Halt Häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Halt Häst

VA FAN HÅLLER NI PÅ MED????????
JAG VISSTE INTE OM DENNA SKADA NÄR JA KÖPTE HÄSTEN, HAN GICK IGENOM BESIKTNINGEN MEN HAN SA ATT HAN VA SNE OCH MED RÄTT TRÄNING SKULLE HAN BLI HELT BRA, JAG HAR HAFT HÄSTAR I MÅNGA ÅR, MEN DETTA VA VETERINÄREN SOM SA ATT HAN INTE SKULLE BLI BRA, JAG HAR LAGT NER MASSSSSA PENGAR PÅ DENNA HÄST I BARA VETERINÄR OCH MASSÖRER MMMMM, JAG VET INTE SJÄLV VA JAG SKA GÖRA, DOM PÅSTÅR ATT DOM INTE KAN HITTA NÅGOT MEN DET FINNS ETT PROBLEM MED HANS BAKBEN SOM INTE HÄNGER MED OCH DET VILL JAG UTREDA MEN VETERINÄREN TYCKER ATT DE ÄR SLÖSERI MED PENGAR INTE FAN VET JAG VA JAG SKA GÖRA OCH TA VÄGEN MED MIN LILLA PÅLLE SOM JAG ÄLSKAR ÖVER ALLT ANNAT!!!!!!!!!!! SÅ KLAGA LAGOM, ANT SÅ VET NI INTE MKT ELLER SÅ ÄLSKAR NI ATT KLANDRA NER FOLK MED VILJA!!!!!!!!!!
:cry: :mad: :crazy: :cry:
 
Sv: Halt Häst

För att svara på frågorna som du har ställt.
Om hästen blivit utdömd av veterinär så ska du ha ett intyg på det av veterinären. På intyget ska stå anledningen till utdömningen av hästen.
Det intyget ska sedan lämnas till försäkringsbolaget för att få ett godkännande av dom för avlivning och utbetalning av försäkringen. Försäkringsbolaget kan kräva fler undersökningar innan det ev beviljas.
Utan gpdkännande eller intyg så kommer du inte att få något alls från försäkringsbolaget för hästens livvärde bara veterinärvård.
De flesta försäkringar betalar inte för avlivning och bortforsling av hästen.
Finns en risk i det här fallet att du inte kommer att få något då det rör sig om en gammal skada som funnits innan du försäkrade hästen.
De har också betydelse vilken typ av försäkring som du har, vissa betalas inte ut om hästen blir utdömd p g a hälta.

Skickas hästen till slakt så kommer en kostnad för transport till slakteriet antingen du kör själv eller han blir hämtad. Sedan tar de flesta slakterier en avgift för själva slakten och för besiktning av köttet. Vad som blir summan + eller - beror på hur mycket av köttet som går att använda, om det priset blir högre eller lägre än kostnaderna för tranport och slakt. D v s om du får några pengar eller om du får betala.
Är hästen behandlad så att den inte får användas till livsmedelsproduktion får du inget från slakteriet utan får betala deras kostnader.

Avlivar man hemma så kan det kosta allt från 500:- till ca 5000:-., i de högre priserna brukar bortforsling av den döda hästen ingå. Den minsta kostnaden är om man själv kan göra allt och får tillstånd att gräva ner hästen. Fast det blir väl egentligen något dyrare för det kommer att gå åt ammunition och disel m m ändå.
Det dyraste brukar vara bortforslingen av den döda hästen. Då brukar man ta betalt efter vikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Halt Häst

Hej Maria 25,
:o :o :o
om du läser vad u skrivit från början så låter det i mina öron lite märkligt...
Hästen busar med sina kompisar, av detta blir den halt, vet. kommer ut & plötsligt är hästen utdömd.
Om hästen trillat och fått en fraktur under leken med sina kompisar så hade jag förstått men du skrev bara att vet. kommit ut och inte fann en utredning nödvändig utan bara kostsam.
I sin tur frågar du då om hur man går till väga/ kostnader m.m för att slakta / avliva hästen, låter väldigt märkligt.. MEN

nu berättar du att hästen varit undersökt av vet. upprepade gånger & behandlad av massör utan resultat/ svar på vad det kan vara förutom att den är sned i korset..

om en häst är sned i korset så brukar man behandla med hjälp av kiropraktiker för att "knäcka rätt" i problem -området. Därefter så brukar man efterbehandla med laser, akupunktur eller annan likvärdig behandling för att komma tillrätta med de muskler som påverkats av att hästen varit sned... Massage är bra men kan aldrig rätta till en sned häst... Om den ej är musklad fel pga. fel ridning...

jag undrade om du visste om problemet tidigare just pga att du frågade om försäkringen och då är det viktigt vad som står där, ev. reservationer så som att kors samt bakben ej täcks pga att skadan funnits innan försäkringen tecknades..

om hästen är sned hade jag åkt till en klinik för att göra en hältutredning där ingår oftast (om felet inte är uppenbart utan röntgen-hjälp) dels röntga om i fall att det är skelettet, men sedan en koll över hela hästen för att utröna var problemet sitter & hur det kan åtgärdas...

gällande kostnader för detta så står försäkringen för hela beloppet och med tanke på att du redan nyttjat din försäkring och så nyligen så brukar man ha ca 100 dagar där man slipper betala självrisken en gång till..

så om du vill ge det en chans till så strunta i vad din stallägare säger & den vet. som varit ute hos er, åk in och få ett utlåtande... kommer ju inte att kosta dig något förutom bensin...

Lycka till & lyssna på dig själv och inte andra, det är din häst.. Det är ditt beslut om vad som ska hända den..;) :crazy: ;)
 
Sv: Halt Häst

maria25 skrev:
VA FAN HÅLLER NI PÅ MED????????
JAG VISSTE INTE OM DENNA SKADA NÄR JA KÖPTE HÄSTEN, HAN GICK IGENOM BESIKTNINGEN MEN HAN SA ATT HAN VA SNE OCH MED RÄTT TRÄNING SKULLE HAN BLI HELT BRA, JAG HAR HAFT HÄSTAR I MÅNGA ÅR, MEN DETTA VA VETERINÄREN SOM SA ATT HAN INTE SKULLE BLI BRA, JAG HAR LAGT NER MASSSSSA PENGAR PÅ DENNA HÄST I BARA VETERINÄR OCH MASSÖRER MMMMM, JAG VET INTE SJÄLV VA JAG SKA GÖRA, DOM PÅSTÅR ATT DOM INTE KAN HITTA NÅGOT MEN DET FINNS ETT PROBLEM MED HANS BAKBEN SOM INTE HÄNGER MED OCH DET VILL JAG UTREDA MEN VETERINÄREN TYCKER ATT DE ÄR SLÖSERI MED PENGAR INTE FAN VET JAG VA JAG SKA GÖRA OCH TA VÄGEN MED MIN LILLA PÅLLE SOM JAG ÄLSKAR ÖVER ALLT ANNAT!!!!!!!!!!! SÅ KLAGA LAGOM, ANT SÅ VET NI INTE MKT ELLER SÅ ÄLSKAR NI ATT KLANDRA NER FOLK MED VILJA!!!!!!!!!!
:cry: :mad: :crazy: :cry:

Det är väl ganska uppenbart vad du ska göra?
Du bör få hästen ordentligt undersökt, och få en DIAGNOS.
Jag hade inte avlivat en häst utan en ordentlig undersökning. Och att vtrinären inte ens brytt sig om att förklara för dig vad som är fel på hästen - dålig vetrinär.
Byt vetrinär!
Som jag skrev, så risken att du itne får ut nåt på försäkringen ens om du inte har det.
 
Sv: Halt Häst

maria25 skrev:
VA FAN HÅLLER NI PÅ MED????????
JAG VISSTE INTE OM DENNA SKADA NÄR JA KÖPTE HÄSTEN, HAN GICK IGENOM BESIKTNINGEN MEN HAN SA ATT HAN VA SNE OCH MED RÄTT TRÄNING SKULLE HAN BLI HELT BRA, JAG HAR HAFT HÄSTAR I MÅNGA ÅR, MEN DETTA VA VETERINÄREN SOM SA ATT HAN INTE SKULLE BLI BRA, JAG HAR LAGT NER MASSSSSA PENGAR PÅ DENNA HÄST I BARA VETERINÄR OCH MASSÖRER MMMMM, JAG VET INTE SJÄLV VA JAG SKA GÖRA, DOM PÅSTÅR ATT DOM INTE KAN HITTA NÅGOT MEN DET FINNS ETT PROBLEM MED HANS BAKBEN SOM INTE HÄNGER MED OCH DET VILL JAG UTREDA MEN VETERINÄREN TYCKER ATT DE ÄR SLÖSERI MED PENGAR INTE FAN VET JAG VA JAG SKA GÖRA OCH TA VÄGEN MED MIN LILLA PÅLLE SOM JAG ÄLSKAR ÖVER ALLT ANNAT!!!!!!!!!!! SÅ KLAGA LAGOM, ANT SÅ VET NI INTE MKT ELLER SÅ ÄLSKAR NI ATT KLANDRA NER FOLK MED VILJA!!!!!!!!!!
:cry: :mad: :crazy: :cry:

Om du som du säger har haft häst i många år så vet du säkert att man kan åka till en klinik och få hästen utredd om den är halt. En vanlig veterinär eller för den delen en massör har ju inte röntgenblick.
Dina inlägg har låtit lite naiva och okunniga. Därför får du svar som ovan.
Sen kan det kanske vara att du bor långt från klinik och inte har råd att utreda din häst, men det är ju en annan sak. Var och en har rätt att avliva sin häst om man inte vill/kan lägga pengar på att behandla den. Men i det här fallet låter det även som att du tycker mycket om din häst, och då låter det ju konstigt att avliva den på de premisser du beskrivit.
Hoppas att det ordnar sig för dig och att du förstår varför vi svarade som vi gjorde på dina inlägg.
Vad är det för bild du har i din presentation? Ser verkligen konstig ut?
Eva
 
Senast ändrad:
Sv: Halt Häst

Det beror på vilken typ av försäkring du har på din häst vad den täcker, även i undersökningsväg.
Som jag förstått är det en travare du har? Har du den A1-försäkrad så täcks utredningen av försäkringen men om du har den A2-försäkrad med A6-vet som tillägg täcks enbart undersökningar som inte är undantagna i försäkringen. Jag vet detta mycket väl efter förra årets elände.

Det man kan reagera över är varför alla skriker i högan sky när veterinären du haft ute säger att det inte finns någon anledning att utreda längre. Veterinären är ju ändå den som har sett hästen och formulerade han sig verkligen precis som du skrev. Eller var det bara en mening som fastnade i ditt huvud? Fick du en utdömning skriftligt av den veterinären eller var det hans personliga åsikt att du borde avliva hästen? Det finns ju vissa rörelsestörningar som veterinären kan se att det inte går att göra någonting åt utan att behöva avancerad utrustning.

Man kan undra i bland varför folk blir hårda i orden på grund av att alla människor inte har samma anlag för att formulera sig? Jag vet vilken situation du befinner dig i då jag gick igenom detta tre ggr förra året.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
454
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
811
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 500
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp