Halt på hårt underlag?!

Sv: Halt på hårt underlag?!

Det kan märkas mest på hårt underlag, om det sitter i en led t ex eftersom det tar mest på lederna att gå på hårt underlag och mest på senorna på mjukt underlag.

Japp man ser det tydligast och kan höra bättre om hästen haltar eller låter orent på hårt underlag.

Vilket underlag en häst visar hälta på ger viktig information i hältutredningen. Som Tottola skrev, indikerar hälta på hårt underlag ett ledproblem.

Hästar med hovbroskförbening, t ex, är ofta symptomfria på mjukt underlag, men visar hälta på hårt. M a o, det kan finnas fler orsaker än ledproblem.

Poängen var väl att hältan kan SYNAS mer på hårt underlag men det betyder inte att den inte är halt på mjukt underlag. Det är som att tycka att hästen inte är halt när den står stilla för då syns det inte :p
Därför kan det vara bra att gå både på mjukt och hårt underlag så man inte missar något.

Javisst, men det kan ju faktiskt också vara så att hästen känner smärta på hårt underlag, och därför haltar, men att den inte känner smärta på mjukt, och därför går rent. Detta är f f a vanligt på hästar med hälta som härrör från smärta i hoven, t ex hovbroskförbening eller något så sinpelt som att den är ömfotad efter en skoning.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023