halt häst efter verkning?

QueenOfDarkness

Trådstartare
Min häst blir mycket ömfotad efter att hovis varit på besök och det tar nästan 5(!) veckor innan han kan gå barfota igen.:eek:

Blir det fel om jag ber hovis att lämna sulan? (tror att det är där felet ligger)
Kan hästar ha en väldigt tunn sula?
Räknas min häst som ömfotad?

min kunskap om hoven är inte så stor, men jag kämpar på för att lära:)
In med era idéer och svar så jag blir litet klokare:D

Sv: halt häst efter verkning?

Varför verka en häst så den blir halt??? Låter helt SKJUKT då det verkar vara rutin enligt det du skriver!! Varför ska hästen gå barfota om den ömmar?? :crazy:

Slå på skor, om hästen är så ömfotad att han inte kan gå på 5 veckor.

Eller byt till en hovis som vet hur man gör...

Uppenbarligen kan hästen gå barfota, efter 5 veckor. Det betyder att hovis tar för mycket/på fel sätt.

TS:
Min erfarenhet är att många "vanliga" hovisar verkar för mycket på sulan, det ser ofta ut som att de verkar för att sko, bara att de sen inte slår på någon sko. Man kan inte göra så om den ska gå barfota.
Har du berättat för din hovis att hästen blir så öm?
Fråga om han/hon har någon idé på hur man kunde göra annorlunda, eller så testar du en annan hovis.
Kan hända att du bör räkna med ett intervall på 6 veckor, så behöver hovis inte känna att man måste ta så mycket varje gång.

Eftersom ägaren är den som är ansvarig för hästens tillstånd, är det ägaren som i så fall är djurplågare.

Själv har jag VÄLDIGT svårt att förstå att man som djurägare kan gå i fem veckor och se på sin ömfotade häst, utan att slå på ett par skor på den stackarn. Varför ska hästar som inte klarar att gå utan skor gå utan skor?

En gång är ingen gång men låter man verka hästen igen utan att prata med hovis om saken och inte slår på ett par skor eller på annat vis skyddar hovarna är man direkt olämplig som hästägare. :mad:

Vem tycker du är djurplågaren? Hovis som verkar hästen öm, eller ägaren som litar på en yrkesman?

Ägaren har ett ansvar att ge hästen vård om den far illa. Ägaren har i detta fall uppenbarligen varit väl medveten om att hästen farit illa men inte åtgärdat det. Så jag skulle svara ägaren.

Min häst blir mycket ömfotad efter att hovis varit på besök och det tar nästan 5(!) veckor innan han kan gå barfota igen.:eek:

Blir det fel om jag ber hovis att lämna sulan? (tror att det är där felet ligger)
Kan hästar ha en väldigt tunn sula?
Räknas min häst som ömfotad?

min kunskap om hoven är inte så stor, men jag kämpar på för att lära:)
In med era idéer och svar så jag blir litet klokare:D
Han tar nog för mkt av hovväggen som gör att den då går för mkt på sulan.

en häst som får ont barfota måste få skydd från ytterligare slitage..Läs djurskyddslagen.

Min häst blir mycket ömfotad efter att hovis varit på besök och det tar nästan 5(!) veckor innan han kan gå barfota igen.

Hur menar du egentligen? Vad gör du under tiden? Barfotaboots?

Är det en utbildad hovis som du använder? Har du talat om för hovis att hästen inte klarar av att gå barfota? Det är inte alls säkert att din häst klarar sig utan skor, men det kanske inte hovis förstår om du inte berättar för honom/henne att hästen ömmar i fem veckor efter verkningen. Jag tycker inte att man ska behöva berätta för sin hovis vad man tycker att denne ska göra. Hovis har ju förhoppningsvis större kunskap om hovar än vad jag har. Men självklart berättar man om ev. problem som uppstår. Annars har ju inte hovis en chans att lösa dem!

Det är INTE rätt mot hästen att låta den gå och vara öm i flera veckor :mad:!

En nyverkad häst ska alltid ha samma rörelser och må bättre, eller i alla fall så ska rörelserna och allmäntillståndet vara oförändrat. Det är helt oacceptabelt att en häst ska vara öm efter verkning. Ömhet eller smärta vid verkning är bevis på att den som verkat inte vet vad han eller hon gör. För övrigt så ska man aldrig skära i sulan på en häst då denna är till för att skydda hovbenet.

Se Pete Rameys DVD serie "Under the horse" om du vill lära dig mer om hovar den innehåller allt som man behöver veta om hovar och det viktigaste om hästhållning.

Jag var inte ute efter att bli kallad djurplågare! :cry::mad:

Jag ville ha hjälp att förstå.
Jag skriver här för att lära mig av flera utsagor och inte bara en story!

Hästen i fråga har alltid gått barfota och gått BRA på det!
Det är nu sista två verkningarna med en ny hovis som detta har hänt.
H*n ÄR legetimerad och har ett väldigt gott rykte om sig.

Hästen ömmar ENDAST vid ridning(ej longering eller dyl.) eller vid gång på grus.

Nu till frågan!
KAN jag be hovis att INTE ta så mycket PÅ sulan?
Eller är det direkt skadligt?

Ringde min gamla hovis och frågade ang. detta och fick svaret att det är upp till hovslageren som verkar, vilken åsikt denne har. :confused:
Gamla hovis sa att knappt tog alls på sulan om det inte behövdes när det gällde barfotahästar.

Kan jag få ETT direkt och BRA svar först, och sedan så får ni skriva vad ni vill om mig:idea:

Tack! :laugh:

Eller byt till en hovis som vet hur man gör...

Uppenbarligen kan hästen gå barfota, efter 5 veckor. Det betyder att hovis tar för mycket/på fel sätt.

TS:
Min erfarenhet är att många "vanliga" hovisar verkar för mycket på sulan, det ser ofta ut som att de verkar för att sko, bara att de sen inte slår på någon sko. Man kan inte göra så om den ska gå barfota.
Har du berättat för din hovis att hästen blir så öm?
Fråga om han/hon har någon idé på hur man kunde göra annorlunda, eller så testar du en annan hovis.
Kan hända att du bör räkna med ett intervall på 6 veckor, så behöver hovis inte känna att man måste ta så mycket varje gång.

Så det blir inte "fel" av mig att be denne att lämna sulan då? Vill lixom ha lite kött på benen innan :)

6 veckor.. ska testa detta! :idea: tack!:D

Så det blir inte "fel" av mig att be denne att lämna sulan då? Vill lixom ha lite kött på benen innan :)

6 veckor.. ska testa detta! :idea: tack!:D

Du har absolut rätt att föreslå ett annat sätt att verka. Fungerar det inte med den här hovslagaren ändå så försök hitta en annan.
Om hästen tidigare fungert utan skor så bör ju felet ligga i hur den verkas!

Lycka till med din häst!:laugh:

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 410
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 211
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 997
Senast: skuggi
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 479
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka