Halt ponny

Stargirl

Trådstartare
Har en liten (B-ponny) welsh mountain som tränas regelbundet. För tre veckor sen, när hon leddes ut markerade hon kraftigt och var "svampig" i vänster fram. Hon fick vila i en vecka och sen var hon om vanligt, pigg och framåt. I förrgår började min dotter rida lite mer normalt och idag går det inte att få henne ur boxen. Samma igen, svampig och varm om skenan. Någon som har ngn tanke?

Sv: Halt ponny

Senskada? Hade tagit hästen till klinik så snabbt det gick och haft den i box tills dess.

Den ska till klinik imorgon fm och står såklart inne. Jag undrar mest om det är ngn som har ngn erfarenhet av samma symptom, man blir ju sjukt nervös för vad de ska säga.

Min första tanke var också senskada.
Den är i övrigt ren på benet? Inga sår eller mugg mm?

Det kan ju vara en mindre händelse som utlöser en hälta. Vilar hästen och är återställd anser jag inte att man behöver åka till klinik, men som i detta fallet att det återkommer så tycker jag absolut att man ska åka.

Jag hade gjort precis som Stargirl!
Är hästen halt får den vila och ev bandage i en vecka. Är hästen ohalt så provar man att rida lätt. Blir hästen halt igen blir det klinik/veterinär. Samma om hästen fortfarande visar hälta efter ca en vecka eller försämring under vilan.
Förstår varför Agria har satt tak på hältutredningar. Det är många som åker in direkt när det räcker med vila i några dagar.

Tack för att ni önskde mig lycka till. Jag åkte till kliniken igår, livrädd för att det skulle vara senskada. Men det visade sig vara en hovböld :) jag kan säga att jag nästan började gråta av lycka! Jag som har slått på hoven och klämt med tång utan att hon reagerat, inte ens tillstymmelse till att vara varm i hoven. Jaja man lär så länge man lever. ;)

Härligt med solskenshistorier :)! Inte för att det är skoj för hästen att ha en hovböld, men det kunde ju varit något mycket värre!

Ja dom där hovbölderna kan visa sig på väldigt många olika sätt. Luriga rackare!
Skönt att det "bara" var en hovböld! Prognosen och kovalecensen för en sådan är ju bra mycket trevligare än för en ev senskada :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 007
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 641
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka