Halt häst...

Sv: Halt häst...

Väldigt tråkigt för dig och hästen! Men som sagt - det är stor skillnad på kunskapen och intresset kring hästar hos distriktsveterinärerna. Och fel diagnos kan man ju råka ut för även på en klinik om man har otur. Mina distriktsveterinärer har hittills inte ställt fel diagnos eller gjort någon felbedömning utan har varit mycket kompetenta. De har även god kontakt med den klinik som ligger närmast och kan samarbeta med dem kring behandlingen av en häst. Det har bespararat mig många kronor!

Senast ändrad av en moderator:

Våran häst fick en konstig hälta här för några veckor sedan!
Vi misstänkte att en sten fastnat i hoven först,då det for i väg en sten,men hon trampade nog snett på den..
Hon var varken varm eller svullen eller öm någonstans!
Var helt ren i skritt,men markerade lite om vi sprang med henne!

Så vi ställde av henne i 14 dagar,och sa att är hon inte fräsch efter 14 dagar så skulle vi kontakta klinik för utredning!
Men efter ca 11-12 dagar såg hon ren ut men fick stå helt i två dagar till,och är nu försiktigt under igångsättning efter totalt 14 dagars vila!

Men vi såg att det hela tiden gick åt rätt håll,dvs att hon hela tiden såg bättre ut,hade det inte skett någon som helst förändring eller sämre,då hade vi kontaktat vet/hältutredning tidigare!

Så vi gjorde så!

Svar till alla -

Distriksveterinärerna har ju en klinik. Den ligger avsevärt mkt närmare än Skara - men är de på något vis sämre (står att de har röntgen, u.l osv)? Bättre att dra till Skara direkt i så fall?

Tycker alltid det blir fel, precis som med vanliga läkare. Jag har tre olika diagnoser på mitt knä, t.ex. Och sen alla veterinärer med bristande hästintresse som ni säger. Tycker det blivit fel någon gång för mycket...

Men som sagt, ska kika igenom honom ikväll och se om det skett någon förbättring.

den klinik jag oftast använder drivs av distriktsveterinärer.

dom har en vet. som i stort sett bara håller på med hästar (han har väl andra djur när han har jouren och åker ut) och har så gjort så länge jag minns, han är oehört duktig, uppdaterad och intresserad. där har vet. "delat in sig" på dom områden som intresserar dom mest.

Okej... Min tanke var nämligen att iaf ringa och rådfråga dem på den kliniken och kanske även på Skaras klinik. Rådfråga kan man ju alltid göra liksom. Då kan man ju kolla om de har nån speciell "hästveterinär".
Och det vore så mkt enklare för mig att åka till Vaggeryd istället för Skara, mkt pga mitt jobb.

Tänkte bara säga att han är mkt bättre idag!

När jag hämtade honom gick han mycket bättre, och stod utan protester på det benet när jag kratsade hovarna.
Provade att linda benen och gå en promenad på ~20 min. Efter ungefär halva så gick han i princip normalt och efteråt var svullnaden nästan helt borta. Sköljde benet med kallvatten (så gott det gick, var inte direkt populärt) och efter det så kändes benet helt normalt och han gick i princip helt rent. Det man ser (om man vet att han är halt) är att han tar lite kortare steg med det benet.

Hoppas på det bästa! Men ringer nog imorgon och rådgör med någon klinik ändå.

Våran häst fick en konstig hälta här för några veckor sedan!
Vi misstänkte att en sten fastnat i hoven först,då det for i väg en sten,men hon trampade nog snett på den..
Hon var varken varm eller svullen eller öm någonstans!
Var helt ren i skritt,men markerade lite om vi sprang med henne!

Så vi ställde av henne i 14 dagar,och sa att är hon inte fräsch efter 14 dagar så skulle vi kontakta klinik för utredning!
Men efter ca 11-12 dagar såg hon ren ut men fick stå helt i två dagar till,och är nu försiktigt under igångsättning efter totalt 14 dagars vila!

Men vi såg att det hela tiden gick åt rätt håll,dvs att hon hela tiden såg bättre ut,hade det inte skett någon som helst förändring eller sämre,då hade vi kontaktat vet/hältutredning tidigare!

Så vi gjorde så!
Knapplån... Den här hältan låter som hältan på min häst. Tog ut vet. idag för att besikta för full försäkring (var oförsäkrad hos förra ägaren) och minsann så var hästen halt på böjt spår redan innan böjprov i trav. I skritt syns ingenting. Känns väldigt motigt att göra mer än att avvakta och se vad som händer efer vila. Frågan är hur länge? Vet. sade vila i hagen i några dagar och sedan testa om hästen går rent vid longering. Jag har inte haft halta hästar någon gång (en hovböld har det varit dock) så jag känner mig helt novis på rehabområdet:o Men ofta när jag hört andra som haft halta hästar så har jag reagerat på att vet har ordinerat så kort viloperiod. Jag funderar på om jag skulle ge det en vecka, kolla om hästen haltar vid longering och sedan om hon INTE gör det ändå låta henne vila ca en månad till. Kan det vara en plan?

