halt häst med illaluktande hovar

Sv: halt häst med illaluktande hovar

Vem menar du ska betala för veterinärbesöket?

ja jag vet.. tänkte på det och har inget bra svar... Men bara för att man nu anmäler, tror jag inte löser grundproblemet. i o för sig kommer väl en veterinär ut och bedömmer hästen då..?

Hur kan du säga att hästen till 100% har fång utan att ha sett den???

Ja fast här vill jag väl ändå invända, inte skriv coari att hästen hade fång till 100 %, däremot var det en 100 % risk för fång. Hur läser du?;)
Fast till hit sträcker sig inte mina kunskaper, så för min del vet inte jag om det är möjligt. Har aldrig haft en häst med fång, däremot har jag haft häst med en tendens till strålröta, fast det har aldrig fått utveckla sig så långt.

Ja fast här vill jag väl ändå invända, inte skriv coari att hästen hade fång till 100 %, däremot var det en 100 % risk för fång.

Hmmm... om riskan är 100 % att något är så, så är det väl det så också ?
Om planet har en 100 % risk att störta så störtar det väl?

Risken kan definieras som en funktion av sannolikheten för att en viss händelse inträffar och är sannolikheten 100 % så är det ju tämligen säkert att den inträffar.

Vi tolkar nog lite olika ;)

Rolle
IpL

Att en häst har fång till 100 % mot risken för fång till 100% är en väsentlig skillnad i min värld. Så ser du det på ett annat sätt, så ja då tolkar vi det olika.:D

Djurskyddet (kommunen) kommer med all sannolikhet att ta ut en veterinär (på ägarens bekostnad) om hästen är i det skick du beskriver.
Underlåter de sig att behandla sin häst som de nu gör så är det absolut en fråga för djurskyddet.

Jag menar givetvis Länsstyrelsen, kommunen har inte djurskyddet längre.

Nej, det lär nog vara djurskyddsinspektörer som kommer ut.

Jag har nu ingen egen erfarenhet av att anmäla vanvård, men jag trodde att en veterinär måste komma ut och bedöma djurens hälsa??? Har en djurskyddsinpektör verkligen dom medicinska kunskaperna?

Senast ändrad av en moderator:

Ja fast här vill jag väl ändå invända, inte skriv coari att hästen hade fång till 100 %, däremot var det en 100 % risk för fång. Hur läser du?;)
Fast till hit sträcker sig inte mina kunskaper, så för min del vet inte jag om det är möjligt. Har aldrig haft en häst med fång, däremot har jag haft häst med en tendens till strålröta, fast det har aldrig fått utveckla sig så långt.

Ja det kanske var en tolkningsfråga... Jag bara undrar hur man kan skriva att någonting är så 100%-igt, efter att ha läst några rader här...

Jag har blivit anmäld för vanvård en gång, av en "barfotanisse" som ansåg att mina fånghästar inte skulle stå på boxvila utan gå ut i hage. Det kom inte ut någon veterinär då, utan det var två stycken djurskyddsinspektörer. Men skickar de en vet i TS fall så är det ju än bättre...

TS: Eftersom ägaren vägrar lyssna och ta emot hjälp så ser jag inget annat alternativ än att ringa djurskyddet. En halt häst med trolig röta/fång som rids är en fråga för djurskyddet!

Ja det kanske var en tolkningsfråga... Jag bara undrar hur man kan skriva att någonting är så 100%-igt, efter att ha läst några rader här...

Risken är 100% att man svarar utifrån hur inlägget är skrivet.

Det är själva poängen med det svenska språket i skrift, den personliga tolkningen och kunskapen om ords olika innebörd.

Hmmm... om riskan är 100 % att något är så, så är det väl det så också ?
Om planet har en 100 % risk att störta så störtar det väl?
Rolle
IpL

Så behöver det nödvändigtvis inte vara, att risken på 100% omvandlats till 100% säkerhet vet man inte förän planet redan har störtat.

Ju större risk ju större försiktighets åtgärder vidas, i alla fall är det så inom flyget.

Du får nog lära dig att skilja på olika ords innebörd och betydelse.

Själv har jag många ggr insett att oj oj nu är risken 100% att jag åker i backen men likt förbannat har det bara hänt i 10% av "fallbeskrivning"

Så då har jag haft fel i hela 90% utifrån ditt resonemnag.

Själv har jag många ggr insett att oj oj nu är risken 100% att jag åker i backen men likt förbannat har det bara hänt i 10% av "fallbeskrivning"

Så då har jag haft fel i hela 90% utifrån ditt resonemnag.

Just det ;) Du bedömde risken för högt, en felbedömning alltså. Det var det jag menade att du gjorde med 100 % risk för fång.:cool:

Rolle
IpL

Just det ;) Du bedömde risken för högt, en felbedömning alltså. Det var det jag menade att du gjorde med 100 % risk för fång.:cool:

Rolle
IpL

Ett 100% risktagande är bättre än en senare felbedömning.

Är du pilot på Ryan Air??

Jag har nu ingen egen erfarenhet av att anmäla vanvård, men jag trodde att en veterinär måste komma ut och bedöma djurens hälsa??? Har en djurskyddsinpektör verkligen dom medicinska kunskaperna?

Veterinärer är inte allsmäktiga vad gäller djurs hälsa, eftersom djurs hälsa inte bara innefattar sjukvård/medicinering. Varken foder, inhysningssystem eller hovslageri ingår i någon större grad i deras utbildning t ex. Djurskyddsinspektören ska ha kompetensen att se om hästen bör undersökas av veterinär (som i det här fallet). Krav på att djurägaren ska ta ut veterinär ställs på djurägaren. Den beslutande myndighetens (alltså länsstyrelsens) veterinärer får inte ställa diagnos på ett djur som ingår i ett djurskyddsärende. Det ska en oberoende veterinär göra i så fall.

Ett 100% risktagande är bättre än en senare felbedömning.
Oavsett när felbedömningen görs så måste det ju vara bättre att ge en mer korrekt bedömning :grin:
Risken är ju att man missar något annat om man fokuserar på att något är 100 % risk/sannolikhet. Bättre är kanske då att bedöma som antingen hög eller låg risk/sannolikhet för att göra rätt prioritering.:idea:

Rolle
IpL

Oavsett när felbedömningen görs så måste det ju vara bättre att ge en mer korrekt bedömning :grin:
Risken är ju att man missar något annat om man fokuserar på att något är 100 % risk/sannolikhet. Bättre är kanske då att bedöma som antingen hög eller låg risk/sannolikhet för att göra rätt prioritering.:idea:

Rolle
IpL

Du håller huvudet högt, men inte över vattenytan utan flytväst.

Hög eller låg risk/sannorlikhet är upp till det skrivna och bedömning genom betraktarens ögon. Man prioriterar alltid olika och min prioritering kommer du snart att få ta del av.

Citat:
Ursprungligen postat av nightcrawler Visa inlägg
hur stor är risken att det kan vara fång?

100% men låter även som eftersatt hovvård till 100%.

Varför inte bara erkänna att du gjorde ett misstag? Vem var det som anklagade vem för att alltid stirda för att ha rätt om det var aldrig så fel för ett tag sedan? Jag bryr mig inte om jag har rätt eller fel men du tycks ha svårt att ge dig.

100 % risk att hästen får fång innebär att den kommer att få det inom en ganska snar framtid om den inte reda har det. Det ligger i begreppet 100% dvs det betyder att den måste få fång helt enkelt. Ta en kurs i matematik om du inte är med på mitt resonemang. Jag kan erbjuda en gratis!

Liknande trådar

Hästvård Min häst blev halt i ena fram, var ganska ordentligt halt i trav. (2 grader) hon va halt i typ 2-3 v och det blev inte bättre så tog...
2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Sally
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 136
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 915
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej på er! Har ett litet dilemma och jag känner mig väldigt klyven i frågan. Vårt ardennerföl som är 3 månader gammalt visade upp en...
2
Svar
24
· Visningar
5 458
Senast: Ardennern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka