar och flera röntgen, bedövningar, ultraljud osv behövs så blir det ju dyrare och dyrare... sen om den ska behandlas på ngt sätt så kostar ju det också.

Du kan ju börja med att fara in och göra ett böjprov och låta en veterinär känna igenom hästen. Får man inte fram någon sannolik diagnos och man måste typ totalutreda hela hästen och röntga från topp till tå för att söka felet så kan du ju avbryta och säga att du inte vill fortsätta utredningen och lämna tillbaka hästen så får ägaren ha fortsatta ansvaret. ( man kan ju då hoppas att den tar bort eller utreder den ytterligare då).

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 656
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 090
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 978
Senast: Edla
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 139
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka