Halt nordis föl

HannaPP

Trådstartare
Hej, mitt nordis föl som är 1 månad är halt och varm på kronranden båda fram, upptäckte detta nyligen, han är pigg och glad för övrigt. Någon som känner igen symtomen ?

(ska självklart ringa vet. om det inte blir bättre snart .)

Mvh Hanna

Sv: Halt nordis föl

Hej, mitt nordis föl som är 1 månad är halt och varm på kronranden båda fram, upptäckte detta nyligen, han är pigg och glad för övrigt. Någon som känner igen symtomen ?

(ska självklart ringa vet. om det inte blir bättre snart .)

Mvh Hanna
Hur ser han ut i benställ för övrigt?
Växer han ovanligt fort?
Hur ser hovarna ut?
Jag skulle låta duktig hästveterinär eller hovslagare kolla över hans hovar och benställ snarast.
Bättre kolla upp ev problem på en gång,ju fortare orsaken hittas till hältan desto bättre prognos att rätta till det.
En sån liten fölis ska inte va halt,det kan bero på smärta nånstans i hovar eller pga för snabb tillväxt med senor som inte hänger med osv.
Så kolla upp fölis snarast.lycka till!
P.s.Kolla att fölungen inte snor stoets kraftfoder!
En rätt vanlig orsak till tillväxtrubbningar på fölungar,vissa fölungar kan va skittuffa och vräka i sig stora mängder av stoets kraftfoder!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 879
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 316
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka