Halt häst...

Sv: Halt häst...

Ge det ett par dagar , blir det ingen förbättring är det dags att tillkalla veterinär.
MEN jag tror inte lösningen är små hagar och begränsade rörelser, tvärtom! Du skrev ju själv att han blev bättre efter en stunds rörelse.

Jag hade låtit honom gå kvar i hagen, kylt benen (om han är varm förstås) och sedan promenerad minst 1 ggr/dag beroende på hur mycket han rör sig i hagen

ja fast inte så lång vila för en vrickning utan beh. ;) min böjdes ua först efter drygt 2 mån.(va inte halt utan böjprov) men eftersom han vart unghäst o ändå inget gjorde så tyckte vi han lika väl kunde vila ut den och låta bli yttligare beh. :)

Det är ju ett val jag gör, att ta ut veterinär. Jag väljer ju att ta den kostnaden för att dom ska vara med "från början". Är inte hästen märkbart bättre efter en vecka så är det klinik som gäller för mina hästar, med röntgen o.s.v.

Vad menar du för behandling då? En vrickning TAR lång tid att läka, kändes bara tråkigt att höra det rakt ut. Vad jag tycker om böjprov är ju inte direkt positivt heller... menmen.

Piraja - han är märkbart bättre! Väldigt mycket bättre till och med.

Ingen av veterinärerna verkade känna för att komma ut och titta på det när jag sa att det blir bättre för varje dag, den sista la på i örat på mig när jag frågade om jag skulle linda eller liknande... :cool: Så jag får väl följa deras råd, hagvistelse men vila i övrigt. Kanske tar ut och knatar liiite med honom, men snart släpps han med resten av flocken i en större hage så kommer röra på sig fullt tillräckligt då.

är vrickningen riktigt ordentlig kan man spruta leden, annars kan man tex. ge butta eller finadyn ;) det förkortar vilobehovet/tiden avsevärt ;)

linda kan man ju göra, det ger ju lite extra stöd.

huruvida det blir sjukhage eller inte här beror på vilken häst det gäller, mitt halvblod läker aldrig ut utan begränsat utrymme, han "rejsar" lika bra på 3 ben :crazy: springer upp och/eller förvärrar "vad det nu än är" om han får möjligheten.

jag vill alltid ha mina hästar genomböjda av vet. när det varit något vajs (är hästen redigt halt så röntgar vi nästan alltid) klarar hästen provokationen så är det ju garanterat utläkt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka