Sv: halt häst efter verkning?
Har jag påstått att vi är och slipar utsidan? :s vore trevligt om du kunde sluta anta. jag har mycket väl kunskap att bedöma vad min häst mår bra av, har haft henne tillräckligt långe.När man "köper" en lära som påstår saker som inte har ngn fysiologisk/ vetenskaplig förankring kan det just bara ske pga att man inte har hela biten framför sig- kunskapen.
visst. hovarna kan SE bra ut.
Det finns inget som är som de perfekta mustanghovarna- där hästar bryter av sina tår o sliter ner dem för mkt mellan varven. Få hästar sliter sina hovar jämnt o även mustanger mår bra av att ha slitmån. Dvs man ska inte vara där o slipa utsidan hela tiden- Det som gör hoven hård o stark. Den får "nageltrång" o blir öm. Inte konstigare än så.
Ja det brukar sluta så att AANCHP senare får möjlighet att dissekera sina kunders hovar.
Har jag sagt att min häst verkas efter aanchp? Hon som verkar mina har flera hästar som mår bra och levt många år verkade såhär.
Att påstå att AANCHP:s metod skulle vara mera "human" än Strassermetoden är rent skitsnack,, Jag vet vad jag pratar om eftersom jag under dom sista flera år varit delaktig i deras utövande och orsakande till långvarigt lidande för den enskilda individen.
Jag är osäker på vad aanchp är och har svårt att googla i telefonen, men jag ser iaf tydlig skillnad på strassen och andra barfotaverkare, men det kanske år individuellt med lite skillnader i hur dom går till väga?h
Likheten är att båda metoderna lever i en tro att hovens bärrand inte tillhör hovens bärrande struktur.
Så görs iaf inte på våra hästar!
Som nämts,,,, oberoende av utbildning, metod ex ex så kräver lagen att inga sjukar hästar får hovvård utföras på så vida inte utföraren är av Jordbruksverket godkänd hovslagare.
Problemet för alla som håller på med "naturlig" hovvård eller övrig typ av hovvårdare är att lagen är utformad så att dom tvingas till att begå en brottslig handling så snart deras utförande sker på en inte frisk häst.
Hur man defenierar en frisk häst med om den fortfarande anses som frisk efter ett par månaders utövande har vi inom kort ett rättsfall på.