Halt häst

Jempan

Trådstartare
Tråden får flyttas om den ligger fel! Har ett litet problem med en sv mina hästar. Hon är halt i skritten ( bak ) men inte när man travar/ galopperar, nån som varit me om nå liknande? Rider me en vikt ibak nu o efter d har d blivit mycke bättre. Men va ska man hitta på för att få henne helt bra igen?! =S

Sv: Halt häst

Är hon HALT bak då, och har inte 'bara' en rörelsestörning?

Det är väldigt vanligt att hästar går ojämnt bak i skritt, det tyder ofta på att de har något problem uppe i korset, typ SI-leden. Så där kan det vara en bra idé att ta ut en bra equiterapeut och känna igenom hästen.

Om man åker på vilken tävling som helst så ser man ett antal hästar som går ojämnt i skritten, verkar inte så vanligt dock att folk märker det på sina hästar :crazy:

Upplever du att hästen är halt, så tycker inte jag att du ska rida henne. Kolla först att det inte nåt fel på henne innan du börjarmixtra med vikter osv.
Även en vanlig rörelsestörning är bra att kolla upp.

Man känner d inte när man sitter på men d syns ganska tydligt när hon går på böjt spår.
Hon vart såhär för nått år sen o då hade ja ute en kotknäckare som rekommenderade vikt på höger bak ( d hon haltar på) efter vart d riktigt mycke bättre. Men nu efter att hon vart hos fodervärd som inte ridit me vikter har hon blivit dålig igen. Kan d va så att hon bara e xtra svag i högerbenet = ser ut som att hon haltar för att hon tar kortare/ryckigare steg?

Vikter ska man bara använda i skritt, annars blir det för stort slitage, det hoppas jag att du är medveten om.

Jag tycker du ska kolla upp hästen hos veterinär om det är något som kommer och går.

Ptja, rid inte mer innan du vet vad som är fel och det är åtgärdat, t.ex.
Förstår inte hur man kan komma på tanken att rida en häst man tror haltar istället för att kolla upp det?

Men va ska man hitta på för att få henne helt bra igen?! =S

Man kör hästen till en bra klinik för att kolla upp så att det inte är något fel på den, som de kan åtgärda.

Sedan kan man höra med veterinären om man ska gå vidare med ET, massör osv osv.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 208
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
596
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
800
Senast: Ajda
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 429
Senast: Idaw83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka