Halt pålle..

T

Tjalfe

Här sitter jag och är sugen på att ta en ridtur. Men hästen är halt, någon som har en häst att låna ut till mej?:d Han har vart halt i en vecka imorn. I onsdags verkade det bättre så han började ridas lite försiktigt igår, men då började han halta så fort vi satte igång i traven. Hoppas bara det är en liten stukning, att han halkat till i hagen eller nått... Vet inte vad jag ville få ut av tråden men någon som har nått tips på vad man kan göra av sin tid när hästen inte kan ridas?:cry: :(
 
Sv: Halt pålle..

Ganska onödigt att ringa vet. på en söndag när hästen inte haltar mycket. Det enda veterinären gör är att komma ut och säga "Ja, hästen är halt, låt honom vila"... och där rök en massa pengar... Är det inte bättre imorn så ringer jag och rådfrågar iaf. Han haltar ju inget i skritten bara lite smått i traven.
 
Sv: Halt pålle..

Det är inget svullet och han ömmar inte när man trycker/ böjjer...
 
Sv: Halt pålle..

Onödigt att ringa vet. när hästen varit oren i en vecka? :confused: Det där låter inte spec. bra i mina ögon iallafall... Jag hade gett hästen två dagar o sen ringt vet.

Hmm låter inte spec bra i mina öron kanske man säger... Förvirrande.
 
Sv: Halt pålle..

det kan vara en hovböld? då måste den öppnas så fort som möjligt annars kan det ta väldigt lång tid innan det blir bra och han kan ridas igen. Gillar inte resonemanget ...
Sen ridning är ju inte allt, du kan fortfarande gosa med honom, borsta, massera mm
 
Senast ändrad:
Sv: Halt pålle..

Ja men det är du det. Och efter ca. 2 dagar var han ju bra. Sen började det ju om igen.
 
Sv: Halt pålle..

Min ekonomi är i bott just nu. så vi får avvakta några dagar till och hoppas på det bästa. men ska som sagt ringa och rådfråga imorn.
 
Sv: Halt pålle..

du har väl föräldrar? Be att få låna pengar av dem, hästen går väl först. Är det en hovböld så kan det ta grymt lång tid innan det läker om du inte öppnar den fort.
 
Sv: Halt pålle..

Ja men herre min gud, du kan väl inte strunta i att hästen är halt? Det här låter helt snurrat i mina öron. Ring och rådfråga jourvet iallafall, beskriv o.s.v. så kanske du kan komma lite närmare lösningen!
 
Sv: Halt pålle..

Deras ekonomi är min ekonomi. Var den jag menade. Och dom ligger back just nu. Men ska som sagt ringa och rådfråga imorgon. Eller kan man göra det på en söndag?
 
Sv: Halt pålle..

Har pratat med många utav mina hästbekanta som haft en häst i många år. Och dom tycker att jag gör rätt i att vänta. Men dom kanske är idioter hela bunten?! hästen kan ju som sagt "bara" ha halkat till och stukat sej lite, och sånt brukar läka fort. Rusar du iväg till doktorn så fort du har lite ont nånstans? Rådfrågar imorn och är det inte bättre dagen efter får det helt enkelt ringas till veterinär. Ni ska inte tro att jag inte bryr mej om mina hästar, det är väldigt viktigt för mej att dom mår bra men ibland kan det vara bra att ha lite is i magen... Och jag är inte ensam om att tycka det. Hästen verkar ju inte direkt plågas heller efter som han inte haltar nått i skritten och lite smått i traven. Och inte ömmar när man trycker och böjjer på benet.
 
Sv: Halt pålle..

Jag är inte så mycket för att rådfråga folk som har haft häst i alla år etc, jag p r a t a r hellre med vet då, bara rådfråga (det kostar ju bara ett samtal). Visst kan man prata med folk, men jag är hellre safe then sorry så att säga.
Säger inte att du eller de i din närhet är idioter, men när det har gått en vecka tycker jag nog att det ska vara avsevärd förbättring.
Men jag är lite "skadad" av att väldigt, väldigt många hästar i min närhet är halta och dåliga just nu, väldigt mycket sjukhagar, boxvila, hältor, sprutande, butta m.m. och jag vill inte ha det.
 
Sv: Halt pålle..

Men jag har ju sagt hela tiden att jag ska ringa och rådfråga vet.!
 
Sv: Halt pålle..

Men herregud. Hästen var ju bra i mellan. Det var först igår jag märkte att han var halt igen. Och jag trådde inte att man kunde ringa dit på helger.
 
Sv: Halt pålle..

när min ponny hade haft sin senskada och vart överansträngd ibland markerade hon i traven då lät jag henne stå i 1 vecka sen var hon bra och det var utan någon rådfrågning ifrån en vet. Hon lever fortfarande idag och jag tror inte hon tog illa upp, vet. hade sagt samma sak.

Min unghäst har gjort något i hagen i onsdags, jag har inte ringt å rådfrågat vet. trots att hon var halt och jätte varm och svullen i onsdags kväll.. hon har stått sen i onsdags och svullnaden är nästan borta och hältan..samma sak där, tror vet hade sagt samma sak som jag har gjort.

Var bara vaksam och använd ditt sunda förnuft! ser hästen ut att lida ring vet. ser den välmående ut?, vänta ut den.

Men det är aldrig bra för en häst att gå med en hälta länge så efter 14 dagar bör du ta ut vet hur dålig din ekonomi än är.

Hoppas h*n blir frisk snart! sjuka hästar är det tråkigaste som finns.
//S
 
Sv: Halt pålle..

Du kan ringa Agrias telefon veterinär och rådfråga.
Agrias telefonveterinär.
CITAT FRÅN AGRIAS HEMSIDA
"Behöver du rådfråga en veterinär under helgen?
Agrias Telefonveterinärer har öppet alla dagar. Många gånger kan ett kvalificerat råd per telefon hjälpa dig att avgöra om ditt djur behöver akut vård och hur sjukdomen kan behandlas.

Agrias Telefonveterinär hjälper dig under den tid på dygnet då det kan vara svårt att nå din ordinarie veterinär.

Du kan också få information om närmaste veterinär med akut- och jourmottagning.

Samtalet kostar 25 kr oavsett längd.

Öppettider för Telefonveterinärens linje är:
Vardagar 16.00-24.00
Helger 07.00-24.00.

Alla djurägare är välkomna att ringa djurens sjukvårdsupplysning - oavsett var du har din försäkring!

Numret är: 0900-100 51 61."
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 196
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 967
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp