halt efter kiropraktorbesök

Sv: halt efter kiropraktorbesök

Det får inte anses som normalt, om inte hästen varit rejält skadad innan, utredd, behandlad och en sådan behandling har gjorts som komplement.

Håller med. Blir se som beskrivet har de haft problem LÄNGE och gått såpass länge att de lärt in ett felaktigt rörelsemönster, och musklat sig fel (även om det inte behöver vara uppenbart utifrån).

Kele blev sådär efter rättning, halt ett steg, ohalt nästa, såg ut som hon var 'av på mitten' etc. Efter undersökning på ÅB på kliniken kunde vet dock inte mer än gratulera - hästen var bra från sina ledinflammationer etc, och det var en rörelsestörning, som vet och equiatriker var överens om var 'muskelminne' och ovana att kunna röra kroppen korrekt.
Hon hade då haft problem i ETT ÅR.

Jag har haft ndra hästar som det släppts rejäla spänningar på, ingen av dem har drabbats av rörelsestörningar - tvärtom, de har rört sig mycket bättre efter. Blå t ex var ju så låst att man nästan grät, hon rörde sig eoner bättre när låsningarna släppts. Men så hade hon inte gått med underliggande ledproblem etc, och länge.

fast jag menade iof inte stora rörelsestörningar, utan sånt som man som ägare ser men kanske inte andra ser.

Dollar hade ju haft sina rörelsestörningar och muskelspänningar etc lääänge antagligen, och på henne blev det bättre efter varje behandlingen men det tog nog en vecka då man såg att kroppen ville lära sig hur den skulle funka. Det var inte tal om hälta.
*trött och snurrig så förklarar kanske knasigt ikväll*

Hej!
Nu har jag inte läst alla inlägg, men det låter som om många är på bra spår!

Det JAG skulle göra om detta hände mig är att:
*ringa & rådfråga kliniken. (Känns som om jag har daglig kontakt med dem ibland, de är så underbara att rådfråga när man velar.) Boka gärna in en tid när du är ledig för säkerhets skull, bara att avboka om hästen blir bra.
*ringa kiropraktorn! En bra kiropraktor bör kunna förklara vad som möjligen hänt. Detta är vi svenskar ofta dåliga på; att "klaga" eller rådfråga om ett gjort arbete. Kan lova att kiropraktorn vet bättre vad som kan ha hänt än vad vi vet här på buke.:) & oavsett vill han nog veta vad för utslag behandlingen gett & kan då säkert tipsa dig hur du ska fortsätta eller så.

I övrigt så ge det några dagar innan du börjar oroa dig på allvar, precis som de flesta här har skrivit!:)

Lycka till!:bump:

när jag köpte honom så hade han varit igång ordentligt i två månader med fem dagars ridning i ridhus och innan de så va han igång tre dagar i veckan i skogen ungefär.
jag har varit på banan två gånger i veckan resten skogen så hårdar har jag nog inte ridit men annorlunda givetvis. jag ska ringa kliniken nu och fråga vad dom tycker. lika bra att ha en tid

ja allt blir ju stor skillnad när man kommer till ny ryttare både på gott och ont.
idag va han i vilket fall som helst ohalt/ingen stöning bak vad jag och en till kunde se
jag ringde ändå till kliniken och bokade en tid men de fanns ingen som passade förän dom två(!) veckor men jag ska rida honom rakt fram i skritt en vecka och sen börja trava och känns han då helt hundra då tykte veterinären att jag kunde avboka tiden. han trodde att han hade kommit åt något lite oturligt och sa att är de något allvarligt så skulle han va halt i mer än ett par dagar så de är väl bara att vänta och se. käner mig ändå orolig som tusan så de är skönt att ha den där tiden bokad om inte allt känns bra

Jag skulle kolla ändå, skriva det på kontot för 'hälsokontroll' om inte annat. Det är en ny häst, du känner den inte riktigt, hästar är olika smärttåliga etc.

Om där är ngt litet är det lika bra få rätt på det nu.

Jag gjorde en hälsokoll på min, just pga ryttarbyte osv. Han kändes helt ua, och rörde sig helt u.a. Däremot reagerade han en knapp grad båda bak på böjdprov (ren på bes). Vet konstaterade ganska snart att han är överambitiös, stoppar in bakbenen lite för långt under sig, och när då inte musklerna orkar bära så får kotorna ta smällen. Och att det antagligen var för jag ställt högre krav på korrekt form.

Ingen behandling eller något, men vi skodde honom med förlängd traktarm bak, så han dels inte skulle sätta under sig lika långt, och dels få lite hjälp bära upp.

U.a på återkoll, och hållit sig då.

Jag är väldigt glad att jag hälsokollade fast han kändes och såg ut som en liten miljon, för då kunde jag avstyra ett potentiellt problem med ledsprutningar och konv i tid.

ja jag känner faktiskt likadant. är de ingenting när man väl kommer dit kan man ju bara åka hem med ett stort leende:D anrs blir de ju bara att man går runt och oroar sig över de

Jo, jag är ju väldigt 'förtjust' i att just hälsokolla mina. Givetvis kollar jag om jag upplever problem, men iaf en gång per år kollar jag 'bara för att', dvs en ren hälsokoll. Visst det kostar en slant, men känns värt det att få ett kvitto på att hästen är lika fräsch som den känns, alternativt att få fatt i något litet innan det blir ett problem som kräver behandling osv.

Min trevliga klinik har nuförtiden dessutom infört ett paketpris för hälsokontroll modell komplett, och hade dessutom halva priset på den i våras. I den ingår även 'enklare tandraspning/slipning' om det behövs. Det var dags att kolla tänderna ändå. Som behövde lite tillsyn. Vilket hux flux gjorde att det bara blev 400 spänn dyrare med hel hälsokoll, än om jag bara åkt in och kollat och fixat tänderna. Sånt gillar vi =)

ja jag känner att känns de minsta olustigt om två veckor så blir de att åka in. jag vet att jag blir nojjig annars och dom pengarna kan de va värt att bara slippa undra om något är fel!
de där med hälsokoll i paketpris va ju en mycke bra sak! de tycker jag alla kliniker borde införa

ligger och grubblar så jag kan ju inte sova.
låt säga att han har en ledhälta på ena bak. hur lång tid skulle de ta för kroppen att "maskera" hältat igen eftersom den uppenbarligen kunnat göra de innan? kan kroppen fixa de igen på några dagar eller handlar de om vecka/veckor?

Orsaken till varför svaren uteblir, beror på att frågan är omöjlig att svara på.

uppdaterar lite. ska till klinik om precis en vecka. hästen känns inte alls fräsch men jag ser inga större fel och heller ingen annan men de känns inte bra och magkänslan säger att något är fel. :cry: kan de bli såhär efter bara en månad? känns som att oturen förföljer mig
han ska skos om på måndag så mina förhoppningar ligger i att han är ömfotad eller något sådan dumt eller hovböld även om jag inte tror att de är de

Ibland händer det ju att hästar "reagerar" på sin nya ryttare efter ett tag. Det är väl bra att du kollar upp hästen på klinik, det är jättesvårt att säga om det är något eller inte.

ja jag är jätteglad att jag har den där tiden men jag hinner ju gå och tänka allt för mycke.:devil:
inbillar mig att de blir dödsdom direkt och att de blir lååång konvalecent men de är väl så när man har haft mycke skadade hästar och jag vet ju att han har gått igenom besiktningar och dylikt så det borde ju inte va superallvarligt men man vet ju aldrig:crazy:

har varit på kliniken idag och hästen hade en hälta på höger fram. den var så liten så veterinären valde att inte behandla den utan bara ta de lugtn och rida rakt fram i skogen i skritt och trav i två veckor. inget återbesök inbokat.
han trodde att hästen fått en reaktion av kiropraktorn pga att han "knäckt" för hårt i en så pass "gammal" häst. jsg hoppas på att detta stämmer nu och att de blir bra igen! någon som har tips på något bra linnement vid sådan här tillfällen?

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka