halt efter kiropraktorbesök

sommarminne

Trådstartare
hade kiropraktorn ute i tisdags och han hittade lite låsningar i länden och höger bog som han rättade till. hästen skulle sedan vila på onsdag och sedan skrittas två dagar och sen som vanligt.
idag när jag skulle skritta kändes hästen ganska seg och ovillig och seg i munnen och allmänt loj. han blev sedan rädd för några fåglar och travade iväg och han kändes inte alls som vanligt utan tappade bak på något vis.
longerade sedan när jag kom hem och i skritten syns inget men i traven har han en störning på ena bak som inte varit där innan. inte jättetydlig men något som inte stämer. han har gått hela tiden nu innan och varit jättefräsch på träningarna nu de sista så de känns jättetråkigt.:cry:
tror ni de kan ha något med kiropraktorn att göra eller har han sträkt sig?
hitar inte som helst svullnader eller något värma i något utavbenen utan helt kall och snustorr.

Sv: halt efter kiropraktorbesök

Om man släpper på spända muskler, som skyddar en ont led t ex, så kan det utlösa synlig hälta. Hästen skadades alltså inte av kiropraktorn/equiatrikern/etc, utan genom att släppa de muskelspänningar hästen skyddade sig med så kunde den inte t ex hålla emot, och hältan - som var orsaken till de spända musklerna - kommer fram.

Hänt mig, equiatrikern sa redan när hon masserade loss en mycket spänd bog- och armbågsmuskulatur att 'det här kan sitta i leden, blir han halt efter det här, eller haltar när du börjar rida om några dagar får du åka till klinik'.

Innan var hästen ohalt, men kändes inte riktigt som han skulle, jag kunde dock inte sätta fingret på vad.

Muskelspänningen släppte, hästen var ohalt i skritt men tydligt halt i svängar sen. Klinik. Armbågsledsinflammation.

Sen, han kan ha sträckt sig, eller kiropraktorn KAN ha orsakat något.

vad ska jag göra nu då? avvakta? ringa klinik? blir nervös bara jag tänker på de och givetvis jobbar jag ensam två veckor nu när dom andra på jobbet har semester så jag kan inte ta ledigt. usch jag får helt ont i magen. grejen är att kiropraktorn tyckte att han va jättetrevlig och det enda han tyckte satt hårt va en spänning i höger bog men där är han ju inte halt utan bak:confused:

Se vad du själv skriver.

hade kiropraktorn ute i tisdags och han hittade lite låsningar i länden och höger bog som han rättade till. hästen skulle sedan vila på onsdag och sedan skrittas två dagar och sen som vanligt.

Det är inte helt otroligt att dessa två problem härrör från en hälta i bakbenen, det är inte alltid lätt att veta vad som kommer först. Hönan eller ägget.

En sak som stör mig lite är när du skriver så här.

longerade sedan när jag kom hem och i skritten syns inget men i traven har han en störning på ena bak som inte varit där innan. inte jättetydlig men något som inte stämer. han har gått hela tiden nu innan och varit jättefräsch på träningarna nu de sista så de känns jättetråkigt.

Varför tog du kontakt med en kiropraktor innan? Jag utgår ifrån att du hade känt något som inte var ok, och därför ville ha en koll av kiropraktor.

jag har haft hästen i en ca månad och tog ut kiropraktor för att kolla av att allt va ok även där. (jag brukar göra de när jag köpt ny häst) så de va inget som kändes konstigt alls så de är inget du behöver störa dig på över huvud taget!
jag är bara noga och vill kolla läget så att säga och de va ju uppenbarligen tur att jag gjorde de nu då om de skulle va en hälta

Då lär hästen vara besiktigad innan köp, fanns någon anmärkning vid denna besiktning? Om så inte var fallet, kan det mycket väl handla om en vrickning, sträckning etc. Har du tur så går den över inom en snar framtid.

Min blev också halt efter ett sådant besök, hon var otroligt låst i sina bogar. Han sa även att hon kunde bli halt, eftersom att hon var så pass spänd.
Dagen efter var hon helt otrolig och travade så att tränaren höll på att svimma. (Red bara 10 min för tränare på inrådan av behandlaren.)
Sedan så blev hon halt, har inte ridit henne sedan dess dock, då hon har varit skadad i övrigt, men jag tog henne till klinik med hältan som uppkom efter besöket.

Jag hade avvaktat, låtit hästen skrota i hagem en vecka och sen kollat av, finns där fortfarande ngt så skulle jag åkt till klinik. Kan hända att hästen är öm i muskulaturen efter behandlingen. Träningsvärk peakar efter 48 timmar och har det funnits spänningar och låsningar så kommer hästen att röra sig annorlunda efter behandlingen vilket kan resultera i träningsvärk. Inte måla fan på väggen men ge det lite tid och hålla koll.

jag ska ringa kliniken i morgon och rådfråga dom och försöka boka en tid redan nu så avbokar jag om nu fallet skulle va att han är ren sen. känns olustigt bara att de kom så i samband med de och när jag ringde kiropraktorn idag så tyckte han att de va konstigt för de fanns inte så mycke att anmärka på eller som borde göra sådan inverkan så han blir halt

Ja fast träningsvärk ger inte bakbenshälta, stel och stum gång samt ovilja att vilja röra sig men som sagt ingen regelrätt hälta av träningsvärk.

just de där med att måla fan på väggen är ju så lätt gjort.:devil: ser framför mig hur de blir flera veckor med vila och behandlingar och ja allt som hör till:(

fast jag vet inte om jag skulle kalla de regelrätt hälta heller för han ser mest stum och seg ut på något vis. svårt att förklara sådär över internet men de kändes som att han tappade baken lite och stallägaren tyckte knappt hon såg något alls vid longering så de är ju ingen superhälta

Jo men nu har du själv pekat ut en specifik kroppsdel som du anser visar på en störning, stelheten jag menar kommer att vara i hela kroppen vilket är en normal reaktion för en sådan behandling men inte i en specifik kroppsdel.

Ja fast träningsvärk ger inte bakbenshälta, stel och stum gång samt ovilja att vilja röra sig men som sagt ingen regelrätt hälta av träningsvärk.

Vi har ju inte sett hästen så det är svårt att uttala sig om den ev. hältan. Två personer som ser samma sak beskriver det inte på samma sätt.

Om man varit hos kiropraktor/naprapat och fått hjälp med ett visst område, nog sjutton blir man öm framförallt i omkringliggande muskulatur, det är ju den som får nya förutsättningar att fungera utifrån.

En häst som varit låst och kompenserat med viss muskulatur får ju ett nytt rörelsemönster och muskler vars jobb tagits över av andra muskler och därför försvagats ska helt plötsligt börja arbeta, visst kan det påverka gången.

Jag säger inte att det inte är en regelrätt hälta men det behöver inte vara annat än svaga muskler som måste börja arbeta.

vad ska jag göra nu då? avvakta? ringa klinik? blir nervös bara jag tänker på de och givetvis jobbar jag ensam två veckor nu när dom andra på jobbet har semester så jag kan inte ta ledigt. usch jag får helt ont i magen. grejen är att kiropraktorn tyckte att han va jättetrevlig och det enda han tyckte satt hårt va en spänning i höger bog men där är han ju inte halt utan bak:confused:

Fast spänningen i bogen kan vara på grund av att han överlastar fram för han har ont bak. Tyvärr.

Ang vad du ska göra, så JAG tycker du ska boka in en klinikkoll. Helt enkelt för det är en nyköpt häst, och många hästar reagerar på ett ägarbyte/ny ryttare. Alla rider lite olika, du kan ha ställt högre krav än tidigare ryttare, tränat hårdare, ridit på andra underlag etc. Inte alls ovanligt de får en känning av det.

Dessutom så just för han är nyköpt, så kan ligga något under som inte märktes vid köp.

Så, just för han är nyköpt, inte känts helt hundra innan, bytt ryttare osv, och faktiskt hade den muskellåsning så skulle jag boka kliniktid och kolla. För alla eventualiteters skull.

Var han igång vid köp? Hur är han riden innan? Hos dig?

de kan se lite ojämna ut /som om de inte "hänger ihop" en vecka efter kiropraktor/ET (om det inte är någon hälta utan mer rörelsestörning). Det är som att hästen måste hitta ett nytt sätt att röra sig när spänningen släppt.

Om man varit hos kiropraktor/naprapat och fått hjälp med ett visst område, nog sjutton blir man öm framförallt i omkringliggande muskulatur, det är ju den som får nya förutsättningar att fungera utifrån.

En häst som varit låst och kompenserat med viss muskulatur får ju ett nytt rörelsemönster och muskler vars jobb tagits över av andra muskler och därför försvagats ska helt plötsligt börja arbeta, visst kan det påverka gången.

Jag säger inte att det inte är en regelrätt hälta men det behöver inte vara annat än svaga muskler som måste börja arbeta.

Jodå, allt det där känner jag till. Men det var inte vad TS beskrev utan en störning i ena bakbenet vilket är en väsentlig skillnad.

de kan se lite ojämna ut /som om de inte "hänger ihop" en vecka efter kiropraktor/ET (om det inte är någon hälta utan mer rörelsestörning). Det är som att hästen måste hitta ett nytt sätt att röra sig när spänningen släppt.

Det får inte anses som normalt, om inte hästen varit rejält skadad innan, utredd, behandlad och en sådan behandling har gjorts som komplement.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka