halt häst efter verkning?

Sv: halt häst efter verkning?

Visst är det skillnad...dock ser jag att TS hovslagare inte haft rätt information för att kunna göra jobbet rätt. Ny häst...har hovslagaren fått reda på hur fort hornet växer för årstiden? Har hovslagaren fått informationen om hur mycket hästen jobbar...tycker det inte har framgått riktigt av tråden så här långt.

Jag informerade hovslagaren här och tog med mig information från förra hovslagaren som jag var tvungen att lämna p.g.a. flytt. Den dialogen fattas ofta just vid byte av hovslagare.

Den som måste skos har en deformerad hovbensspets på båda framhovarna, nåt en ny hovslagare måste veta om.

Den äldre hästen har bra hovar och kan inte skos p.g.a. att hon biljarderar med skor...inte utan skor...vilket också måste komma fram till den nya hovslagaren.

Båda har en kraftigt ökad hornväxt från maj - oktober, sen avtar det...jag har koll och informerar...hur många har den kollen?

Hur informationen dem i mellan sett ut har jag faktiskt ingen aning om eftersom att det inte har framkommit här.
Jag har bara läst ny hovslagare = jätteöm häst.

Ang informationsbiten så antar jag att ny hovslagare framförallt ställer viktiga frågor och ägare har rätt info att komma med också.
Delat ansvar mao.

Det finns hovisar som bara kör på också även fast man tycker att man delat med sig av den viktiga informationen man har och ändå blir det inte bra.
Jag själv har råkat ut för det en gång när min hovslagare var sjuk och min häst behövde akut verkning typ för att jag inte vågade vänta längre på ordinarie hovslagare..

Vet fler som upplevt samma sak m ny hovslagare.

Senast ändrad:

*kl*

Känner verkligen inte igen det där med att vanliga hovslagare oftare tar mer på hästar som går barfota, av okunskap eller whatever.

Min hovis är lärare på hovslagarskolan och han är väldigt noga med att inte ta för hårt på mina hästar som går barfota. Det har han påpekat för alla elever och lärlingar han har haft med hos mig också, så jag kan nog inte hålla med vem det nu var som skrev att dom kanske inte får lära sig det på utbildningen. Även dom (hovslagare) jag har haft innan eller tillfälligt har kunnat verka barfotahästar alldeles utmärkt.

Men sedan är det ju som i vilket yrke/hantverk som helst. En del är bättre än andra och en del blir aldrig riktigt bra, saknar rätt känsla oavsett hur mycket utbildningar dom har. Dock ska det ju ändå kunna vara en garanti att dom inte verkar helt fel (även om dom tar för mycket) och framför allt är man ju skyddad med ansvarsförsäkringar och liknande med en utbildad, godkänd hovlsagare.

Hoppas det löst sig för TS. Efter ha läst tråden kan jag bara ge en hyllning till min hovslagare och jag kommer alltid hålla fast vid honom. Han har skott min häst i drygt 10 år och nu i sommar har vi låtit henne gå oskodd bak för första gången, började med ömma hovar på hårda, steniga underlag men efter en dryg vecka ingenting, andra verkningen utan bakskor och hon visade ingenting. Kanske inte hör till tråden riktigt men mitt budskap är att har man en bra hovslagare, med bra dialog med, var rädd om honom/henne och det som kan vara bra för en häst kanske inte är det för alla.

Håller helt med.
Dock är det ju en skröna som barfotatalibaner ofta använder, att "vanliga" hovslagare inte kan verka en häst som ska gå barfota. Rent och skärt struntsnack. Men tyvärr köper ju en del detta som en sanning.....

Tog ut en annan hovis som ÄR duktig för att titta till Pojkens hovar.

Denna hovslagare må vara duktig MEN:
- H*n är vansinnigt dyr!(fine, h*n är duktig, så det kan jag leva med:))
- H*n är bedrövlig med hästar och med ägarna!:cry:

Fast jag sa att pojken var stryk-känslig så slog hovis pojken i magen med tången för att hästen "hängde" på hovis..:cry: (Varför inte säga till mig?)
Och pga detta så blev ju pojken stressad och började att trampa runt, varav hovis slog till honom över mulen och röt åt honom.:cry:

Fick även jag en utskällning om hur ouppfostrad min häst var och att jag var för mesig mot pojken, samt vilken djurplågare jag är som INTE hade ringt till denne förut!:cry::cry:

(H*n VET att pojken har varit lite av en problemhäst innan som har haft det otroligt tufft i livet, så varför göra saken värre när hästen nästan har blivit "normal"?)

Efteråt så satt jag i stallet med tårarna sprutande..:cry:

Jag vet om en hovis som inte är legitimerad som ÄR BRA
Är det fel av mig att använda denne då?:crazy:
Haft akuthjälp en gång av denne och fick det bästa jobbet någonsin! :love:
Denne har jag själv sett arbeta med andra hästar och jag kan förstå att ägarna är nöjda.:)

Eller ska jag bara leta vidare efter en legitimerad?

Min häst blir mycket ömfotad efter att hovis varit på besök och det tar nästan 5(!) veckor innan han kan gå barfota igen.:eek:

Blir det fel om jag ber hovis att lämna sulan? (tror att det är där felet ligger)
Kan hästar ha en väldigt tunn sula?
Räknas min häst som ömfotad?

min kunskap om hoven är inte så stor, men jag kämpar på för att lära:)
In med era idéer och svar så jag blir litet klokare:D

Man ska INTE verka bort sula alls.

De flesta hästar kan gå barfota, men sulan ska inte röras. Det är bara strasser som pysslar med sådant oseriöst djurplågeri.
Sulan ska formas i egen tempo.

okej, nästa fråga då::)
Vad är strasser?

Har bara läst lite trådar om detta, men folk som redan vet, skriver ju inte så ingående.;)

Strasser har väl ungefär samma mål som många andra barfotaverkare, Men istället för att låta hoven formas under den tid den behöver så kapar de allt direkt.
Dvs har hästen långa tår, chop, så kapar de ofta hela tån.
Karvar bort sula så det blir köttigt och fuktigt osv. Googla får du se skräckbilder. Hästarna får ofta mycket mycket ont, och det är djurplågeri. Det är bara så jag kan beskriva det.

En seriös barfotaverkare (som tex hon som verkar mina hästar) låter det ta den tid det behöver.
Min shettis verkas lite men väldigt ofta, hon behöver det. Hon tappar sula (smulor) och sulan formar sig som den ska, och trakterna tas ner ofta eftersom de blir högre av att sulan försvinner.
Medan min nordsvensk knappt tappat någon sula alls, det kommer ta mer tid för henne att få bra hovform. Hon har lite för långa spetsiga tår.
Ett vanligt problem är också för höga trakter, något som skodda hästar verkar ha ofta.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1152253

Vet inte riktigt vad du menar med "legitimerad", för det är ingen titel som finns. Svenska Hovslagarföreningen säger: "Legitimerad hovslagare.
Det finns ingen legitimation för hovslagare. Kanske i framtiden, vi får se."

Här kan man läsa mer om de olika kategorierna:
http://www.hovslagarforeningen.nu/Default.asp?pageid=35230&path=24156

Strasser ska du låta bli. Det är knappast något som seriösa hovslagare sysslar med.

Jag är lite nyfiken på att se bilder på din hästs hovar faktiskt.

Man ska INTE verka bort sula alls.

De flesta hästar kan gå barfota, men sulan ska inte röras. Det är bara strasser som pysslar med sådant oseriöst djurplågeri.
Sulan ska formas i egen tempo.

Sula och stråle ska renskäras från gammalt dött horn

Svårare än så behöver man inte krångla till det hela.

Tog ut en annan hovis som ÄR duktig för att titta till Pojkens hovar.

Denna hovslagare må vara duktig MEN:
- H*n är vansinnigt dyr!(fine, h*n är duktig, så det kan jag leva med:))
- H*n är bedrövlig med hästar och med ägarna!:cry:

Fast jag sa att pojken var stryk-känslig så slog hovis pojken i magen med tången för att hästen "hängde" på hovis..:cry: (Varför inte säga till mig?)
Och pga detta så blev ju pojken stressad och började att trampa runt, varav hovis slog till honom över mulen och röt åt honom.:cry:

Fick även jag en utskällning om hur ouppfostrad min häst var och att jag var för mesig mot pojken, samt vilken djurplågare jag är som INTE hade ringt till denne förut!:cry::cry:

(H*n VET att pojken har varit lite av en problemhäst innan som har haft det otroligt tufft i livet, så varför göra saken värre när hästen nästan har blivit "normal"?)

Efteråt så satt jag i stallet med tårarna sprutande..:cry:

Jag vet om en hovis som inte är legitimerad som ÄR BRA
Är det fel av mig att använda denne då?:crazy:
Haft akuthjälp en gång av denne och fick det bästa jobbet någonsin! :love:
Denne har jag själv sett arbeta med andra hästar och jag kan förstå att ägarna är nöjda.:)

Eller ska jag bara leta vidare efter en legitimerad?

Det här vägrar jag att tro på att det skulle vara en kollega. En utbildad hovis med lång erfarenhet som dessutom är medlem i SHF och även av Jordbruksverket titulerad godkänd hovslagare..

Notera att det inte finns en enda hovis som är legetimerad eftersom vi9 inte får titulera oss så,, därav har vi fått den skyddad titel Godkänd hovslagare.

Är det en utbildad person som dessutom innehar den skyddade titeln Godkänd hovslagare och medlem i Svenska Hovslagare föreningen så är mitt råd att du omgående inkommer med en detaljerad skrivelse till Styrelsen så dom får kännedom om vad som sker ute i landet från vissa medlemmar.

Sånt här skit ska vi andra medlemmar inte behöva bli förknippade med.

Vet du en icke godkänd hovis som är bra och du har en frisk häst är det absolut inte fel av dig att anlita denne person.. Det förefaller som att det i så fall är mera fel av dig att leta vidare bland dom Godkända.

Senast ändrad:

okej, tack! då gör jag det :)

och nu har jag fått lära mig att det inte heter "legitimerad", har lärt mig ngt nytt :D:idea:

har även gått till biblioteket och lånat lite böcker om hoven :)
Nu ska här pluggas!:d
kommer antagligen att få skriva lite "dumma" frågor här på buke i den närmaste framtiden :D:angel:

Så jag gör inget "fel" i att ta en hovis som inte är godkänd?:)
Det brukar ju oftast bli ett ramaskri då..:eek:
Vill ju inte göra fel heller.
Vill ju min häst det bästa och mer därtill :love:

Vilken fruktansvärd upplevelse, om det hade varit jag hade den personen åkt ut med omedelbar verkan:devil:

Finns många som skor som inte har någon direkt utbildning men skott många år som är bra, många gånger kan dom för just den hästen vara bättre.

Problemet när man anlitar någon som inte är utbildad så är det bra om man kan en del själv så man vet vad som den hästen behöver. Hoppas du tycker det är intressant att läsa om hovar.

Sen strasser skulle jag nog akta mig för om jag inte vet/förstår vad dom sysslar med. Och då är jag inte alls emot barfotaverkare, har själv anlitat en när jag hade hästar som trivdes barfota. Många har en helgkurs eller två i fickan och sen går dom ut och verkar andras hästar vilket jag tycker är helt åt skogen fel.

Sen som Coari skrev så är det en styggelse för hovslagarkåren att det finns sådana som gör på det viset, vet att det även i mitt distrikt finns minst en som gör på det viset, och ja han är utbildad till hovslagare.

För många år sen litade jag på hovslagaren att den kunde sitt jobb men efter att jag lärt mig mer om hovar och lär mig nåt nytt hela tiden så vet jag att man inte alltid kan göra det tyvärr. Däremot en hovis som tar en dialog med hästägaren anser jag är den bästa för mina pållar!

det är ett väldigt intressant ämne! :D

Har även läst lite om strasser(hjälp vad hemskt!:crazy: )

Har själv aldrig använt barfotaverkare och som det är nu, vill jag nog aldrig göra det heller.:grin:

det får framtiden utvisa :D

Sen strasser skulle jag nog akta mig för om jag inte vet/förstår vad dom sysslar med. Och då är jag inte alls emot barfotaverkare, har själv anlitat en när jag hade hästar som trivdes barfota.
Strasser ska inte beblandas med seriösa barfotaverkare, det är inte samma sak.

Tyvärr har strasser gett barfotaverkare i allmänhet ett visst rykte, väldigt tråkigt.

Sula och stråle ska renskäras från gammalt dött horn

Svårare än så behöver man inte krångla till det hela.
Vi skär inte bort något sådant, det lossar själv när det är redo. Däremot skrapar vi lätt så lossnar det som är redo att lossna.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 410
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 211
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 997
Senast: skuggi
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 479
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka