Halt efter överansträngning?!

J

JohannaV

hej!
Min 4åring gjorde illa sig och stod på Ultuna ett par dagar för ca en månad sedan.

Åkte på återbesök och han var då ohalt i det ben han gjort illa sig i.
Däremot sa vet. att han markerade på det andra benet. "han har säkert överansträngt det friska benet"

Fick order om igångsättning och hagvistelse igen..
Började ut o gå lite smått. Longerade igår och då ser man i vissa steg att han markerar(ibland) på det ben han gjorde när vi åkte på återbesök.Även viss värme känns.
Han är även spänd i muskelaturen hela vägen upp till rumpan..

Då till frågan.. vad gör man?!ska det "vilas" ut?

Sv: Halt efter överansträngning?!

Du kan skritta honom ett tag, de är bra att hästen för bli varm, fast inte trött. Så att skritta ut en halvtimme per dag i två veckor göra säkert susen. Sen kan du ju alltid låta en massör eller dyl kolla igenom honom så att spänningarna inte förblir och orsaker andra eller fler hältor.

Jag hade åkt in igen till vetrinärstationen för att kolla upp honom. Kanske även det benet hade behövt sprutas.
Jag hade absolut inte longerat under igångsättningstiden förutom just som en hältkontroll. Skritt och ev. trav på rakt spår.

Sprutats?ne han hade ett sår på det benet som behövde kollas upp.

Longerade enbart i syfte att se om han var halt, eftersom jag inte såg ngt på raktspår.

Det jag tänkte var att överansträngningen lett till ex.vis en kotledsinflammation på det ben där han avlastat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 055
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 873
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10