St*****g i vaggeryd ska vara duktig. Har även egna hästar så han har även privat erfarenhet. ML hos Huskvarna är en vetrinär vi har haft ute och han verkar duktig. Han har ju också egna hästar så man kan hoppas på att hästkunnandet är större då.

vid något tillfälle så har vi bes. häst som inte "gått igenom" och vi och vet. har misstänkt lättare vrickning (en hade vi sett vurpa rejält i hagen någon dag tidigare)

har väntat 2 veckor och gjort om bes. då oftast U.A.

vid något tillfälle så har vi bes. häst som inte "gått igenom" och vi och vet. har misstänkt lättare vrickning (en hade vi sett vurpa rejält i hagen någon dag tidigare)

har väntat 2 veckor och gjort om bes. då oftast U.A.
Tack, det lättade lite i eländet. Blir ju väldigt tjorvigt med full utredning på en häst som inte är fullförsäkrad, och förr vet jag att de flesta väntade ganska många veckor om hästen var normalhalt (alltså inte jäääättehalt även i skritt) Min fröken är ganska klumpig, så det kan nog vara något sånt som en vrickning eller så.

ja, ibland vet man inte vad dom hittat på :crazy: i vissa fall kan man "påskynda" det med lite butta eller finadyn några dagar samt vila, om vet. misstänker tex. vrickning. är hästen väldigt "livlig" i hagen så brukar jag begränsa den under vilan (har bla. en som galopperar värsta rejsen även då han är rejält halt, det bekommer honom inte :crazy:)

ja, ibland vet man inte vad dom hittat på :crazy: i vissa fall kan man "påskynda" det med lite butta eller finadyn några dagar samt vila, om vet. misstänker tex. vrickning. är hästen väldigt "livlig" i hagen så brukar jag begränsa den under vilan (har bla. en som galopperar värsta rejsen även då han är rejält halt, det bekommer honom inte :crazy:)
Känns ju som om det är bättre att prova att låta hältan läka ut själv i första hand i alla fall, sedan får det ta den tid det tar (till en viss gräns förstås).

Håller med, vet. tar ofta ganska snålt med tid. Vill de tjäna mer pengar eller, när hästen är halt igen efter igångsättning?

Men som sagt han såg bätte ut igår, ser fram emot att kika ikväll. Ska promenera igen med lindade ben och sen skölja kallt.

en ordentlig vrickning kan ta upp till 3 mån. att läka ut utan behandling, när min herre vrickade sig rejält (kotleden) som 2 åring valde vi att begränsa hagen (för att undvika "rejsen") och i samråd med vet. låta honom "vila" ut den. masserade med lite arnika tinktur morgon och kväll.

Ja det är ju bara att se till sig själv... Lite fånigt men leder och senor funkar ju på samma sätt även om vi är olika uppbyggda. Vrickningar har gett mig 8 veckors vila från träning + sjukgymnastik, när jag vred knäet ur led tog det månader innan jag kunde gå hyfsat normalt. Nu har det gått 9 månader och är inte helt bra än.

Ja det är ju bara att se till sig själv... Lite fånigt men leder och senor funkar ju på samma sätt även om vi är olika uppbyggda. Vrickningar har gett mig 8 veckors vila från träning + sjukgymnastik, när jag vred knäet ur led tog det månader innan jag kunde gå hyfsat normalt. Nu har det gått 9 månader och är inte helt bra än.
Hmmm... Ja, det är något att tänka på det, blir nog en vilosommar för min pålle känns det som. Får väl fixa en försäkring till hösten istället. Hon är i alla fall försäkrad för olycksfall och dylikt nu.

Jag är också ganska nollad vad det gäller hältor,då vi haft turen att denna häst under våra 8 år tillsammans inte varit sjuk en enda gång..

Men vi har en väldigt duktig stallägare,utbildad hovslagare och även lite på veterinärsidan(inte fullt,men lite) och har varit chef på en ridskola..

Och hon rekommenderade absolut vila i 14 dagar(hon misstänkte vrickning på vår häst),för att man överhuvud taget ska se någon skillnad och inte gå för fort fram vare sig med vet(om det inte är något akut) eller igångsättning!

Jag är också ganska nollad vad det gäller hältor,då vi haft turen att denna häst under våra 8 år tillsammans inte varit sjuk en enda gång..

Men vi har en väldigt duktig stallägare,utbildad hovslagare och även lite på veterinärsidan(inte fullt,men lite) och har varit chef på en ridskola..

Och hon rekommenderade absolut vila i 14 dagar(hon misstänkte vrickning på vår häst),för att man överhuvud taget ska se någon skillnad och inte gå för fort fram vare sig med vet(om det inte är något akut) eller igångsättning!
Låter klokt, jag tar till mig det. För att sabba hästen på grund av att jag skulle gå för fort fram vill jag definitivt inte. Denna häst har tidigare varit travhäst så visst slitage kommer säkert från den tiden också och då vill jag definitivt vara extra försiktig.

Jag känner lite samma sak... Hur ska en hälta kunna gå över på 2-3 dagar?

I vilket fall så var det ännu mer på bättringsvägen igår. Så jag är optimistisk :) Imorse stödde han dessutom på det och vilade andra bakbenet, utan att stressa med att få vila det halta benet igen utan han vilade och sen lunkade på efter mera gräs. Känns bra.

Har precis pratat med en vet. som tyckte det lät som en vrickning. 4-6 veckor total vila :eek: Han kommer bli så feeeet...
Så lägger det där med promenader på hyllan nu då.
Fucking blä.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka