Halt på alla fyra - vet. ingen förklaring

Mattsson

Trådstartare
Är det någon här som varit med om något liknande??

När jag hämtade min häst i hagen förra veckan var hon halt på alla fyra och hade ingen balans, kunde inte placera sig korrekt. Ringde vet. som kom ut och tittade på henne. Konstaterade att det inte var fång och inte korsförlamning. Hon hade ingen feber och alla värden var normala. Något förhöjd puls. Inga synliga skador, men svulland på båda frambenen.

När hon inte blev bättre dagen därpå körde jag in henne till djursjukhuset. Hon har nu stått där i nästan en vecka och de kan inte förklara vad som hänt med henne. Hon är tack o lov bättre nu! Haltar bara på ena frambenet, 2 grader i trav.

De har tagit en massa blodprover och ALLA är normala. Inte borrelia, förgiftning eller något virus. De har röntgat henne för fång, men det visade inget. De har lagt våtvarma omslag om hovarna för att locka fram ev. hovbölder, men det gav inget.

Självklart känns det jätteskönt att hon är bättre nu, men man vill ju gärna veta vad som hände när hon i princip inte kunde röra sig alls.

Någon som varit med om detta eller hört talas om något liknande?

Sv: Halt på alla fyra - vet. ingen förklaring

Jag har varit med om en häst med gaser i magen som såg i princip halt ut på alla 4.
Men det är inte samma sak som här...vet inte alls :crazy:

Li

Tack för ditt svar!

Vet. lyssnade på magen och den lät ok. Avföring också ok. Förstår inte vad det var som hände :confused:

Väntar på att de ska ringa från sjukhuset nu med förhoppningsvis nya och bra besked.

Jo, de har tagit flera blodprover och alla visar normala värden.

Nej, de har inte röntgat hals/nacke. Tack för tips. Får kolla detta med vet.

Är detta något som kan släppa/gå över av sig självt? :crazy:

Man ska alltid låta veteriärinären ge en diagnos på detta, symptomen kan se precis ut som på din häst. Lycka till!

Li

Liknande trådar

Hästvård Hittade mitt varmblod sjuk i hagen i måndags. Han hade svårt att få med sig sina ben, ville inte röra sig, svårt att svänga runt, feber...
2
Svar
28
· Visningar
4 314
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 763
Senast: Efwa
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·
Hästvård Bakrundsinformation Swb valack född 2000, ingen skade eller sjukdomshistoria bortsett från känsliga hovar och några hovbölder...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 438
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?