Halt eller inte?

C

cloud

Någon som har erfarenhet på häst som böjs men ej halt, trippig/ojämn på volt(ej mjukt), bedövad i leder och hov men fortfarande trippig och knepig på volt..
Suck... :(

Sv: Halt eller inte?

Muskulärt eller saker som sitter snett i höften. Ta hjälp av equiterapeut om inte veterinärerna klarar av att kolla...

Låter lite som en häst jag hade hand om som hade problem med gaffelbanden

Någon som har erfarenhet på häst som böjs men ej halt, trippig/ojämn på volt(ej mjukt), bedövad i leder och hov men fortfarande trippig och knepig på volt..
Suck... :(

Så var min fjording jag hade på foder. När jag tog över honom hade han stått ett bra tag. Så jag red enbart i skogen i början, och skrittade. När jag börjar jobba honom lite mer å va på bana lite så visade han hälta på volt, men inte på rakt spår! Hade ut vet. som va å tittade på honom, men vi blev skickade till Ramkvilla klinik.
Där började dom göra böjprov, vilket han klarade helt galant.
Sen longerades han å visade då hälta. Så dom började lägga bedövning i en led i taget. Å när han fortfarande haltade på trots att han va bedövad överallt så tog dom röntgenplåtar.
Å det visade sig att han hade lite pålagringar i båda framknäna, och på höger fram va han inflammerad i det 2 översta lederna.
Så han fick någon behandling innan vi åkte därifrån. Var tillbaka 2 gånger på kliniken för ytterligare behandling.
Han blev efter det friskförklarad, och rida nu som vanligt igen :)
(Han va 17 år när detta hände)

Högre upp.

Min knäponny var sämre på böjt spår (det försvann iofs när knäna bedövades, bak alltså).

Böjprov gjorde ingen direkt skillnad.

Gaffelband syns väl på röntgen?
Allt är röntgat och jag tror faktiskt att primära felet är någon annan stans då det inte hjälper att bedöva ner leder och hov, har bokat ET och hoppas få någon mer klarhet i detta då det känns att inte vet.tar mina funderingar på fullt allvar.

Låter som min när det var som mest. Efter att ha lagt ca 50 000:- på hältutredning och ha vilat i 6 månader så bytte vi veterinär som konstaterade att det var ren felridning av tidigare ryttare och det klassades som tygelhälta. Idag är hästen "frisk" och tävlade igår. Men det krävs att man rider honom rätt annars kommer det igen.

Gaffelbandet är ett ligament och syns inte på röntgen. Måste ultraljudas för att man ska se blödningar/varningar.

Tyvärr finns det en hel del mjukdelar, framförallt senor och ligament, som kan bli skadade, och de syns inte på röntgen. Veterinären kan lägga bedövningar som även bedövar allt under knäet, men det verkar inte som om din vet gjorde det? Kanske beroende på att man inte bör lägga för många bedövningar per dag, mer än ca 3 bedövningar tror jag inte de brukar lägga på ett besök.
Har du funderat på att byta klinik om du inte tycker de tar dig på allvar?

Knä, hovled, kotled och hov har bedövats...
Märkligt att man inte ultraljudar..
Väntar på ET ska komma och ge ett utlåtande, hon börjar bli heltokig av att bara gå i rastfålla, inte lätt att promenera/rida dom där 45min per dag, tycker egentligen hon borde gå i vanlig hage, dom är ju trots allt gjorda för rörelse..

Utifrån de symptom du beskriver kan man inte säga att det handlar om den eller den leden, som många har försökt. Utan att se hästen blir det bara spekulationer. Jag tycker att du gör rätt i att ta ut en ET för att kolla igenom hästen muskulärt. Muskulatur och leder hänger ihop, ett problem i muskulaturen har en tendens att på sikt orsaka ledproblem pga spänningar och felbelastning. Liksom ett ledproblem i t ex bakbenet snart ger symptom i form av spänd muskulatur och smärta i länd/kors. Även om då leden läker ut har man kvar det muskulära problemet.

Jag skulle gissa på att det sitter högre upp.. bakknän, kanske bogparti, eller rygg kanske?? om du har möjlighet att åka till göteborg så åk till Åbys veterinärklinik. De är kanon! ATGs kliniker överhuvudtaget! De har löst allt med mina hästar..
Lycka till ;)

Ja, det kanske får bli en tur till Göteborg.
Kan hända att orsaken är bak/rygg även om det är fram som hon är behandlad i...:angel:

Ja, det hade jag gjort.. De går igenom hästen tills de hittar felet. :rofl:
Min förra häst hade nästan klippkort där.. De är guld!

Min 4-åring har ungefär samma problem som din häst. I höstas utreddes hon och vet var väldigt säker på att det var knäledsinflammation - fast hon inte blev ohalt vid bedövning. Behandlades 3 ggr och skulle efter detta vilas och långsamt sättas igång. Vid igångsättning visade hon hälta på böjt spår och nu åkte vi till ny vet, som var envis som sjutton. Efter en dags utredning och bedövning av varenda led och röntgen av varenda liten bit av benet hittades felet i bogleden. Har behandlats 3 ggr, men blir inte helt bra. Betydligt bättre efter behandling 2, men sämre igen efter 3 veckor. Nu på tisdag ska hon in på operation - en lös broskbit och någon ojämnhet ska undersökas med titthål.

Min 4-åring har ungefär samma problem som din häst. I höstas utreddes hon och vet var väldigt säker på att det var knäledsinflammation - fast hon inte blev ohalt vid bedövning. Behandlades 3 ggr och skulle efter detta vilas och långsamt sättas igång. Vid igångsättning visade hon hälta på böjt spår och nu åkte vi till ny vet, som var envis som sjutton. Efter en dags utredning och bedövning av varenda led och röntgen av varenda liten bit av benet hittades felet i bogleden. Har behandlats 3 ggr, men blir inte helt bra. Betydligt bättre efter behandling 2, men sämre igen efter 3 veckor. Nu på tisdag ska hon in på operation - en lös broskbit och någon ojämnhet ska undersökas med titthål.

Var i landet bor du, var hittade dom till slut felet..?

I Skåne, utanför Ystad och det var Ulrice i Sjöbo som till slut hittade felet

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 961
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: slant98
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka