halt häst efter verkning?

Sv: halt häst efter verkning?

Jag tycker nog inte att det brukar blir ramaskri om hovis inte är godkänd. Det finns ju faktiskt inte så många ännu. Däremot är det väl bra att leta upp en utbildad hovslagare. Det kanske är det du blandar ihop? Icke-godkända hovisar får ju, som coari säger, verka och/eller sko FRISKA hästar. Har du däremot t.ex. en fånghäst så får den inte behandlas av någon annan än en godkänd hovis. Läs på Svenska Hovslagarföreningens hemsida som jag länkade till :)! Där har du ju bl.a. listor på hovisar och kan se vad de har för utbildning, om de har gesällbrev, är godkända mm.

Har du däremot t.ex. en fånghäst så får den inte behandlas av någon annan än en godkänd hovis.
Hur menar du då?

Min shettis har fått en väldigt lätt släng av fång och hon verkas som vanligt, hon som gör det är ju inte utbildad inom hovslagarförbundet, men utbildad inom barfotaverkning. ( ej strasser, eftersom vissa verkar ha svårt att förstå skillnaden :) )

Jag ser inte att hovslagare skulle göra mina hästar särskilt mycket nytta vid fång.

Och du verkar ha svårt att förstå att en utbildad hovslagare är utbildad på att verka även oskodda hästar . Termen barfotaverkare är en grej som sålts in till okunniga hästägare att det krävs en speciell titel för att mästra det .

Ingen av de hovslagare jag har haft kunde så mycket om barfotaverkning, de verkade som om hästen skulle få på sig skor.
Jag förnekar inte att de säkert finns de som kan, men de jag haft har varit utbildade (de flesta av dom iaf).

Jag är absolut inte någon "okunnig hästägare" som blivit lurad, om du nu ville antyda det. Men jag vet hur min hästs hovar bör se ut, och det har ingen hovslagare uppnått hittils.

Hur menar du då?

Min shettis har fått en väldigt lätt släng av fång och hon verkas som vanligt, hon som gör det är ju inte utbildad inom hovslagarförbundet, men utbildad inom barfotaverkning. ( ej strasser, eftersom vissa verkar ha svårt att förstå skillnaden :) )

Jag ser inte att hovslagare skulle göra mina hästar särskilt mycket nytta vid fång.

Om inte hästen är frisk så får ingen annan än en hovslagare godkänd av Jordbruksverket röra din hästs hovar. Det är sorligt att din "verkare" inte är medveten om detta.

Ingen av de hovslagare jag har haft kunde så mycket om barfotaverkning, de verkade som om hästen skulle få på sig skor.
Jag förnekar inte att de säkert finns de som kan, men de jag haft har varit utbildade (de flesta av dom iaf).

Jag är absolut inte någon "okunnig hästägare" som blivit lurad, om du nu ville antyda det. Men jag vet hur min hästs hovar bör se ut, och det har ingen hovslagare uppnått hittils.
Vore trevligt att se dessa hovar. Folk har olika uppfattningar om vad som är optimalt.. för just den hästen.

Den bristen som jag ser hos barfotafolket är att alla hovar ska se likadana ut oavsett hur hästen ser ut. Man ser bara hoven som om den satt på ett kadaver. ja det kanske är därför som hästen är just ett sådant;).

Det är även märkligt att man inte öppnat kadaverhoven o sett vad som finns inuti. man hänvisar till det yttre såsom strålen- blodpumpen:rofl:
hoven är ett komplext system o allt har en gemensam funktion/ er.

Gissa varför vi har så många ben i vår fot.

Hur menar du då?

Jag menar precis det jag säger, att endast en Godkänd hovslagare får verka din häst som har fång. Inte en hovslagare som "bara" är utbildad, inte en outbildad hovslagare och inte en utbildad eller outbildad barfotaverkare.

Här tas iaf hänsyn till olika hästars hovar, de är inte likadana.
Det har också dissekerats kadaverhovar.

Vore trevligt att se dessa hovar. Folk har olika uppfattningar om vad som är optimalt.. för just den hästen.

Den bristen som jag ser hos barfotafolket är att alla hovar ska se likadana ut oavsett hur hästen ser ut. Man ser bara hoven som om den satt på ett kadaver. ja det kanske är därför som hästen är just ett sådant;).

Det är även märkligt att man inte öppnat kadaverhoven o sett vad som finns inuti. man hänvisar till det yttre såsom strålen- blodpumpen:rofl:
hoven är ett komplext system o allt har en gemensam funktion/ er.

Gissa varför vi har så många ben i vår fot.
Väldigt tråkigt att du drar alla över samma kam.
Vissa kan helt enkelt inte hjälpa sig själva.

När man "köper" en lära som påstår saker som inte har ngn fysiologisk/ vetenskaplig förankring kan det just bara ske pga att man inte har hela biten framför sig- kunskapen.

visst. hovarna kan SE bra ut.

Det finns inget som är som de perfekta mustanghovarna- där hästar bryter av sina tår o sliter ner dem för mkt mellan varven. Få hästar sliter sina hovar jämnt o även mustanger mår bra av att ha slitmån. Dvs man ska inte vara där o slipa utsidan hela tiden- Det som gör hoven hård o stark. Den får "nageltrång" o blir öm. Inte konstigare än så.

Om inte hästen är frisk så får ingen annan än en hovslagare godkänd av Jordbruksverket röra din hästs hovar. Det är sorligt att din "verkare" inte är medveten om detta.

Jag googlade runt lite för skojs skull nu på morgonen och hittar barfotaverkare som glatt meddelar på sina hemsidor att de kan hjälpa till med fångverkning och vid hovbensrotationer och sänkningar...:crazy:

Gjorde nu detsamma o det är som tidigare:crazy:

Linds påstående att hovbenet ej kan tippa är ju sjuk. visst släpper sambandet med hovbenet beror inte på att trakten skulle vara för hög.

hovbenet ska INTE vara helt markparallellt, utan för att ha den fjädrande effekten på elastiska putan, bursan o strålbenet så ska den vara i en svag lutning. annars har de tryck på dessa konstant istället för att träda i vid belastning.
Som att vi skulle gå med förhöjning på sulan istället för klacken- väldigt obekvämt o slitsamt på senor o ligament i hela benet. Hälkudden kan bli inflammerad o man får "Hälsporre" Punktering på stötdämpningen. Känns som om man går på benpipan av hälen. AAJ!:eek:

Strasser som ovillkorligen hänsvisar till utevistelse o ingen smärtlindring. hur kan man som ägare till en kär häst gå med på att se på när älsklingen stapplar fram eller t o m måste ligga ner.

Senast ändrad:

Här finns lite mer att läsa om Strasser med anhang. Verkar ju vara en sund och bra metod. Eller inte.

http://www.unt.se/uppsala/slu-student-domd-for-djurplageri-1634498.aspx

Har läst det förut och det är bara sjukt :crazy:

Man får väl vara glad att såna personer kan lyckas stoppas innan de har fullföljt sin utbildning..vilken veterinär det hade varit :grin:
Eftersom att det är en strasseranhängare så antar jag att "allt ska självläkas"....

kl

Var kommer denna metod ifrån?:confused:

Eller är det bara som så att det är EN person som har en idé och är jäkligt duktig på att prata?:mad::confused:

En tysk veterinär vid namn Hildur Strasser om jag inte minns fel!
Googla på strasser så får du fram en hel del!

Jag googlade runt lite för skojs skull nu på morgonen och hittar barfotaverkare som glatt meddelar på sina hemsidor att de kan hjälpa till med fångverkning och vid hovbensrotationer och sänkningar...:crazy:

Då tycker jag att både du och alla andra som upptecker dessa hemsidor ska vidarebefordra länken till Jordbruksverket så att dom får kännedom om att det öppet skrivs ut att man begår lagbrott..

Här tas iaf hänsyn till olika hästars hovar, de är inte likadana.
Det har också dissekerats kadaverhovar.

Ja det brukar sluta så att AANCHP senare får möjlighet att dissekera sina kunders hovar.

Att påstå att AANCHP:s metod skulle vara mera "human" än Strassermetoden är rent skitsnack,, Jag vet vad jag pratar om eftersom jag under dom sista flera år varit delaktig i deras utövande och orsakande till långvarigt lidande för den enskilda individen.

Likheten är att båda metoderna lever i en tro att hovens bärrand inte tillhör hovens bärrande struktur.

Som nämts,,,, oberoende av utbildning, metod ex ex så kräver lagen att inga sjukar hästar får hovvård utföras på så vida inte utföraren är av Jordbruksverket godkänd hovslagare.

Problemet för alla som håller på med "naturlig" hovvård eller övrig typ av hovvårdare är att lagen är utformad så att dom tvingas till att begå en brottslig handling så snart deras utförande sker på en inte frisk häst.

Hur man defenierar en frisk häst med om den fortfarande anses som frisk efter ett par månaders utövande har vi inom kort ett rättsfall på.

Hur man defenierar en frisk häst med om den fortfarande anses som frisk efter ett par månaders utövande har vi inom kort ett rättsfall på.

Det kan väl inte vara en svår definition? Den måste väl vara friskförklarad av en veterinär :confused:

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 410
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 211
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 997
Senast: skuggi
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 479
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka