Halt igen..

A

alittledream

Min 7åriga valack är nu halt igen för tredje gången på nästan ett år. Jag köpte honom i december förra året när han var 6år och då hade han varit skadefri än så länge. Fick med besiktningspapper från hans tidgare ägarebyten (U.A).

Eftersom han endast var riden lite då och då hos den tidigare ägaren så satte jag igång honom lugnt och försiktigt med endast skritturer i början. I februari (i år, två månader efter köpet) så blev han halt. Han vilade några veckor utan förbättring och i början på mars åkte vi in till klinik där de konstaterade att han hade kotledsinflammation på tre ben (båda fram, höger bak). Han behandlades med kenacort och vilade sedan i tre veckor.

På återbesöket i april var han bra igen. Markerade något på höger bak men veterinären trodde det berodde på att han var svag då han var och är väldigt omusklad och svag.

Jag började då sätta igång honom igen i april. Skrittade en månad, smög sedan in lite trav. Började galoppera lite lätt vid uteritter under sommaren.

Kom hem från betet i augusti och han var då väldigt svullen i vänster bak. Väntade ut svullnaden och åkte sedan in till klinik då jag även ville kolla så han var fräsch inför hösten. Vid böjprovet visade det sig att han var ½ grads halt på vänster framben. Han markerade även lite på höger fram och höger bak men det bedömdes inte som en hälta. Vänster bak som han varit svullen i var helt ren (precis som i februari). Veterinären tyckte att jag skulle låta honom vila i drygt en vecka och sedan lugnt och försiktigt börja sätta igång honom.

I slutet av september började jag då rida. Jag skrittade först i en månad och började sedan trava. Påbörjade volter i trav för drygt två veckor sedan och i tisdags upptäckte jag att han var halt igen. Nu är han dock halt på vänster bak, det enda benet han inte varit halt på.

Nu är frågan vad jag ska göra nu. Han har vilat sen i tisdags och gått i sjukhage. Ska titta på honom idag och ser det inte bättre ut så blir det klinik igen. Det är vad jag tänkt i alla fall. Vad tycker ni? Vad tror ni det kan vara? Vad hade ni gjort om det var eran häst?:confused:

Sv: Halt igen..

Går inte att svara på med den infon du gett. Beror ju på vad som felar. Är hästen rättställd, rids korrekt, hovarnas balans o.s.v.

Jag hade nog varit beredd på att det kommer fler hältor om ni bedövar bort vänster bak. D v s när den "nya" hältan inte känns visar sig de andra tre igen.

Säger som Piraja, det är svårt att veta vad det är utan att veterinärerna fått göra en ordentlig utredning. Var röntgenplåtarna rena när ni var där sist?

Han är marktrång, det är det enda jag kan komma på. Annars är hovarna bra och han rids även korrekt.

Han är inte röntgad men om vi åker in till klinik så blir det antagligen röntgen av alla fyra.

Väl tillpassad sadel?

Låter lite konstigt om hältorna vandrar runt, får mig att tänka på erlichia (borrelia?) där hältor kan komma och gå i olika ben.

Sadeln är utprovad hos tidigare ägare, dock 1,5år sedan. Den klämmer ingenstans i alla fall men det ska självklart kollas upp!

Absolut röntgen. Det vill jag gärna ha vid första behandlingstillfället (innan behandling gärna), är det något med dålig prognos är det ju inte muntert att försöka behandla bort det utan att veta vad det handlar om.

Var ute och kollade på han nyss och han haltade inte direkt längre utan såg mest bara oren ut, dock på båda bakbenen!

Hade jag varit du hade jag åkt till klinik och bett om en rejäl utredning inklusive röntgen av eventuella hältor. Även kolla rygg, tänder och ta blodprov för fästingsjukdomar och blodvärden.

Det är skitjobbigt när det vandrar runt sådär, jag har också haft en sån. Om det visar sig att den ordentliga genomgången inte visar något så har du iallafall fått svart på vitt att han är frisk nu, så blir det kanske lättare att leta orsaker om han skulle bli halt senare.

Hoppas det går bra för er, lycka till!

Vill inte måla fan på väggen men köpte en "oinriden" 6 åring för många år sen. Efter ett halvår blev han halt. Var till klinik och enligt vet satt hälta på ett bakben. Den röntgades och i knäet fanns en liten lös benbit. Knäet sprutades och hästen vilade. Några veckor efter igångsättningen kändes han inte ren. Till klinik igen och vet tyckte inte han var direkt halt men inte ok heller. Fick order att rida med antiinflamatoriskt/smärtstillande för att bygga upp muskler. Vid återbesök ett par månader senare sa han att hästen såg okey ut. Två månader senare kändes han oren igen. Nu bytte jag klinik. Där gjordes en ordentlig hältutredning. Röntgen av framhovarna visade ordentliga urkalkningar i srålbenen. Hästen behandlades och skoddes efter alla konstens regler var två månader senare ohalt, igång och såldes som promenadhäst.

Har fått tid på måndag för hältutredning etc, hoppas verkligen man kan få reda på vad det är nu!

Fram till dess, några spekulationer? Har ju fått några men det måste ju finnas fler? :)

Var iväg till kliniken idag och de konstaterade att han hade en inflammation i carpus och i hovleden, vänster fram. Röntgade U.A och är nu behandlad i både knäet och hovleden. Återbesök om 2 veckor.

Vet. trodde inte att detta hade något samband med tidigare kotledsinflammationer utan trodde att det var en vrickning. Han är väldigt vild i hagen.

Vad tror ni om detta? Vet. trodde inte att han skulle ha några problem med att fortsätta som ridhäst. Någon som har/har haft samma problem? Hur har det gått isåfall?

Tja, röntgen är u.a. så med vila och vettig igångsättning torde han ju bli återställd.

Det kan bli en ond cirkel när hästen inte motioneras/rids tillräckligt pga skador, och lever rövare i hagen istället.
Beror ju en del på flocken han går med också.

Min fick en förgiftning som ledde till en liten nervskada, som ledde till skador i hagen - han försökte hänga med gänget och hade inte tillräcklig koll på fötterna.

Blev tvungen att byta stall så att vi fick en lugn hage. Tre år senare! är han nästan helt återställd.

Jag tror att väldigt många gånger så beror detta på dålig uppfödning. Folk begriper sällan hur viktigt det är att föl och unghästar får den näringen de behöver för att bygga starka leder och skelett. Man tror att det räcker med fri tillgång på grovfoder men faktum är att det sällan täcker de stora proteinbehov som unghästar har. Hästen har fin päls och gott hull och då tror man att han har det han behöver. Att hästen sedan inte håller för träning och ridning är något som folk kanske inte sätter isamband med att han inte är optimalt uppväxt.

Jag tror att väldigt många gånger så beror detta på dålig uppfödning. Folk begriper sällan hur viktigt det är att föl och unghästar får den näringen de behöver för att bygga starka leder och skelett. Man tror att det räcker med fri tillgång på grovfoder men faktum är att det sällan täcker de stora proteinbehov som unghästar har. Hästen har fin päls och gott hull och då tror man att han har det han behöver. Att hästen sedan inte håller för träning och ridning är något som folk kanske inte sätter isamband med att han inte är optimalt uppväxt.

:bow::bow:

Har sett en del hästar där detta kan vara orsak...det och för lite rörelse i unga år.

Precis vad jag tänkte skriva! Jag blir illa berörd när jag ser 1-åringar som går i rasthagar utan kompis, uppstallade på inackorderingsstall. Ute 5 timmar om dagen, resten inne utan sysselsättning. Täcke på ute och ingen stimulans.

Fram för kuperad lösdrift, bra mat och kompisar att busa runt med!

Precis vad jag tänkte skriva! Jag blir illa berörd när jag ser 1-åringar som går i rasthagar utan kompis, uppstallade på inackorderingsstall. Ute 5 timmar om dagen, resten inne utan sysselsättning. Täcke på ute och ingen stimulans.

Fram för kuperad lösdrift, bra mat och kompisar att busa runt med!

:bow::bow::bow:

Kan tillägga att just sådan uppväxt helt klart räddade livet på en av mina uppfödningar. Vid en transport olycka som treåring skadade hon sig svårt och det var bara hennes starka och tränade leder som gjorde att hon kunde bli helt återställd. Fick det till och med på papper från djursjukhuset i Hbg att det var hennes uppväxt som tillskrevs hennes tillfrisknade.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 572
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II