Halt, rygga, släpper i nacken

L

Love_energy

jag har tränat min pålla att höra halt, vilket har gått bra mellanåt(då hon stäpper/knäpper av i nacken/bettet.

Såhär gör jag halt och backa:
När jag ska backa henne gör jag halt och har bra kontakt med munnen och sitter helt passiv, sen tar jag tillbaka båda skänklarna och "klämmer till" och hon backar(vi tar bara enstaka steg nu i början) och sen en hjälp för att gå framåt så hon inte tänker alltför mycket bakåt.

Till problemet Nr:1
Nu när vi gör halt så antingen börjar hon backa själv efter 3-4 sek(jag vill helst stå stilla i 6 sek) och knäpper då samtidigt av i nacken, men nu har hon fortfarande huvudet låg och slår inte upp det i protest.

Nr:2
Andra gånger vi gör halt, så står hon helt stilla mej slår med huvudet upp och ner, det känns som hon vill iväg men hon drar inte men släpper bettet.

Nr:3
Gör halthjälpen och hon stannar men sen trampar hon bara runt i sidled. Hur får jag henne att stå still, för tillfället friver jag henne framåt och gör en ny halt, och ny halt efter den och slutar när hon står stilla ca 3-4 sek.
-------------------------------------------------------

Jag förstår att hästen inte tänker framåt när den släpper bettet, och när hon gör det driver jag henne framåt så hon faller in i galopp/trav enstaka steg, för då bjuder hon igen, och så prövar jag på nytt.

har ni några tips?

(hoppas jag inte har varit för otydlig)

Sv: Halt, rygga, släpper i nacken

Mitt enda tips är att du lär hästen göra bra halter innan du börjar med ryggning.
Du ska kunna göra flera halter per varv och hästen ska kunna stå still så länge du ber om det.

När du sen ska börja träna ryggning, gör det inte för ofta utan lägg in bara vanliga halter emellan, annars är det lätt att hästen börjar backa av sig själv.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 477
Senast: Sel
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 662
Körning Stötte igår på ett nytt problem, hästen min som i vanliga fall kan stå helt stilla när jag ber henne skulle absolut inte stå still. Hon...
Svar
6
· Visningar
1 579
Senast: Fille
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 755
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V