Halt häst ?? :S

M

_M_

Min häst hoppade i går över sin box ( lite över en meter ) på något konstigt sätt och gick förmodligen omkull eller något sånt..
Jag såg aldrig när det hände. Han var lite stel i gången i går i bakbenen men ingen värme ömhet eller svullnad.

Idag var han "halt" i båda bakbenen, eller ja man såg att han inte gick rent i alla fall. Han var inte varm,svullen eller ömmade någonstans.

Jag är väldigt osäker nu på detta som har hänt, då jag knappt aldrig haft någon halt häst eller liknade förut :crazy:
Vad kan ha hänt med bakbenen tex när det häner ngt sånt här ?
Kan det gått väldigt illa eller kan det vara att han tex bara har sträckt sig eller fått sig någon smäll och därför har ont precis som en människa skulle haft.. Eller behöver man röntga benen på honom ? :confused:

Men om det inte är bättre tills morgon tänkte jag ringa veterinären som får kolla på honom..eller är det onödigt, ska jag ge det någon mer dag .. fast känns rätt så viktigt .. :crazy:

Sv: Halt häst ?? :S

Tycker du att det känns bäst att åka in och kolla-så gör det.
det hade jag själv gjort om det varit min häst.
det är väl främst hältutredning som skall göras då?
veterinären säger nog om du bör röngta eller ej.
Lycka till!

Gör det som känns bäst.
Jag tycker personligen att du ska åka till klinik o kolla upp det för säkerhets skull.
Det Kan ju bara var att den har fått sig en smäll, men det kan ju även vara något allvarligt (och då är det bäst att få det kollat Nu).

Däremot skulle jag inte ta ut veterinär eftersom det inte är en vanlig hältutredning. Skulle kännas lite onödigt.

Tack så mycket för svaren :)
Som sagt så ringer jag nog i morgon då om han inte är bättre.

Vad menar du med det, skulle det vara bättre att åka in till klinik än att ta ut veterinär ?
Jag frågar då jag inte alls är haj på detta med kliniker & veterinärer osv då jag nästan aldrig har haft en halt,sjuk eller skadad häst att bekymmra mej om .. :o

Däremot skulle jag inte ta ut veterinär eftersom det inte är en vanlig hältutredning. Skulle kännas lite onödigt.

Om du tar ut en veterinär så har de oftast inte samma resurser som finns på klinik. Vilket oftast innebär att de bara kan göra böjprov och allmän undersökning. På klinik kan du göra en mer genomgående undersökning med röntgen, ultraljud osv.

Jag hade åkt in till klinik. Min erfarenhet är att veterinärer som kommer ut oftast skickar vidare. Och därför går det fortare att åka till klinik med en gång.

Precis som ovan skrev :)

En veterinär som tas ut kan ju vara bra på ex ledinflamationer och liknande, men eftersom din häst(ev) har skadat sig på något sätt så är det säkerligen någonting inom den som är trasigt och så krävs det ju annan undersökning än ex böjprov och liknande.

Hur har det gått med hästen?
Kom du fram till något bra beslut?

Han är mycket bättre nu, så förmodligen fick han sig en smäll på bakbenen men har nu blivit bättre & bättre varje dag.. :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 562
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen