halt, headshaking eller nagot annat?

Kricko_S

Trådstartare
Min hast har helt plotsligt blivit oridbar. Hon slanger med huvudet och tar konstiga skutt in i trav. Driver man pa lite sa travar hon normalt ett tag, men sen borjar hon skutta igen. Hon ar ocksa valdigt orolig i munnen och drar tyglarna ur handen.
Hon kanns riktigt besvarad av nagot, men vet inte riktigt av vad.
Jag har filmat nar hon springer los, och da gor hon det lite men inte alls lika mycket som nar man rider.

Vetrinar ar givetvis inkopplad, men hor garna era tankar ocksa.

Problemen borjar ca 1:18 in i videon, och synds valdigt tydligt efter ca 2:30

http://youtu.be/wkxTUpXVvJM

Tusen tack till er som tar er tid att titta och svara.

Vad tror ni, ar hon halt eller har ont nagonstans i kroppen eller ar hon besvarad av nanting i huvudet/nasan? eller nagot helt annat?

Sv: halt, headshaking eller nagot annat?

jag tror absolut att hon har ont, är ju inte alltid de syns i form av ren hälta. Så skulle genast ställa på helvila och åka till klinik. Vad har vet. sagt?

Helt klart har hon ont någonstans i kroppen. Kanske en upphakning eller låsning.
Tyckte mig kunna se en rörelsestörning i höger fram.

Och på slutet ville ju inte hästen gå i höger varv utan bytte själv.

Syns klart och tydligt att hästen är störd över något men det är lite svårare att se vad och var problemet sitter. En rejäl genomgång på klinik är klokt...Jag skulle inte jobba hästen alls förrän veterinär kollat den, möjligen promenad rakt fram i skritt vid handen.

Jag noterade också att hästen absolut inte ville gå i höger varv..
Den vill uppenbarligen inte lägga vikt på höger framben och det syntes redan i vänster varv, även om det blev betydligt sämre den korta biten som hästen gick i höger varv...
Grudlig genomgång på klinik. Det syns att något är fel, men ha med sadel ifall de vill göra ett ridprov för att se ännu tydligare.
Vad trodde din veterinär att felet var?
Jag skulle absolut misstänka kroppen (kanske högre upp..) och inte någonstans i huvud delen.
Uppdatera vad diagnosen blir!

Tack för era svar.
Ska dra lite kort vad som har hänt.
I Tisdags förra veckan kom vetrinären ut och kollade på henne, för att hon har varit lite studsig och byter ibland bak i galoppen. Speciellt höger galopp.
Det har kommit och gått, vissa dagar har hon galopperat bättre än hon brukar och andra har det inte gått att rida ett varv runt banan utan att hon byter bak eller helt.
Det har pågått i några veckor.

I samråd med vetrinären gav jag henne butta i några dar for att se om det blev bättre, men det blev det inte så han kom upp och kollade henne.

Adi var sjövild när vetrinären var uppe, och travade och galloperade ganska bra så han kunde inte se någon hälta eller störning då. Hon var brunstig och var väldigt distraherad av allt som hände på gården så det var svårt att visa henne ordentligt.
Hon sattes på Regumate (hormon som stoppar brunsten helt) för att utesluta att hon inte blev öm och grinig av brunsten.

Dagen efter hon sattes på regumate så borjade hon hoppa så där i traven. Det har hon aldrig gjort förut. Hon har heller aldrig slagit så med huvudet och varit så tjaffsig i munnen.
Det var en kompis som red, (hon ringde mig och forklarade). Jag trodde att hon testade henne lite, för hon kan göra det ibland. Speciellt eftersom hon hade varit så vild dagen innan.

Jag red själv på fredagen för att se, och ja, hon var inte alls sig själv.

På Söndagen var en kompis som även ar vetrinär uppe och gjorde akupunktur på några hästar. |Hon kollade även igenom Adi och jag visade henne när jag red.
Hon kändes värre att rida då, trots att hon knappt gjort något sen det började. Hon slog mycket med huvudet, även i skritt.
Kompisen kunde forståss se problemet väldigt tydligt. Hon tyckte att det såg ut lite som headshaking. (hon har sjalv en häst som gor det och det såg likadant ut sa hon) Men hon uteslöt inte att hasten har ont någon annanstans.
Jag tycker det känns som hon protesterar när hon slår med huvudet, så headshaking kanske är lite långsökt. Det hjälpte inte heller med nosnät/rida i grimma/barbacka.
Hon gick iaf igenom alla hennes muskler och och hittade lite spänningar här och där, men ingenting allvarligt nog att orsaka en så stor reaktion.
Det blev inte bättre efter akupuktur heller.

Hon hade inte tid och utrustning for att göra någon hältundersokning eller kolla hennes tänder (men tänderna ar kollade ganska nyligen).

Angående att hon inte vill gå i höger varv pa filmen så gör hon jämt så när jag har henne på den banan. Banan brevid vill hon bara gå i vänster varv :D
Men hon var svårare att övertala att gå i höger varv än vanligt den här dagen...
Vid ridning kanns hon värre i vänster varv.

Har en liten snutt i höger varv också. (den är väldigt mörk dock)
http://www.youtube.com/watch?v=yFDvC6ID6I4&feature=youtu.be

Tycker ni hon ser halt ut hela tiden eller bara när hon hoppar till?

Dumt att jag inte filmade när jag red, men nu ar hon forståss på vila tills det är utrett.

Jag pratade med min vanliga vetrinär igår (måndag var en helgdag här) och försökte beskriva vad hon gör. Har även skickat filmen nu, så ska prata med honom idag igen när han har sett filmen.
Jag vill helst ha in henne pa klinik så fort som möjligt, men jag måste få en remiss av honom först.

I övrigt verkar hon glad och nöjd. Hittar inga ömma punkter eller svullnader.
Hennes högerhov ar ganska upprät och trång och har en djup mittstrålfåra. Det har regnat oavbrutet här i över en månad, så det ar möjligt att det börjar bli strålröta (fast det luktar inget). Funderar på om det kan ha gjort henne öm?

Förlåt om det blev långt och luddigt. Hoppas jag får ett svar snart så jag slipper spekulera.
Uppdaterar när jag vet något mer. Tack igen!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 355
Senast: Disen
·
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
2 003
Senast: Ravishing
·
Övr. Hund Min sambo ( och darmed ocksa jag) har en aldre labrador korsning sedan 4 ar tillbaka. Nar sambon forst fick ta over henne var hon...
Svar
6
· Visningar
961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka